Foto: Reuters


Geçtiğimiz yıl Aralık ayında Endonezya'nın Surabaya kentinden Singapur'a gitmekte olan, AirAsia'nın Airbus A320-200 model yolcu uçağı ile irtibat, kalkışından 40 dakika sonra kesilmiş, daha sonra uçağın Java Denizi'ne düştüğü açıklanmıştı.

162 yolcu ve mürettebatıyla denize düşen AirAsia yolcu uçağının hayati bir parçasının arızalandığı ve mürettebatın bununla ilgili doğru adımları atamadığı açıklandı. Hazırlanması 1 yıl süren raporda, kazaya yol açan önemli faktörün uçağın dümen kontrol sisteminde meydana gelen arıza olduğu belirtiliyor.

Foto: Reuters


Kazadan bir kaç gün sonra Java Denizi'nde enkazı bulunan uçakta yapılan incelemelere dayanılarak hazırlanan raporda, 'uçağın dümen kontrol sistemindeki arızanın ve pilotların buna doğru tepki veremeyişinin kazaya yol açan faktörler olduğu' kaydedildi.

Foto: Reuters


İncelemeden anlaşıldığına göre pilotlar, dört ayrı ikazdan sonra, arızayı gidermek amacıyla sistemi yeniden başlatma yoluna gittiler. Bu ise otomatik pilotu da devreden çıkardı ve bu yüzden uçağın kontrolünü kaybettiler.

Foto: Reuters


AirAsia uçağının enkazı, kazadan 4 gün sonra Borneo yakınlarında Java Denizi'nin dibinde bulunmuş ve 162 yolcu ve mürettebattan sadece 106 sının cesetlerine ulaşılabilmişti. Yolcuların çoğu Endonezya vatandaşıydı ve aileler uzun süredir bu raporun yayınlanmasını bekliyordu.

Kazadan sonra ilk tahminler uçağın düşüşünde en önemli faktörün pilotaj hatası ya da kötü hava koşulları olabileceği yönündeydi. Fakat rapor ana faktörün, sık sık arızalanan bir parça ve pilotların buna yanlış reaksiyon göstermesi olduğunu ortaya koydu.

Foto: Reuters


Şimdi AirAsia şirketi, uçaklarının bakım ve onarımı konusunda niçin daha titiz davranmadığı ve pilotlarını neden daha iyi eğitmediği gibi sorulara yanıt vermek zorunda kalacak.

BBC