8. sınıf öğrencilerinin hangi liseye gideceklerini belirleyen Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavlarının ilk ayağı 25 - 26 Kasım tarihlerinde gerçekleşti. Bu yıl eleyicilik derecesinin daha yüksek tutulduğu sınavlar, beklenenden daha zor geçti.

Zorlu geçen sınavın gençlerin geleceğini belirleyecek bir sınav niteliği taşıması nedeniyle sonuçlar öğrencilerde heyecan yarattı. Ancak, Nisan 2016’da gerçekleşecek ikinci dönem sınavlarına iyi bir şekilde yeniden hazırlanmak büyük önem taşıyor. Peki, sonuçların ikinci dönem sınavlarına hazırlanmada etkili olmaması adına ailelerin öğrencilere nasıl destek olmaları gerekiyor? Sınav sonucu ile ilgili değerlendirme yaparken ailelerin üzerine düşen sorumluluklar neler?

TEOG Sınavı’nda başarıya götüren en önemli faktörlerden birinin ailenin sağlayacağı destek olduğunu belirten Koral Varol Akademi’nin Kurucusu, Eğitim Koçu, Yayıncı Koray Varol; TEOG Sınavı öncesinde, sınav sonucu ile ilgili durum değerlendirmesi yaparken dikkat edilmesi gereken noktaları şöyle sıralıyor:

"ASIL SEÇİCİ OLAN 2. DÖNEM TEOG SINAVI OLACAK"


-Çocuğa sınavın zorluk derecesinin herkes için geçerli olduğu anlatılmalı-

Zorlu geçen sınavlar, öğrenciler adına biraz daha fazla yanlış çıkarma durumuna yol açsa da sınavın daha iyi bir eliminasyon yapması aslında birtakım avantajlar yarattı. Sınavların ölçümleme avantajı; öğrencilerde bir parça moral ve motivasyon sıkıntısı yaratsa da, bunun bir sıralama sınavı ve tüm öğrencilerin zorlandığı bir sınav olması itibariyle sıralamada yukarıda yer alan öğrenciler avantajlı durumda olacak. Daha önceki yıllarda sınavda tam yapan öğrencilerin girdiği okullara, bu yıl birkaç yanlışla girilebilecek. Aileler tarafından öğrenciye sınav belli bir zorlukta olsa bile sonucunda yukarıdan aşağıya doğru bir sıralama olacağı için biraz daha düşük netlerle başarının yine aynı başarı olarak kalacağının anlatılması gerekiyor.

-TEOG Sınav sonucunu yorumlarken çocuğa destek olunmalı-

Okul sınavlarında not alma üzerinden durum değerlendirmesi yapıldığı için öğrenciler, TEOG sınav sonucunu yorumlamakta zorlanabilirler. Bu noktada ailelerin öğrenciye yapılan sınavın bir sıralama sınavını olduğunu anlatmaları ve buna göre bir durum değerlendirmesi yapmalarına yardımcı olmaları gerekiyor. Öğrencinin yanlışı veya yanlışları olabileceği ve öğrencinin dengi olan diğer öğrenciler de aynı netleri yaptıysa herhangi bir kaybın söz konusu olmayacağının anlatılması gerekiyor.

- Çocuğun ikinci dönem yapılacak olan sınava yeniden hazırlanması sağlanmalı-

Ailelerin, çocuklarına ikinci dönemde yeniden bir sınav yapılacağını ve asıl seçiciliğin o sınavla olacağını, o zamana kadar düzenli bir şekilde çalışmaya devam etmesi gerektiğini söylemesi gerekiyor. İkinci sınav ile birlikte tam bir değerlendirme yapılacağını ve ikinci sınavın sonucunda puanların oluşmaya başlayacağını anlatarak, yanlışı beklediğinden daha fazla olan öğrencinin tüm gücüyle çalışmaya yeniden başlamasını sağlamaları gerekiyor.

TEOG Sınavı’nda başarıya götüren yolda aile ve çocuk arasındaki iş birliğinin önemli bir faktör olduğunu belirten Koray Varol, “Başarı, yalnızca okulla veya öğrenci ile oluşabilecek bir şey değildir. Başarı, ailenin destek ve yardımlarıyla öğrencinin kendini ileri taşıma sürecine destek olması ile gelişen bir şeydir. Sınav öncesinde olduğu gibi sonucunda da ailelerin çocuklarına yardımcı olmaları gerekiyor. Sınav sonucu ile ilgili durum değerlendirmesi yaparken, çocuklarına inat veya pes etmelerinin aksine yeniden daha iyi bir şekilde hazırlanmayı öğretmeleri gerekiyor” dedi.