Reklamsız Sözcü

Katar’dan gelecek gazın astarı yüzünden pahalı

Rusya’nın vanayı kapatma ihtimaline karşı gündeme gelen Katar LNG’si doğalgaza kıyasla yüzde 8 daha pahalı.

06:485 Aralık 2015
Katar’dan gelecek gazın astarı yüzünden pahalı
Rusya’nın vanayı kapatma ihtimaline karşı gündeme gelen Katar LNG’si doğalgaza kıyasla yüzde 8 daha pahalı.

Sayime BAŞÇI

Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Katar ziyaretinde imzalanan LNG anlaşması, Rus gazına karşılık piyasalara ‘hızlı bir alternatif' olarak yansıtıldı. Ancak, durum hiç de göründüğü gibi değil.

Rusların gaz akışını kesmesi durumunda kısa vadede çözüm olarak ortaya konulan LNG, fiyat açısından boru hattıyla taşınan doğalgaza kıyasla yaklaşık yüzde 8 oranında daha pahalı. Ancak asıl sorun taşıma ve işleme alanlarında. Katar LNG'sinin Türkiye'ye boru hatları ile taşınması bölge coğrafyasındaki siyasi sıkıntılar göz önüne alındığında mümkün gözükmüyor. Bu noktada nakliye gemileri gündeme geliyor. Ancak gemi ve tanker taşımacılığında olanaklar ise oldukça kısıtlı.

TANKER YAPIMI 6 AY SÜRÜYOR

Belli bir sıcaklık derecesi ile taşınması gereken LNG, özel tasarlanmış çift kabuklu gemilerle taşınabiliyor. Bu gemiler buharlaşma yoluyla oluşabilecek kaçakları engellemek üzere özel olarak yalıtılmış araçlar. LNG taşıyıcıları 300 metre boyuna ulaşırken, tam yüklenmiş halde en az 12 metre su derinliğine ihtiyaç duyuyor. Bugün dünyada LNG taşımacılığı 226 gemi ile sağlanıyor. 50 metreküplük bir tankta sıvı halde 23 ton LNG taşınabiliyor. Bu da yaklaşık olarak 33 ton fuel oil veya 23 ton LPGye eş değer. Bunlar özel yapım tankerler olduğu için, üretim aşaması ise 4-6 ay arasında değişiyor.

700 MİLYON DOLARLIK YATIRIM

Bunun dışında Türkiye'de LNG'yi doğalgaza çevirebilecek tesislerin kapasitesi ise Rusya'dan yapılan ithalatın yarısı kadar. Türkiye'nin biri BOTAŞ'ın işlettiği Marmara Ereğlisi LNG terminali ve diğeri de Ege Gaz'ın Aliağa'daki LNG terminali olmak üzere 2 tesisi bulunuyor. İki tesisin kapasitesi 14.1 milyar metreküp. Türkiye'nin yıllık 54 milyar metreküplük gaz tüketimi dikkate alındığında iki tesisin kapasitesi oldukça düşük kalıyor. Yeni bir tesisi yapmanın maliyeti ise 700 milyon dolara ulaşıyor. Bu noktada, spot piyasadan veya Katar'dan nakliye sıkıntıları halledilebilse bile alınan LNG'nin kısa vadede piyasaya girmesi imkansız görünüyor. Türkiye'nin Rusya'ya bir alternatif bulabilmesi için en az 2 ‘karakış' geçirmesi gerektiğine dikkat çekiliyor.

Ekin Araç Üstü Ekipman Sanayi'nin sahibi Fatih Ekici, karayolu ile nakledilen doğalgazın maliyetinin, tankerlerden çok pahalı olduğunu söyledi. Ekici, “Yeni tip kamyonlar için ürettiğimiz LNG tankları kamyonun kendisinden pahalı. Standartlara uygun bir tank bile olsa çok uzun mesafelerde taşınması mümkün değil” dedi. Ekici, bir tonluk bir doğalgaz nakliyesinin, ürünün yüzde 50'sine yakın maliyet çıkardığını ifade etti.

Bağımsız araştırma ve düşünce kuruluşu Global Politika Strateji platformundan Doç. Dr. Tuncay Durna, Türkiye'de evlerde ve sanayide kullanılan elektriğin yarısının doğalgazdan elde edildiğini söyledi. Durna sözlerini şöyle sürdürdü:
“Rusya'nın doğalgazı kesmesi durumunda Katar LNG'si bu yılı kurtarmaya yetmez. Doğalgaz alanında, yeni kaynaklar bulunan Mısır ve gazını satamayan Katar var. Ancak bunların bir alternatif olarak devreye girmesi yıllar alır. Türkiye'nin bu noktada yapabileceği şey, uluslararası arenada Rusya'nın güvenilmez bir ticari partner olduğunu duyurmaktır. Bizim önümüzdeki 2 yılı düşünmemiz gerekiyor. Burada Rusya doğrudan gazı kesmeyebilir, kısıntıya gidebilir. Ancak burada da verim dışı ya da arıza gibi belgelendireceği bahaneleri kullanacaktır.”

Son güncelleme: 09:5905.12.2015
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet Whatsapp