Reklamsız Sözcü

Kriz korkusu alışveriş sepetlerimizi küçülttü

Mayıs ayından bu yana süpermarket yerine daha küçük mağazalardan alışveriş yapan tüketici, filesini yüzde 10 küçülttü.

09:3425 Aralık 2015
Kriz korkusu alışveriş sepetlerimizi küçülttü
Mayıs ayından bu yana süpermarket yerine daha küçük mağazalardan alışveriş yapan tüketici, filesini yüzde 10 küçülttü.

SAYİME BAŞÇI / SÖZCÜ

Tüketici güven endeksi, 3 seçim ve ekonomik belirsizliklerle son 5 yılın en dip seviyelerine gelirken, piyasalardaki kriz algısı ile alışveriş sepetleri küçüldü. Carrefoursa Genel Müdürü Mehmet Nane, 2015 yılında siyasi ve ekonomik belirsizliklerin tüketicide kriz algısı yarattığına işaret ederek, alışveriş sepetlerinin yüzde 10 küçüldüğünü açıkladı. Bu dönemde tüketicinin porsiyon küçülterek ihtiyacı kadar alışveriş yaptığını kaydeden Nane, “Bu durum, mayıs ayından bu yana devam ediyor. Müşteriler daha sık gelip daha az harcadı.  Belirsizlik tüketici güvenini son 5 yılın en dibine getirdi ve bize de bu şekilde yansıdı”  bilgisini verdi.

Foto: Shutterstock

1 KASIM'IN SONUCU OCAKTA BELLİ OLUR

2015 yılına ilişkin değerlendirmelerde bulunan Nane, kriz dönemlerinde tüketicinin porsiyon küçültüp frekans genişlettiğini anlattı. Nane, müşterinin marketlere daha sık uğradığını ancak daha küçük miktarlarda alışveriş yaptığına işaret ederken, küçük marketlere doğru bir kayış olduğuna da dikkat çekti. “Eskiden 5 kg deterjan alan bir tüketici 2015 boyunca daha az alışveriş yapmaya evde stok bulundurmamaya başladı” diye konuşan Nane, tüketicinin hipermarket ve süpermarket yerine küçük mağazaları tercih etmeye başladığını söyledi.   Tüketicinin kasım ayında da bu alışkanlıklarının devam ettiğini belirten  Nane, aralık ayında ise yılbaşı alışverişleri nedeni normalleşmeyi göremediklerini söyledi. Nane, 1 Kasım seçimleri sonrasında tüketici güveninde normalleşme olup olmadığını  Ocak itibarıyla görebileceklerini kaydetti. Güneydoğu'da yaşanan sokağa çıkma yasaklarının  lojistik ve nakliyeyi olumsuz etkilediğini belirtti.

Carrefoursa için 2015 yılının tarihi bir yıl olduğunu dile getiren  Nane, yılı planlanan bütçe dahilinde 4 milyar liralık ciro ile kapatacaklarını söyledi. 2014 yılında 333 olan mağaza sayılarını 2015 yılında 792'ye çıkardıklarını kaydeden Nane, “Toplamda 250 mağazayı satın alımlarla açtık.  Şubatta Antalyalı 1E1, martta İsmar ve temmuzda Kiler'i aldık. Bu yıl  150 milyon kişi mağazalarımızı ziyaret etti” dedi.

PERSONEL MALİYETİ ZORLUYOR

Geçen yıl 8 bin olan çalışan sayısının bu yıl 13 bine çıkardıklarını anlatan Mehmet Nane, özünde asgari ücret artışının doğru olduğunu söyledi. Dar gelirli çalışanlar açısından önemli bir hamle olduğunu kaydeden Nane “Akıllı olan bu artışın yapılması ama doğru olan bunun devlet tarafından sübvanse edilmesi. SGK tabanı asgari ücretin 6.5 katıdır. Burada mevcut çalışan ile mevcut çalışanların da payı artacak. Temizlik güvenlik ve lojistik alanlarında maliyetlerimiz de yukarı çıkacak. Perakende de personel, ana gider kalemlerinden. Gıda perakendesinde bu asgari ücret toplam maliyet içinde yüzde 50'lere varan oranlara ulaşıyor” diye konuştu.

Carrefoursa olarak geçen yıl satışlarının yüzde 75'inin gıda alanında yapıldığını kaydeden Nane, elektronik ürünlerin ise satışlarda yüzde 25 pay aldığını açıkladı. Nane, geçen yıl boyunca tartışılan Tesco Kipa ile ilgilenip ilgilenmediklerine dair ise, “Tesco Kipa satılık değil. Eğer satılırsa bizim gibi bir oyuncunun ilgilenmemesi salaklık olur. Ancak onlar satılık olmadığını açıkladılar. Bir görüşme söz konusu değil” açıklamasını yaptı.

PERAKENDE ÜLKENİN BAROMETRESİ

Mehmet Nane, “Çince kriz fırsat demektir. Biz de bunu kendimize uyarladık. 2015'i fırsat yılına çevirmeye çalışıyoruz”  dedi. 2008'den bu yana ilk kez 66 milyon liralık temettü dağıttıklarını kaydeden Nane, “Perakende bir ülkenin barometresi. O ülkedeki iyilik de yavaşlama da bize birebir yansıyor. Orta uzun vadede Türkiye yukarı çıkacak. Biz kısa vadede tedbirlerimizi alıyoruz ama uzun vade için atılım yapmaktan çekinmiyoruz” şeklinde konuştu.

SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet Whatsapp