Sayime BAŞÇI


Ancak geleneksel ürünlerin azalması nedeniyle sofra zenginliğimiz yok oluyor...

Türkiye, son yıllarda uygulanan yanlış tarım politikaları ile yüksek gıda fiyatlarına maruz kalırken, geleneksel ürünlerin yok olması ile sofralar da ‘tek tipleşme’ tehdidi altında. “Damak zevkimiz tat kalitemiz azalıyor” uyarısını yapan Metro Toptancı Market Genel Müdürü Kubilay Özerkan, “Bizden alışveriş yapan bir esnaf lokantası ile kebapçının aldığı 100 ürün birbirinin aynısı. 10 yıl içinde bu konulara yönelmezsek tek tip domates, tek tip et,  tip yemek yenecek” dedi.

2.600 ÜRÜN TÜRKİYE’YE ÖZGÜ

Gıda alanında 2 bin 600 ürün için Türkiye’ye özgü olduğunu belirten coğrafi işaret alınabileceğine işaret eden Özerkan, bu potansiyelin kullanılmadığını yeme içme alışkanlıklarının tek tipleşmeye başladığını aktardı. Burada ciddi bir ekonomik kaybın da yaşandığını anlatan Özerkan, “Türkiye’de yıllık yeme içme harcaması 200 dolar seviyesinde. Bu rakam İspanya’da 2 bin, İtalya’da ise 1.600 dolar. Ne Türkiye’de yaşayanların ne de gelen turistlerin harcamaları gerçek potansiyeli taşımıyor. Bu endüstriyelleşmenin getirdiği plansızlıktan kaynaklanıyor” diye konuştu.

ZAMLAR DOLARA BAĞLI

Öte yandan yükselen gıda fiyatlarına ilişkin de bir açıklama yapan Özerkan, turizmde zor bir yıl geçirildiğini ve otellerin fiyatlamalarını aşağı çektiğini söyledi. Turizmde yüzde 8’lik bir gelir kaybı yaşandığına dikkat çeken Özerkan, “Biz geçen yıl 3.2 milyar TL’lik bir ciroya ulaştık. Bu yıl ise çift haneli büyüme bekliyoruz. Ancak turizm bölgelerinde, Türkiye’nin diğer bölgeleri kadar büyüyemedik. Orada beklediğimiz büyümeyi yakalasaydık, toplamda çok daha yüksek bir rakamla yılı kapatabilirdik” bilgisini verdi.

Gıda fiyatlarındaki yükselişe ilişkin açıklamasında yüzde 6’lık bir enflasyon kaynaklı zammın olduğuna dikkat çeken Özerkan, yıl sonundaki durumu ise doların belirleyeceğini söyledi. Özerkan, özellikle ayçiçek, meyve sebze ve zeytinyağında fiyat yükselişlerinin olabileceğini belirtti.

Çiftçi 14 milyon TL fazla kazandı

KUBİLAY Özerkan’ın Metro Group içinde sadece Türkiye tarafından hayata geçirilen ‘coğrafi işaretli ürünler’ uygulamasına ilişkin verdiği bilgilere göre,  çiftçinin bu tür ürünleri yüzde 30-200 arasında değişen katma değerli fiyatlarla satışa sunması mümkün. Coğrafi işaretler projesi ile 12 bin 500 üretici ile çalıştıklarını aktaran Özerkan, geçen yıl çiftçilerin toplamda 14 milyon 800 bin TL daha fazla para kazandığını ve ürünlerini yüzde 10 daha yüksek bir fiyata sattığını açıkladı. Özerkan, önünüzdeki yıl 8 bin tonluk 7 coğrafi işaretli ürünü 13 ülkeye ihraç edeceklerini açıkladı.