Demet CENGİZ

Bienalde İstanbul’un iki yakasında 30’dan fazla mekanda 80’in üzerinde katılımcının çalışmaları gezilecek.

Türkiye’nin uluslararası çapta en çok dikkat çeken etkinliği olan İstanbul Bienali, 5 Eylül-1 Kasım tarihlerinde ‘TUZLU SU: Düşünce Biçimleri Üzerine Bir Teori’ başlığıyla hayata geçiyor. Geçen yıl 340 bin ziyaretçi ile rekor kıran İstanbul Bienal’i, bu kez yine kapılarını ücretsiz açarak yarım milyon ziyaretçiyle yeni bir rekora hazırlanıyor.
İtalyan Lisesi bahçesindeki toplantıya 500’ü yabancı bin basın mensubunun katılması da bienalin dünya çapında gördüğü ilgiyi doğruluyor. Ön izleme için dış basından 5 binden fazla gazeteci akreditasyon yaptırdı. Aralarında Le Figaro, Le Monde, Financial Times ve The Guardian gibi yayınların da olduğu pek çok medya kuruluşu bienali yakından izliyor.

10 MİLYON TL BÜTÇE

İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından Koç Holding sponsorluğunda düzenlenen İstanbul Bienali’nin bütçesi 10 milyon TL. Bir öğle yemeğinde İstanbul Modern’de gazetecilerle bir araya gelen İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, bu rakama sanatçıların kimi eserleri için yurtiçi ve yurtdışından alınan finansmanın dahil olmadığını söyledi.  Bu kez bienalin gerçekten İstanbul’a dalga dalga yayıldığını vurgulayan Eczacıbaşı şu değerlendirmeyi yapıyor:
“Önceki bienallerde hedeflediklerimizi ilk kez bu bienalde gerçekleştirebiliyoruz. Birkaç saat ayırıp gezebileceğiniz etkinlik değil bu! Günler ayırmanız gerekecek. Olmadık yerlerde kimi zaman bir depoda, garajda, bir fenerde karşınıza sürpriz eserler çıkacak. Bazıları gidilemeyen mekanlarda, hayali dünyalarda olacak.”

GERÇEK BİR SAHNE

Eczacıbaşı, dünya kültür-sanat otoritelerinin en tepelere koyduğu İstanbul Bienali’nin milyonlarca ziyaretçi çekmesini arzuladıklarını belirterek, 120 yıldır düzenlenen Venedik Bienali ile 60 yıldır düzenlenen Sao Paulo Bienali’ni örnek gösterdi. Bülent Eczacıbaşı, İstanbul Bienali’ni Türkiye’nin en büyük uluslararası olayı olarak niteleyerek “Hem nitelik hem devamlılık hem de çektiği ziyaretçi bakımından bu böyle” diye konuştu.
Türk sanatçıların, dünyadan sanatçılarla aynı platforma çıkarak kendilerini gösterdiğini anlatan Eczacıbaşı, “İki önemli sanat otoritesi İstanbul Modern’i gezerken Fahrelnissa Zeid’i keşfetti. Beni bile şaşırtan şeyler söylediler. Biz sanatçılarımıza sahip çıkamamışız. Fakat bienal gibi uluslararası çaptaki olaylar, bu keşifleri artırmaya yarayacak” dedi.

İKSV Başkanı Bülent Eczacıbaşı, bienalin şekillendiricisi Carolyn Christov-Bakargiev, İstanbul Bienali Direktörü Bige Örer ve Mustafa Koç açıklamalarda bulundu.

Leyla Alaton’dan seçilmiş eserler ALACA’da

EKAV (Eğitim, Kültür ve Araştırma Vakfı), 14’üncü İstanbul Bienal’ine paralel olarak ALACA, Leyla Alaton Koleksiyonu’ndan seçilmiş eserlere Deniz Artun küratörlüğünde ev sahipliği yapıyor. Ekavart Galeri’de 1 Eylül günü yapılan açılışa, cemiyet ve sanat dünyasından önde gelen isimler katıldı. Türkiye’den ve dünyadan 27 sanatçının 28 eserinin yer aldığı ALACA’nın açılış kokteyli duygu dolu anlara da sahne oldu. Alaton, Nur Koçak’ın 1976’da kağıt üzerine kuru boya ile yaptığı Fetiş Nesneler-Cutex Tırnak Cilaları eserinin önünde sanatçı ile birlikte fotoğraf çektirdi. Instagram’da da bu fotoğrafı paylaşan Alaton, “Ne büyük şeref ve zevk” ifadelerini kullandı.