Rusya’daki ekonomik kriz nedeniyle zor bir sezon geçiren turizm sektörü asıl hareketi Ramazan Bayramı ve sonrasında bekliyor. Yabancı turistte bozulan beklenti algısı nedeniyle sektör yerli turiste odaklanırken, yerli turist bu yıl Ramazan Bayramı’nda geçen seneye göre ortalama yüzde 20 daha ucuz tatil yapacak.

Yerli turistte sezonu geç açan turizmcileri Ramazan Bayramı ve sonrasında yoğunluk bekliyor. Yabancı turistte bozulan beklenti algısı nedeniyle sektör yerli turiste odaklanırken, yerli turist ise bu yıl bayramda geçen seneye göre ortalama yüzde 20 daha ucuz tatil yapacak.

Türkiye Seyahat Acentaları Birliği’nin (TÜRSAB) “Bayram Tatili ve Turizm Sezonu Raporu”na göre, Rusya’daki ekonomik kriz nedeniyle zor bir sezon geçiren turizm sektörü asıl hareketi Ramazan Bayramı ve sonrasında bekliyor. Bu yılı Rus turistteki düşüşe rağmen 43 milyon yabancı turistle kapatmayı hedefleyen sektör, yerli turistte de bayram sonrasında ciddi bir artış öngörüyor.

Önce seçimler, sonra lise ve üniversite sınavları, son olarak ramazanın yaz aylarına denk gelmesi ve havaların geç ısınmasıyla yerli turistte sezonu geç açan turizmciler için bayram tatilcisiyle birlikte geç de olsa yoğun bir hareket başlayacak.

YERLİ TURİSTİN YÜZDE 80’İ ERKEN REZERVASYON YAPTIRDI

Turizm sezonunu geç açan yerli turistte bayram ve sonrası dönemler için erken rezervasyonla tatilini planlayanların oranı yüzde 80’leri bulurken, tatilcilerin yüzde 60-65’lik kesimi kredi kartına taksit yaptırmayı tercih ediyor ve taksit sayısını 4-6 ay olarak belirliyor.

Daha çok Çeşme ve Bodrum’u talep eden yerli turist bu Ramazan Bayramı’nda Rus pazarındaki kayıp nedeniyle fiyatları ucuzlayan Antalya bölgesine normalden daha fazla ilgi gösteriyor.

Konuyu değerlendiren TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy, bayramda oda başına gecelik 300 liradan başlayan fiyatlarla tatil yapmanın mümkün olduğunu belirterek, “Bu da 3 gece 4 günlük tatil için 900-1000 lira civarında bir bütçe ayrılması anlamına gelir. Yurtdışı turlarda ise kişi başı ortalama 190 avrodan başlayıp 4 bin 900 avroya kadar farklı fiyat aralığında tur seçenekleri bulunuyor. Yerli turistin bayramda ortalama harcaması bin lira civarında” ifadelerini kullandı.

RUS TURİSTTEKİ KAYIP YERLİ İLE TELAFİ EDİLECEK

Rapora göre, sınav, seçim ve havaların ısınamaması gibi nedenlerle düşük seyreden satışlarda bayram ve sonrasında hareketlilik bekleniyor. Özellikle Rus turistteki düşüşü telafi etmek isteyen Antalyalı turizmci, yerli turiste indirim imkanları sunuyor. Ramazan Bayramı tatilinin kısa olmasına rağmen izinlerini kullanmamış olanların bu haftayı birleştirerek tatil süresini uzatması bekleniyor. Bayramlara yönelik erken rezervasyon oranı yüzde 80’leri buluyor.
Bu yıl fiyatlardaki düşüşün de etkisiyle son dakika rezervasyonlarında artış gözlenirken, fiyatların esnekliği bakımından Antalya tercihte açık ara önde. Bodrum ve Çeşme ise Antalya’ya göre biraz daha pahalı.

Ramazan Bayramı döneminde oteller dolulukta zirve yaparken, bu dönemde yerli turist açısından Antalya otellerinin ortalama yüzde 35’lerde olacağı öngörülüyor. Yerli turist bu yıl bayramda Antalya’da geçen yıla göre ortalama yüzde 20 ucuz bayram tatili yapmanın keyfini çıkaracak. En çok indirimi yüzde 35’leri aşan indirimle Side’de bulmak mümkün olacak.

TATİLDE KART KULLANIMI 5 YILDA YÜZDE 180 ARTTI

Yerli turistin yüzde 35’i tatilini peşin parayla yaparken yüzde 65’e yakın bölümü kredi kartını tercih ediyor. Bu trend rakamlarda da kendini gösteriyor. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, konaklama sektöründe kredi kartı kullanımı son 5 yılda yüzde 180 oranında arttı. 2010’da konaklama sektöründe kredi kartı kullanımı 2,9 milyar lira düzeyindeyken bu rakam 2014’te 8,3 milyar liraya ulaştı. Aynı dönemde banka kartı kullanımındaki artış da dikkati çekti. 2010’da banka kartıyla 210,7 milyon konaklama bedeli ödenirken, bu rakam 2014 sonunda 1 milyar lirayı aştı.

Geçen yılı 8,3 milyar liralık kart harcamasıyla kapatan yerli turistlerin yaklaşık 4 milyar liranın üzerinde de nakit harcama yaptığı verilere göre ortaya çıkıyor. Yani 2014 için konaklamada nakit ve kart aracılığıyla yapılan toplam harcamanın 13 milyar liraya yaklaştığı hesaplanıyor.

Kart kullanma alışkanlığı, 2015’in ilk 4 ayında da artış trendini sürdürdü. 2014 yılının ilk dört ayında banka kartı ile konaklama hizmetleri için yapılan ödeme tutarı 245 milyon lira iken, kredi kartı ile yapılan ödeme ise 2.1 milyar liraydı. Bu yılın ilk dört ayında banka kartı kullanımı 288 milyon liraya, kredi kartı kullanımı da 2 milyar 714 milyon liraya çıktı.

BKM verilerine göre konaklama kadar, seyahat acentaları ve taşımacılıkta da kredi kartının payı artıyor. 2010’da kredi kartıyla 3,7 milyar liralık seyahat acentası ve taşımacılık ödemesi yapılırken bu rakam 2014 sonunda 11,5 milyar liraya ulaştı. Yılın ilk 4 ayında ise Türklerin bu kalemdeki artışı 4,5 milyar lirayı geçerek 5 milyara kadar ulaştı.

Bu yılın mayıs ayında otellerin doluluk oranı 2014’ün aynı dönemine oranla yüzde 2,5 artarak yüzde 70,2’ye ulaşırken, bu dönemde en yüksek artış oranı yüzde 11,8 ile Slovakya’da yaşandı, ancak doluluk oranları yüzde 68 ile Türkiye’nin gerisinde kaldı. Mayıs ayında en yüksek doluluk oranı ise yüzde 85,4 ile Malta’da gerçekleşti.

Antalya bölgesinde mayısta otellerin doluluğu bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8,5 düşerek yüzde 62,4 seviyesine gerilerken, ortalama günlük satılan oda bedeli ise yüzde 0,8’lik bir düşüşle 76,18 avroya geriledi.

İstanbul’da ise otellerin doluluk oranı yüzde 5,2 artarak yüzde 75,3’e çıktı. Ancak bu dönemde İstanbul’daki otellerin oda fiyatı yüzde 4,1 gerileyerek 143,2 avroya düştü.

Bu yıl Türk turizmindeki rakamları olumsuz etkilemesinden korkulan Rus turist sayısındaki azalış şimdilik rakamları etkilemedi. İlk 5 ayın verilerine göre, Rus turistte yüzde 28,3 düşüş yaşanırken, bu durum başta Almanya olmak üzere diğer ülkelerden gelen turistteki artışla telafi edildi. Sonuçta ilk 5 ayın toplam turizm verilerine bakıldığında Türkiye’ye gelen yabancı turist sayısındaki düşüş yüzde 1,2 ile sınırlı kaldı.

YIL SONU İÇİN HEDEF KORUNUYOR

İlk 5 aydaki olumlu tablo bir yana, yabancı turistte bozulan beklenti algısı nedeniyle yerli turiste odaklanıldı. Yerli turist ise bu yıl geçen yıla göre ortalama yüzde 20 ucuz bayram tatili yapmanın keyfini çıkaracak. En çok indirimi yüzde 35’leri aşan oranda Side’de bulmak mümkünken indirim yapan bölgeler geleneksel olarak Ruslar’ın tercih ettiği Antalya’daki tatil bölgeleri olarak dikkati çekiyor. Buna karşılık Bodrum’da neredeyse hiçbir indirim olmadığı göze çarpıyor.

Ramazan Bayramı ve sonrası için yerli turiste cazip teklifler sunan turizmci yabancıdan da umudunu kesmedi. Her ne kadar sezonda zorluklar yaşansa da yıl sonuna ilişkin hedefler korunuyor. Yıl sonu için Türkiye’yi ziyaret edecek yabancı turist sayısının 42-43 milyon seviyesinde olacağı öngörülüyor. Türkiye’yi ilk 5 ayda ziyaret eden yabancı turist sayısı ise 11 milyona yaklaştı.