Reklamsız Sözcü
TAYLAN KÜMELİ

Gece atıştırmalarınızın nedenini biliyor musunuz?

3 Aralık 2015

Gece tüketilen yemekler ve yağlı besinler kişilerde sindirim sorunlarına neden olabiliyor. Gece yemek yemek kişinin metobolizmasını bozabiliyor, kalp ve şeker hastalığı riskini artırıyor. Obezite gibi kilo sorunlarına, mide ve bağırsak hastalıklarının oluşmasına da neden olabiliyor. Gece acıkmanızın ve atıştırmanızın nedeni aşağıda saydığımız durumlardan kaynaklanıyor olabilir…

KALORİLERİ DAĞITAMAMAK

“Sabah aç hissetmiyorum, bu yüzden kahvaltı yapmıyorum. Böylece saat 14.00-15.00'e kadar kalori almadan kendimi tutuyorum ama gece yarısı iştah canavarım uyanıyor” diyorsanız, yaptığınız hata da çözüm de cümlenizin içinde saklı… Sabah kahvaltısında iştahlı olup gece iştahı köreltmek için öncelikle akşam yemeklerinizin boyutlarını sınırlandırın. Birkaç gece atıştırmalıklara direnin, göreceksiniz ki sabah çok aç uyanacaksınız ve gün içinde dengeli seçimler yaptığınızda gece acıkmayacaksınız. Aç olmasanız bile, sabahları küçük de olsa bir şeyler yemeye özen gösterin. Kendinize, çocuklarınıza davrandığınız gibi davranın. Onların nasıl öğün atlamalarına, kahvaltı yapmadan evden çıkmalarına izin vermiyorsanız, kendiniz için de aynısını uygulayın.

Foto:Bülten

REAKTİF HİPOGLİSEMİ

“Akşam yemeğinden sonra sanki hiç yemek yememiş gibi bir saat içinde yeniden acıkıyorum ve tatlı yemeden duramıyorum. Üstelik yedikçe yiyorum” diyorsanız mutlaka endokrinoloji ve metabolizma uzmanı bir hekimle görüşmelisiniz. Doymak bilmeyen tatlı ihtiyacı ve kilo verememe şikayetleri genelde bu sonuçla birleşiyor.

DEPRESYON

Obez bireyler üzerinde yapılan çalışmalarda, bireylerin depresyon sebebiyle yedikleri için mi obez oldukları veya obez olma şikayeti sebebiyle mi depresyona girdikleri tam olarak belirlenemiyor. Ortak görüş, obeziteyle depresyonun sıklıkla bir arada görülmesi. İştah artışı ve kilo alımı depresyonun yaygın belirtilerinden. Ayrıca depresyon için geliştirilmiş birçok ilacın yan etkisi de kilo almak olabiliyor. Sıkkınlık, yalnızlık ve birçok farklı duygusal sebepten dolayı yemek yediğinizde kilo alıyorsunuz. O zaman da daha depresif hissediyorsunuz. Bu olumsuz duygularla baş edebilmek için de yine yemeğe yöneliyorsunuz. Bu durum özellikle birey kendiyle baş başa kaldığında tıkanırcasına yemek şeklinde kendini gösterebiliyor.

Foto: Bülten

KENDİNİZİ HEMEN TEST EDİN

Aşağıdaki maddelerden en az üçüne sahipseniz, bu sorunu çözmek için bir terapist ve beslenme uzmanıyla görüşmenizde fayda var:

Kişinin sabah kahvaltısında iştahı çok az ya da hiç yoktur. Sabah kalktıktan sonra saatlerce ilk öğünü erteler. Aç değildir ya da bir gece önce ne kadar çok yediğine üzülüyordur.

Akşam yemeğinde yediklerinden daha fazlasını sonrasında yer.

Günlük gıda alımının yarısından fazlasını akşam yemeğinden sonra yer. Gece atıştırmak için yataktan bile kalkabilir.

Bu davranış kalıbı en az iki ay boyunca devam ediyorsa.

Kişi yerken, kendisini asabi, kaygılı, üzgün ya da suçlu hissedebilir.

Gece yarısı atıştırmasının stresle ilişkili olduğu düşünülüyor. Kişinin, özellikle geceleri ruh hali dengesiz olabilir

Uykuya dalmada veya uyanık kalmada zorlanır. Sık sık uyanır ve atıştırır.

Çoğunlukla karbonhidratlı besinleri tercih eder.

Gece yarısı atıştırmaları, oldukça kısa aralarla yapılan, yiyeceklere saldırma şeklinde olmaktan çok, gece saatleri boyunca devamlı olarak yeme davranışına deniyor.

Kişi bazen gece yediğinin farkında bile değildir; durumu ancak sabah uyandığında fark eder.

 

Taylan Kümeli
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet Whatsapp