Reklamsız Sözcü
TAYLAN KÜMELİ

Huzursuz bağırsak hastalığının bir ilacı da diyet

10 Aralık 2015

Kronik bir hastalık olan ve halk arasında sinirsel kolit olarak bilinen ‘Huzursuz Bağırsak Sendromu' (spastik kolon) tedavisinde doğru beslenmek hastanın hayatını değiştirebiliyor. Bazen, beslenme düzenine bir baharat eklemek, bir çayı kesmek ya da pişirme tekniğini değiştirmek bile yıllardır süren kabızlık ya da gaz şikayetlerinin bitmesini sağlayabiliyor…

AZ VE SIK YİYİN

Sindirim sistemi, bir anda mideye inen çok miktarda yiyeceği sindirmekte zorlanabilir. Bu nedenle azar azar ve sık aralıklarla yemek yenmelidir. Öğün sayısını artırarak ve her öğünde alınan besin miktarını azaltarak, sindirim sisteminin düzgün çalışmasına yardımcı olabilirsiniz.

ÇOK İYİ ÇİĞNEYİN

Yemeklerinizi iyi çiğneyin. Mekanik sindirimi dişler gerçekleştirdiği için besinleri iyi çiğnemek hem dişlerimizin hem de sindirim sistemimizin rahat çalışmasını sağlar. Çiğneme süresinin uzun tutulması çok yemeyi de önler.

GAZSIZ BESLENİN

Sürekli aşırı gazdan şikayet ediyorsanız, gaz yapan besinleri az tüketmelisiniz. Baklagiller, lahana, Brüksel lahanası ve bezelye diğer gıdalara göre daha fazla gaz yapıcı besinlerdir. Kimyon ve zencefil ise gaz gideren baharatlardır.

KAHVALTISIZ OLMAZ

Saatler süren kahvaltılar yapmak zorunda değilsiniz ama her sabah mutlaka kahvaltı yapmalısınız. İki dilim keçi peyniri ve iki dilim tam tahıllı buğday ekmeğiyle karnınızı doyurabilirsiniz. Sade probiyotik yoğurda, tam tahıllı gevrek ve bir avuç çekirdekli siyah üzüm karıştırarak yemek de sağlıklı bir kahvaltı seçeneğidir.

EGZERSİZ YAPIN

Hareketsizlik günümüzün en büyük sorunlarından biri. Bağırsak ve mide sorunu olanların ise diğerlerinden daha fazla harekete ihtiyacı var. Bu yüzden, düzenli fiziksel aktivite yapın. Harekete haftada üç kere 30 dakikalık yürüyüşlerle başlayıp zamanla hem süreyi, hem de tempoyu artırabilirsiniz.

SUSUZ KALMAYIN

Her gün 10 bardak su için. Su, hem kabızlığı önlemede etkilidir, hem de gaz problemli hastalarda sıklıkla görülen ishal yüzünden oluşan sıvı kaybını önler. Kabızlık görülen hastalarda, dışkının yumuşaması ve kolayca çıkması için bol bol su içmek gerekir.

SİNİRLENMEYİN

Stresten ve sigaradan uzak durun. Bağırsaklarımız ikinci beynimizdir ve sinir sisteminin direkt etkilediği organlarımızdandır. Huzurlu bağırsaklar için huzurlu bir kafa gerekir. Gaz ile stres arasında inkar edilemeyecek bir ilişki vardır. Bu yüzden de sizi sinirlendirecek konu ve kişilerden uzak durun!

DİYET DEFTERİ TUTUN

Bazı besinler ve besinlerin içinde bulunan katkı maddeleri, gaz, şişkinlik gibi sindirim şikayetlerini artırabilir. Gaz yapma açısından size dokunan besinleri bulun ve onlardan uzak durun. Mutlaka bir beslenme defteriniz olsun. Bu defterinize yediklerinizi, içtiklerinizi ve sonra da tükettiğiniz gıdaların sizde oluşturduğu etkileri kaydedin. Bu yöntemle kısa sürede size neyin dokunup dokunmadığını tespit edeceksiniz.

YEMEĞİNİZİ YAVAŞ YİYİN

Yemeklerinizi yerken acele etmeyin. Acele yemek, hem bağırsak şikayetlerinizi artırır hem de kilo almanıza sebep olur. Bu yüzden yemek saatlerinde sakin ve huzurlu ortamlarda bulunmaya özen gösterin. Ayak üstü atıştırmak yerine sofra düzeninde ailece yemek yiyin.

AĞIRLIKlA LİF TÜKETİN

Lif açısından zengin besinler tüketmeye dikkat edin. Liften zengin besinler tüketmek, birçok kişide gaz ve şişkinlik şikayetlerinin azalmasını sağlar. Sağlıklı bir insan günde yaklaşık 30 gram lif almalıdır. Bir orta boy domateste 1.5 gram, yarım su bardağı barbunyada 7.3 gram lif vardır. Bir su bardağı brokolideki lif miktarı ise 4.4 gramdır. Her gün iki porsiyon sebze, dört porsiyon meyve tüketimini alışkanlık haline getirin.

Taylan Kümeli
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet Whatsapp