Reklamsız Sözcü
TAYLAN KÜMELİ

Kalp hastalarına beslenme önerileri

9 Aralık 2015

Kalp sağlığınız açısından yaşam tarzınızda ve diyetinizde değişik yapmak istiyorsanız, gıda bileşenlerinden başlayarak beslenme hakkında birkaç temel bilgi öğrenmek size yardımcı olabilir…

Kaloriye ilgili gerçekler

– Enerji seviyenizi korumak için kaloriye ihtiyacınız vardır ama yakamayacağınız kadar kalori almak doğru değildir. Kaloriyi doğru miktarda almaya ‘enerji dengesi oluşturmak' denir.
– Yakacağınızdan fazla kalori alırsanız, kilo alırsınız. Yakacağınızdan daha az kalori alırsanız, kilo verirsiniz. Eğer ikisini de dengelerseniz, kilonuzu da korursunuz.
– Diyet yapsanız bile, yedikleriniz enerji ihtiyacınızı karşılamadığı sürece kalori alımı kesilmemeli. İhtiyacınız olan kaloriyi, öncelikle yaşınız, cinsiyetiniz ve aktivite düzeyiniz belirler.

Diyetle ilgili kolesterole yönelik gerçekler

– Unutmayın ki, bir besin için söylenen ‘kalori içermez' tanımı ‘yağsız' anlamına gelmez.
– Diyet kolesterolü, hayvansal kökenli tüm gıdalarda bulunan yağ benzeri bir maddedir. Yumurta sarısı, et, tavuk, balık, süt ve süt ürünleri bu maddeler arasında yer alır. Vücudumuzun kolesterol yapmak için diyete ihtiyacı yoktur. Ancak çoğu insan kolesterol içeren gıdalar tükettiğinden, önemli olan aşırı miktarda tüketimi engellemektir. Tükettiğiniz kolesterol miktarı kandaki kolesterol seviyenizi etkileyebilir.

Yağ türleri

Yağ asitleri, yağdaki temel kimyasal birimlerdir. Bu birimler, doymuş, çoklu doymamış, tekli doymamış ya da trans yağ olarak adlandırılır. Toplam yağ alımı, günlük kalori alımının en fazla yüzde 30'unu oluşturmalıdır. Yağ asitleri, kimyasal bileşimleri ve yapıları bakımından farklıdır ve bu şekilde kan kolesterol düzeylerini aşağıdaki ölçütlere göre etkiler:

Doymuş yağlar:

Karaciğer tarafından kolesterol üretimi için kullanılır.
– En tehlikeli yağ türü olarak bilinir çünkü başta LDL olmak üzere, kan kolesterol seviyesini yükseltir.
– Günlük kalori alımınızın en fazla yüzde 10'unu kapsamalıdır.
– Bu tür yağlara örnek olarak: et, tereyağı, kakao yağı, Hindistan cevizi ve palmiye yağlarını sayabiliriz.

Çoklu doymamış yağlar:

– Kan kolesterol seviyelerinde yükselmeye neden olmaz.
– Aspir, ayçiçeği, mısır, bitkisel yağlar, margarinler ve soya yağları bu yağların çeşitleridir.

Tekli doymamış yağlar:

– Kan kolesterol seviyesi üzerinde herhangi bir etkiye sahip değildir.
– Zeytin ve kanola yağları tekli doymamış yağlardır.

Trans yağlar:

Hidrojenasyon, yan ürünleri, sıvı doymamış yağları, katı yağa çevirmek için kullanılan kimyasal süreçtir. Yapısal olarak doymuş yağ ile benzeşir, trans yağ asitleri total ve LDL kolesterol seviyelerini yükseltmede büyük etkiye sahiptir. Margarin, piyasadaki hazır kekler, kurabiyeler ve

Yağlar

– Tüm yağ çeşitleri aynı miktarda kalori içerir. ‘Az yağlı yağ' diye bir şey yoktur.
– Yağ kalorinin en yoğun kaynağıdır; gram başına diğer karbonhidrat ve proteinlerden iki kat daha fazla kalori sağlar.
– Çoğu insan obezite, yüksek kan kolesterolü ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarına katkıda bulunan yağları diyetlerinde kullanma eğilimindedir. Hindistan cevizi ve palmiye yağları kolesterol içermese bile, doymuş yağ oranları yüksektir. Bu yüzden kaçınılmalıdır.

Lifler

– Lifler gıdaların sindirilmeyen kısmıdır; çözünen ve çözünmeyen olmak üzere iki türü vardır.
-Çözünen lif, yulaf kepeği ve kuru fasulye gibi gıdalarda bulunur ve bazı kişilerde kan kolesterol seviyesini düşürebilir.
– Çözünmeyen lif, buğday kepeği gibi yiyeceklerde bulunur ve birçok faydası olduğu bilinmektedir.
– Tuz her ne kadar beslenmemizdeki sodyumun önemli bir sağlayıcısı olsa da, popüler olarak bilinenin aksine, sodyum ve tuz aynı şey değildir. Sodyum, vücut sıvıları ve doğru sinir fonksiyonlarını korumak için gerekli bir mineraldir.
– Çok fazla sodyum tüketmek, bazı kişilerde kan basıncının yükselmesine sebep olarak kalp hastalığı veya inme riskine sevk eder.

 

Taylan Kümeli
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet Whatsapp