Reklamsız Sözcü
TAYLAN KÜMELİ

Kan yağlarına dikkat!

14 Aralık 2015

Trigliserit (kan yağları) yüksekliği kolesterol kadar tehlikeli ama ondan farklı. Bu sorun, yediğimiz et ve yağdan ziyade şeker, patates, pirinç, nişasta, un gibi yiyeceklere yani karbonhidrat grubuna bağlı olarak gelişir. Yüksekliği eğer genetik değil ise iyi bir diyetle, birkaç günde normale dönebilir…

 

Trigliserit; bitkisel ve hayvansal yağların ana bileşenidir. Yağ ve yağ içeren tereyağ, margarin, mısır özü, kanola yağı tamamıyla trigliserit formatındadır. Kişi yağlı yiyorsa ve alkolü fazla miktarda tüketiyorsa trigliseritin yüksek çıkma olasılığı çok fazladır. Trigliserit seviyesini ölçtürürken bir gece önce alkol almamış, ağır yemek ve tatlı yememiş olmak gerekir. Trigliseriti yükselttiği bilinen en önemli alışkanlık alkoldür. Kan yağlarını artıran bir başka unsur da karbonhidrat açısından zengin yiyeceklerdir… Örneğin şeker, patates, pirinç, nişasta ve undan zengin her türlü besin (ekmek, gofret, makarna) trigliserit nedenidir. İnsülin direnci olanlarda akşam yenen bol tatlı meyveler de trigliseriti ciddi biçimde yükseltir…

Nasıl oluşur?

Çok fazla doymuş yağ tüketmek karaciğer tarafından kolesterol oluşumuna neden olur ve kandaki kolesterol seviyesini yükselir. Üzerine çok fazla kalori ve alkol alındığında ise karaciğer bunu trigliserite dönüştürür ve kandaki trigliserit seviyesini yükseltir. Normal trigliserit seviyesi 150 mgr/dl.'dır. 200 mgr/dl. üzerindeki kişilerin damar tıkanıklığına bağlı felç geçirme riski yüzde 30 artar.

Vücuttaki görevleri

* Trigliseritler, vücudun ihtiyacı olan enerjiyi karşılayabilir.
* Deri altında bulunan trigliseritler vücut ısısının dengesini sağlar.
* Organların cidarlarında bulunan trigliseritler, dışarıdan alınacak darbelere karşı organları korur. Bu organların vücuda tutunmaları açısından trigliseritler büyük önem taşır.
* Yağda eriyebilen ve A, D, E ve K vitamini olarak adlandırılan vitaminlerin eksiklikleri durumunda, trigliseritler devreye girer ve vücudun direncini artırarak hasta olunmasını önler.
* Trigliseritler dolaşım sistemine de katkıda bulunur. Zira kan yoğunluğunu ayarlaması sayesinde tansiyonu dengeler.
* Proteinlerle etkileşim görevini üstlenen trigliseritler, vücudun savunma sistemini kuvvetlendirir.
* Trigliseritler vücuda oldukça yararı bulunan yağlardır. Ancak fazla alınması ve sentezlenmesi durumunda vücutta önemli sağlık problemlerine yol açarlar.
* Hücre zarlarının yapılarına da katılabilen trigliseritler hücre içine besin alınmasını sağlayarak vücudun beslenmesini sağlar.

Düşürmek için ne yapmak lazım?

* Karbonhidratlı yiyeceklerden, özellikle şekerden uzak durun. Gazlı içecekler ve hazır meyve sularını kesin.
* Zayıflayın ve normal kilonuza inin.
* Margarinden uzak durun ve yemeklerinizde zeytinyağı kullanın.
* Sebze ve meyve tüketiminizi artırın.
* Alkolü kesin.
* İçeriğinde Omega-3'ün bulunduğu besinler alın.
* Cips ve kızartmalardan uzak durun.
* Mantı, pilav, hamur işi, börek ve hatta ekmek tüketimini azaltın.
* Günde yarım saatten fazla spor ve egzersiz yapın.
* Diyete rağmen trigliserit seviyeniz düşmüyorsa doktora gitmenizde yarar var.

Trigliseriti düşüren yiyecek ve bitkiler

* Somon ve ton balığı, uskumru,
* Ceviz, badem, fındık,
* Soya fasülyesi, kuru fasulye, nohut, mısır, mısır unu,
* Patates, domates, havuç, pırasa, sarımsak. soğan, lahana, semizotu, brokoli, marul ve diğer yeşil yapraklı sebzeler,
* Kiraz, elma, erik, limon,
* Bira mayası,
* Adaçayı, ardıç, ayçiçeği, buğday çimi, karabaş otu, kekik, kuşdili, nane, çavdar,
* Keten tohumu yağı, kanola yağı, soya yağı trigliserit seviyesini düşürür.

Taylan Kümeli
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet Whatsapp