Reklamsız Sözcü
TAYLAN KÜMELİ

Kilo verememenizin 12 nedeni

18 Aralık 2015

Farkında olmadan diyetinizi sabote ediyor olabilirsiniz. Sizi kilo kaybından neyin alıkoyduğunu ve kilo verme düzeninizin tekrar yerine nasıl oturabileceğini öğrenebileceğiniz ortak diyet hatalarına gelin hep birlikte göz atalım…

1- Yeteri kadar egzersiz yapmıyorsunuz
Birçok kişi egzersiz yaptığında kaybettiği yağ konusunda her zaman durumu abartır. Oysa kalori yakımını, egzersizin süresi, yoğunluğu ve egzersizin türü gibi birçok faktör belirler. Koşmak, yürümek ve aerobik gibi belirli bir ağırlığı taşıyan egzersizler, vücudun daha fazla çalışmasını gerektirdiğinden daha fazla kalori yakmanıza yol açar. Egzersizinizi takip edip izlemenin en iyi yolu bir günlük tutmak veya gerçek süre ve yoğunluğu hatta yoğunluğu ne şekilde artırabileceğinizi görebilmek için bir kalp monitörü kullanmaktır.

2- Uyku sorununuz var
Birçok bilimsel çalışma ortaya koydu ki, uyku eksikliğinin daha fazla yeme ve kilo alımıyla bağlantısı bulunuyor. Yorgun insanların günde ortalama 500 kalori daha fazla yediği ortaya çıkan bir diğer bilimsel gerçek. Gece ve uyku dönemlerinde salgılanan birçok düzenleyici hormon bulunmaktadır. Uyku eksikliği muhtemelen hormon salınımının doğru dizilişini etkileyebilir.

3- Aşırı streslisiniz
Şikago Rush Üniversitesi'nde yapılan bir araştırma, özellikle orta yaşlı kadınlarda stresin kilo alımına neden olduğunu ortaya koymuştur. Sürekli değişen uyku düzeni ve yağ koruma arasında bir bağlantı olduğu açıkça görülmektedir; bunun da nedeni her ikisinin de hormonlarla ilgili olmasıdır. Ama aynı zamanda çoğu kadın duygularını yiyeceklerle yöneterek, düşüncesizce yemek yer çünkü yemekler kolay ulaşılabilir ve çabuk rahatlatıcı özelliklere sahiptir.

4- Çok fazla kalori alıyorsunuz
Porsiyonları küçülterek daha az kalori alabileceğinizi düşünebilirsiniz fakat yediğiniz şeyin içindeki gerçek kalori miktarının farkında olamayabilirsiniz. Benim size önerim, ölçme aletleri ve gıda ölçekleri kullanın, porsiyon boyutlarını tahmin edebilmek için görsel ipuçları öğrenin. Örneğin 85 gram protein, bir iskambil destesi veya not defteri boyutundadır. Gün boyunca tüketilen total miktarın farkında olmak için yediğiniz, içtiğiniz her şeyi yazdığınız bir yiyecek günlüğü tutun.

5- Öğünlerinizi atlıyorsunuz
Öğün atlama, günün ilerleyen saatlerinde aşırı yeme isteğinin oluşmasına yol açabilir. Yapılan bir diğer bilimsel araştırmaya göre ise 72 saat boyunca bir şey yemediğiniz takdirde vücut kalori yakma yetkilerini kapatıyor ve yağ depolamaya başlıyor. Klinik çalışmalarda, aç kaldıktan bir hafta sonra sağlıklı kadınlarda yüzde 16 oranında istirahat halinde bulunan enerji tüketimini kaybettikleri görüldü ki, bu da yağ depolanmasının arttığını ve metabolizmanın yavaşlamaya başladığını gösterir.

6- Aşırı kalori içiyorsunuz
İnsanlar içeceklerle aldıkları kalorileri çoğu zaman göz ardı eder. 330 gramlık porsiyonların içindeki kalori miktarlarını göz önünde bulundurursanız: Normal soda 150 ile 200 arası, şeker ilavesiz meyve suyu 180 veya fazlası, tatlı çay 150 kadar ve üzeri. Bir hafta boyunca günde üç porsiyon tüketeceğiniz içecekler 3500 kalori olarak hesabınıza yazılır ya da bir haftada kaybetmiş olabileceğiniz bir kiloyu kaybetmezsiniz. Tüm bu kalorili içecekler yerine suyu tercih ederseniz, çok fazla kaloriden kurtulup kilonuzun azaldığını görmeye başlayacaksınız.

7- DİYETve EGZERSİZ konusunda dikkatsiz olabilirsiniz
Salata barına gidip tabağınızı sebzelerle dolduruyor fakat üzerine salata sosu ekliyorsanız tabağınızı yüzlerce kaloriyle dolduruyorsunuz demektir. Üç mil yürüyerek 300 kalori yakıyor fakat sonrasında aynı sayıda kaloriye sahip olan bir kek yiyerek yaptığınız egzersizin bütün yararını yok ediyorsunuz. Oysa kalori yakmayı artıracak ve kilo kontrolünü sağlayan kalori açıklarını doldurabilecek sağlıklı, kalori kontrollü bir yemek ve egzersiz planına ihtiyacınız var. Egzersiz yaptığınız için kaloriler konusunda umursamaz olmayın.

8- Hafta sonları kendinizi bırakıyorsunuz
Hafta sonu kaçamakları hızlı bir şekilde kilonuza eklenir. Akşam yemeğinden önce yenen atıştırmalıklar günlük kalori alımınızı birkaç yüz kalori kadar artıracaktır. Aslında sorun, hafta sonu ne yendiyse, tüketilen yiyeceklerin bütün hafta boyunca etkisinin devam etmesidir. Bu konuda en güzel çözüm, hafta sonu boyunca bu kaçamakları diyetinizdeki kalori sınırları içerisinde yapmaktır.

9- Kilo verme konusunda sabırsızsınız
Kilo vermede sonuçları görmek için zamana ihtiyaç vardır. Vücut şeklini değiştirmek için yağ depolarına erişir, onları enerjiye dönüştürür ve yağsız bir vücut dokusu oluşturmak için yeniden şekillendirir. Unutmayın ki kilonuzun 500 gramı 3500 kaloriyle eşdeğerdir. Eğer kilonuzu korumak için günlük 2500 kalori almak yeterliyse, bir hafta içinde 500 gr vermek istiyorsanız, bunun için günde 2000 kalori almanız ve 30 dakika egzersiz yapmanız gerekmektedir. Kulağa çok fazla efor sarf edeceksiniz gibi geliyor olabilir, ki gerçekten de öyle.

10- Ayar Noktası
Alınan enerjiyle verilen enerjinin aynı olması durumuna ayar noktası denir. Kilo vermede ayar noktasına gelmek sık karşılaşılan bir durumdur fakat şunu bilmelisiniz ki bunun tamamen kiloyla alakası yoktur. Sadece belirli bir ölçeğe bakarak, belirgin olmayan olumlu fizyolojik değişiklikler yaşıyor olabilirsiniz. Eğer yağ dokusu kaybediyorsanız, aynı zamanda daha fazla yağsız vücut dokusu elde ediyor ve daha da zayıflıyor olabilirsiniz. Fakat metabolik hızınızın artmaya başladığı andan itibaren bu süre zarfında kilo vermeye devam edeceğinizi bilmelisiniz. Ayar noktasına geldiğinizde görünen sonuçlar, düzensizlik veya vücudunuzun fazla su tutması gibi diğer faktörlerle de bağlantılı olabilir. Örneğin bir kişi günlük beslenmesiyle 1500 kalori alırken 1500 kalori yakıyorsa, aldığı enerji ve verdiği enerji eşitlendiğinden kilo veremez.

11- Daha fazla kilo vermeye ihtiyacınız olmayabilir
Vücudunuz size, kilonuza ve boyunuza göre ideal kiloda olduğunuzu anlatmaya çalışıyor olabilir. Kilo verme sürecindeki her türlü fazla girişim, kas kaybı ve metabolizma yavaşlamasına yol açar çünkü çok düşük bir kiloya ulaşmak ve bunu korumak son derece sınırlayıcı bir beslenme planıyla elde edilebilir. Bunu yaparken sağlıklı bir yaşam tarzı sürdürmeyi kontrol altında tutmak istiyorsanız, neden kilo vermek istiyorum sorusunu kendinize yöneltin…

12- Tıbbi bir durum olabilir

Hareketliliğin azalması ve daha az aktiviteye neden olan herhangi bir durum sonucunda kilo vermek büyük bir sıkıntıya yol açar çünkü egzersiz kısıtlıdır ve evde oturarak boş vakitleri doldurmak için sürekli bir şeyler atıştırırsınız. Bazı psikiyatrik ilaçlar, insülin ve bazı beta blokerler gibi ilaçlar kilo kontrolünü sağlamak konusunda zorluklara yol açar ve genelde bu sorunlar nedeniyle kilo alır. Rehabilitasyon aktivitesi, ilaçların düzenlenmesi veya bir diyetisyenle birlikte özel bir diyet programı planlamak gibi konularda mutlaka doktorunuza danışın.

Taylan Kümeli
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet Whatsapp