Reklamsız Sözcü
TAYLAN KÜMELİ

Yemek ebeveyne karşı kullanılan bir silah olmamalı!

8 Aralık 2015

Küçük çocuklarda yeme sorunları genellikle psikolojik nedenlerle ortaya çıkar. Çünkü bu dönemde beslenme, çocuk ve ailesi arasındaki duygu alışverişini ortaya koymanın en iyi yoludur. Bazı çocuklar dikkat çekmek için beslenmeyi reddedebilir. Bu durumda yemekten önce çocuğun hoşlanacağı bir uğraş bulmak, örneğin birlikte oyun oynamak yararlı olabilir. Çocuk tarafından yiyeceğin reddedilmesi, anne-babaya karşı kullanılan güçlü bir silahtır. Yemeği reddeden çocuk zamanla abur cubura yönelmeye başlar…

Onlara nasıl iyi bir model olabiliriz?

– Çocuklar anlatılanı değil, gördüklerini model alarak ve taklit ederek öğrenir. Bu nedenle çocuklara iyi örnek olmak için anne, baba ve çocuğun bakımından sorumlu diğer kişilerin olumlu yeme davranışı içinde olmaları gerekir. Öncelikle tüm aile bireylerinin sofrada oturarak beslenmesi alışkanlık haline getirilmelidir. Gazlı içeceklerin zararını, içilmemesi gerektiğini savunan bir ebeveynin gazlı içecek tüketmesi, savunduğu gerçeği çocuğuna uygulatma adına doğru bir yol değildir.
– Şekerli ve gazlı içecekler yerine su, ayran, süt tercih edilmelidir.
– Grup halinde yaşıtlarıyla yemek yemek ya da arkadaşlarının evinde, restoranda, piknikte yemek çocuklarda, özellikle yemek seçen çocuklarda olumlu yeme davranışının gelişmesine yardımcı olur.
– Yemek, ceza veya pazarlık aracı olmamalıdır. Yemeğin kendi gelişimi ve sağlığı için önemli olduğu çocuğa anlatılmalıdır.

– Oyun oynarken, televizyon izlerken beslenmek, çocuğun farkında olmadan fazla besin tüketmesine ya da iştahsız çocuklarda doygunluk hissinin çabuk oluşmasına neden olabilir. Bu nedenle televizyon ve bilgisayar başında yemek yenmemelidir.
– Uzun süren açlık sonrasında kan şekeri seviyelerinin düşmesine bağlı olarak, çocukların şeker içeriği yüksek olan besinlere yönelmesini önlemek için ana öğün aralarına ara öğünler ilave edilmesi doğru olur. Bu ara öğünlerde, kurabiye, çikolata, kek yerine süt, ayran, meyve veya meyveli yoğurt gibi besinleri tüketmesine özen gösterilmelidir.
– Çocuklara örnek olan öğretmenlerin de beslenme konusunda bilgili olması, doğru örnek olması gerekir. Okul saatlerindeki öğünlerin sağlıklı besinler arasından seçilmesi, hijyenik olması, taze sebze ve meyvelerden oluşan ara öğünlerin beslenme programına eklenmesi en temel önerilerdendir.
– Eve mümkün olduğunca abur cubur niteliğindeki besinlerden almayın ve çocuğunuzun yanında bu tür besinler tüketmeyin.

 

– Çocuklarınızı reklamlar hakkında ve kullanılan satış stratejileri hakkında eğitmeye başlayın. Yaşı küçük de olsa, sizin görüşlerinizi örnek alacaktır.
– Çocuklarınıza besinler ve sağlıklı beslenme konusunda eğitim vermeye çalışın. Bu konuda zorlanıyorsanız, bilginizi artırmak için bir diyetisyenden yardım alın.
– Yaşıtların, özellikle de 10 yaşa kadar olan çocukların birbirine etkileri çok fazladır. Bu yaş grubu birbirlerine kendilerini kabul ettirip sevdirmek isterken aynı zamanda birbirlerini taklit ederler. Bu anlamda ailelerin çocuklarını takip etmeleri, gelişen davranışları zamanında tespit edip doğru yönde değiştirmeleri çok önemlidir.
– Çocuklarınızı piyasada bulunan sağlıksız besinlerden maalesef tamamen uzaklaştırmanız mümkün olmayacaktır. Dolayısıyla zaman zaman bu tür besinlerin yerine geçebilecek daha sağlıklı besinler hazırlamaya çalışın veya bu ürünlerin arasından daha sağlıklı olanları ayırmaya çabalayarak bu alternatifleri çocuklarınıza belirli fakat uzun süreli aralıklarla sunun.
– Fast food'dan çocuklarınızı mümkün olduğunca uzak tutun. Örneğin hamburger ve patates kızartması isteyen çocuğa evde hazırlayacağınız tahıllı ekmek ve ızgara köfte ile yapılmış bir sandviç, fırında üzerinde çok hafif yağ gezdirerek pişireceğiniz iki-üç ince dilim patates ve yanında bir bardak ayran vermeyi deneyebilirsiniz.

Taylan Kümeli
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet Whatsapp