Son yıllarda dizel araçları olduklarından daha çevreci göstermek için emisyon ölçümleriyle oynadıkları ortaya çıkınca milyarlarca Euro’luk cezalarla karşılaşan Alman otomotiv devleri, bu defa rekabet kurallarına aykırı olarak topluca belirli bir egzoz teknolojisi üzerinde anlaşmakla suçlandı.

[old_news_related_template title="BMW'den emisyon iddialarına yanıt" desc="Alman otomobil üreticisi BMW, emisyonla ilgili manipülasyon yapıldığına ilişkin haberlerini reddetti." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/07/1-107.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2017/ekonomi/bmwden-emisyon-iddialarina-yanit-1944754/"]

BMW, Daimler AG ve Volkswagen AG’nin yaklaşık 20 yıldır müşterileri aleyhine gizli kartel oluşturarak araştırma grupları işlettiği iddiası ciddiyet kazandı. Avrupa Komisyonu ve Almanya tarafından ön soruşturma açılırken, Almanya Ekonomi Bakanı Brigitte Zypries, “Burada söz konusu olan bütün Alman araba endüstrisinin güvenilirliği” dedi. Danışmanlık şirketi Evercore ISI uzmanı Arndt Ellinghorst, bu iddianın yol açacağı finansal zararı hesap etmenin son derece zor olacağını belirterek, “Yasal ve yasadışı işbirliği arasında geniş bir gri alan var” diye konuştu.

[old_news_related_template title="BMW fabrikalarında üretim durdu" desc="Yedek parçaların ulaşmamasından dolayı BMW fabrikalarında üretim sıkıntısı yaşanıyor. Firma Almanya ve Çin'deki fabrikalarında üretimi durdurdu." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/05/2112nh2nh21hnh21nhn21.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2017/ekonomi/bmw-fabrikalarinda-uretim-durdu-1873330/"]

HUKUK HERKES İŞÇİN

Başbakan Angela Merkel’in partisi Hristiyan Demokratlar’ın parlamento grubu lideri Volker Kauder ise şu ifadeleri kullandı: “Tekelcilik iddiaları doğru çıkarsa, ki birçok şey bunu işaret ediyor, şu cümleyi kurmamız gerekiyor: Hukukun üstünlüğü otomotiv endüstrisi için de geçerlidir.”

[old_news_related_template title="Asfaltın ezeli rekabeti: Mercedes-Benz/BMW" desc="Fenerbahçe-Galatasaray'ın ezeli rekabeti ve ebedi dostluğu ne anlama geliyorsa Mercedes-Benz ve BMW arasında da benzer bir mücadele tam 87 yıldır sürüyor. İki firmanın rekabeti otomobil sektörüne yön veriyor. Harika mühendislerin ellerinden çıkan araçlar yolları sallıyor. Bloomberg iki Alman devinin rekabetinin tarihini yazdı. İşte o yolculuk: " image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2016/06/merso-mws.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2016/ekonomi/asfaltin-ezeli-rekabeti-mercedes-benzbmw-1271442/"]

Volkswagen AG bünyesindeki Audi ve Porsche markalarını da kapsayan iddialara göre, otomotiv devleri maliyeti düşürmek için dizel araçlarda emisyonu azaltmaya yarayan AdBlue adlı sıvı üre çözeltisinin hangi miktarda kullanılacağı konusunda anlaştı. İş dünyasının yakından takip ettiği İngiliz gazetesi Financial Times’a ismini gizli tutarak konuşan bir Volkswagen yetkilisi, bunun kartel karşıtı düzenlemelere aykırı olabileceğini fark edince geçen yıl bir uyum programı başlattıklarını ve 2016’nın ortasında AB yetkililerini haberdar ettiklerini söyledi.

İlk olarak Der Spiegel Dergisi tarafından gündeme getirilen iddiayı kesin dille reddeden BMW AG ise, “En iyi egzoz işleme sistemini sunmak için rekabet ediyoruz. Diğer üreticilerin aksine BMW Group dizel araçları egzoz emisyonlarını işlemek için çeşitli bileşenlerin bir kombinasyonunu kullanmaktadır” açıklamasını yaptı. Açıklamada, otomotiv şirketleri arasındaki görüşmelerin amacının, Avrupa’da Adblue altyapısı kurulmasıyla sınırlı olduğu öne sürüldü.

90'LARDAN BERİ SÜRÜYOR

İddialar, 5 markayı yöneten şirket temsilcilerinin 1990’lardan itibaren teknoloji, maliyetler, tedarikçiler ve dizel araçlardaki emisyon kontrolleri konusunda ortak hareket etmek üzere toplantılar yaptığını içeriyor. 60 civarındaki çalışma grubu toplantısına şirketlerden 200’den fazla kişinin katıldığı iddia ediliyor.

Alman rekabet kuruluşu Bundeskartellamt geçen yıl çelik alımında kartel oluşturdukları iddiasıyla 6 otomotiv şirketinin merkez binalarına polis eşliğinde baskın düzenlemişti. Der Spiegel son soruşturmanın geçen yılkinin devamı olacağını yazdı. Bundeskartellamt bunu reddetmezken devam eden soruşturma hakkında ayrıntı vermekten kaçındı.

HİSSELERİ DÜŞÜRDÜ

Alman otomotiv devleriyle ilgili ortaya atılan “kartel” iddiasıyla ilgili soruşturma açıldığı geçen hafta sonunda Avrupa Birliği (AB) tarafından doğrulandı. Pazartesi günü bu haberle açılan Frankfurt Borsası’nda Volkswagen hisseleri yüzde 3.5, Daimler hisseleri yüzde 2.7 ve BMW hisseleri yüzde 1.5 değer kaybetti. Cuma günkü düşüşlerle birlikte Volkswagen’ın kaybı yüzde 7’yi, Daimler’in kaybı yüzde 5’i, BMW’nin kaybı yüzde 2’yi geçti. En çok işlem hacminin bu 3 şirketin hisselerinde görüldüğü Dax 30 Endeksi’ndeki toplam kayıp yüzde 2 civarında seyretti.