Türkiye uzun bir aradan sonra ilk kez muhalif ya da iktidar yanlısı olmasının ötesinde, medya kuruluşları arasında bir uzlaşmaya tanıklık etti. SÖZCÜ, Akşam, AA, Birgün, CNN Türk, Cumhuriyet, Daily Sabah, DHA, Habertürk Gazetesi, Habertürk TV, Halk TV, Hürriyet, Hürriyet Daily News, Kanal D, Kanal 7, A Haber, Milliyet, NTV, Posta, Sabah, Star, TRT, TV Net, Ülke TV, Vatan, Yeni Şafak’ın aralarında bulunduğu gazete ve televizyonlar, kaza haberlerinde belirlenen ilkeleri uygulayacak ve firma adının gizlenmesi dönemi sona erecek. Bu uzlaşmayı ülke ve halkın haber alma hakkı açısından önemli ve değerli bir adım olarak görüyoruz. Ve bu uzlaşma alanlarını genişletmek için tüm gazeteleri, bağımsız tiraj denetimi için ortak bir çatı altında buluşmaya çağırıyoruz.

ŞİŞİRİLMİŞ RAKAMLARLA YANILTIYORLAR

Radyo, TV ve internet alanındaki tüm yayın kuruluşları oluşturdukları çatı örgütü ile izlenme ve reyting oranlarını tarafsız bir şekilde denetime açtı. Medyada, tarafsız bir şekilde ölçümlenemeyen tek mecra olarak gazete tirajları kalırken, pek çok gazete, ücretsiz dağıtım yoluyla şişirilmiş satışlarla okuyucu karşısına çıkıyor. Kendini AB sınıfına konumlandıran ve gerçek satış rakamları 40-50 bin civarında olan bir gazete, az sayfalı ve 50 kuruşluk ucuz versiyonunu  indirimli marketlerde bedava dağıtıyor. Böylece ortalama tirajını da 200 bine yükselterek bu yolla reklam vereni de yanıltıyor.

RAKAMLAR VE GERÇEKLER NETLEŞSİN

Tiraj rakamlarını, bayi satışları gerçekte düşük olduğu halde çeşitli yöntemlerle şişiren, basmadıkları gazeteleri bile satış raporlarına ekleyen basın kuruluşları da bu denetimi yaptırsın. Kimin tirajının gerçek, kimin tirajının sahte olduğu ortaya çıksın. Bayi satışları ortaya konulsun. Promosyon ve bedava dağıtım rakamları belirlensin, toplam tirajdan düşülsün. Rakamlar netleşsin. Halk da, reklam veren de, devlet de, gerçeği görsün. Kimse kandırılmasın. Medyaya adalet ve dürüstlük gelsin. Tiraj soygunculuğu da sona ersin.

Bağımsız denetim kuruluşu BPA Worldwide tarafından tiraj denetiminden geçen SÖZCÜ, periyodik olarak şeffaf denetim rakamlarını açıklıyor. Bunu Hürriyet, Sabah ve Posta başta olmak üzere diğer gazetelerden de bekliyoruz.

SÖZCÜ, Türkiye’de tirajı tescillenen tek gazete


BPA Worldwide dünyanın lider medya denetleme kuruluşlarından biri. Medya sahipleri, reklam ajansları ve reklam verenlerden oluşan üçlü bir yönetim kurulu tarafından yönetilen BPA Worldwide, 30’dan fazla ülkeyi kapsayan en geniş medya-denetim organizasyonu üye ağına sahip. SÖZCÜ, Time Inc., Newsweek gibi dergileri de denetleyen BPA Worldwide’a geçen yıl tirajını denetletti. Merkezi ABD’de bulunan şirketin uzmanları Türkiye’ye geldi.     SÖZCÜ’nün tirajını, matbaadan bayiye kadar olan süreçte, haftalarca inceledi. BPA Worldwide, SÖZCÜ’nün tirajını abonelik, bireysel, grup, toptan ve perakende satış üzerinden denetledi. SÖZCÜ’nün sadece perakende satış yaptığını ortaya koydu. Raporda, toplu alım yoluyla bedava dağıtım gerçekleştirilmediği de yer aldı. Bu hassas denetimin sonunda BPA şu değerlendirmeyi yaptı: “SÖZCÜ Gazetesi’nin sponsorlu, bedava dağıtılan, düşük ücrette satılan tek bir nüshasının olmadığı anlaşılmıştır.”

19szt10a_ant_izm_ank_ist_trb

FETÖ’nün gazetesi bu yolla yıllarca devleti sömürdü


FETÖ’nün medyadaki amiral gazetesi Zaman, yıllarca 1 milyon olduğunu iddia ettiği şişirilmiş tiraj rakamlarıyla hem devleti, hem de reklam verenleri sömürdü. SÖZCÜ, FETÖ’nün gazetesinin abartılı rakamlarını sık sık kamuoyuna duyurdu. Yazarımız Emin Çölaşan, “Bir milyondan fazla satış gösteren yandaş gazetesi.

2

Oysa bayi satışı sadece 21 bin! Bir milyondan fazla gazeteyi her gün Türkiye’nin dört bir yanında beleş dağıtıyorlar” diye yazdı. Zaman’ın ipliğini pazara çıkardık. Ama gerçekleri yazdığımız için FETÖ’cülerin hedefi olduk, hakkımızda dava açıldı. Peki sonrasında ne mi oldu? Zaman’ın “Bayi ve abone satışı’ diye gösterdiği tirajı, gazetenin kayyuma devrinden 1 hafta sonra 10 binin altına düştü. Gazete darbe girişiminin ardından kapatıldı. Zaman çalışanları hakkında hazırlanan iddianamede, “Zaman’ın bazı emniyet mensuplarını, iş adamlarını baskı yoluyla abone yaptığı, kurumlara, apartmanlara gazete bırakarak Türkiye’nin en çok tiraj elde eden gazetesi olduğunu ileri sürdüğü” belirtildi.