BATI KARADENiZ’iN AHŞAP TEKNE YAPIMI MERKEZi

Geçtiğimiz yaz Katamaran’la bütün Karadeniz’i geçerek Soçi’ye gittiğimiz tekne yolculuğunda Amasra’da mola vermiş ve Amasra Yelken Kulübü’nü
ziyaret etmiştik. Burada tanıştığımız, COBANA Yatçılığın sahibi, ahşap tekne yapımcılığının duayeni Hüseyin Çoban’dan bölgenin ahşap tekne yapımcılığı tarihi ve potansiyeliyle ilgili çok kıymetli bilgiler almıştık.

m1

BİN YILLARIN BİRİKİMİ


Bin yıllar boyunca, Kafkasya’dan taşınan ürünlerle Akdeniz’i besleyen gemicilerin en önemli uğrak limanları, Batı Karadeniz’deki Sinop ve Amasra olmuş. Gemiler için bakım onarım yapılan bu yatak limanlarının arkasındaki Küre ve Köroğlu dağlarının suya dayanıklı ağaçları, Kurucaşile gibi sahil kasabalarının gemi yapım ustalarının elinde kalyon, kadırga gibi savaş gemilerine, çektirme gibi yakın sahil yük gemilerine, alamatra gibi balıkçı teknelerine dönüşüp hayat bulmuş.

m2

DEVLET DESTEĞiYLE YENi OKULLAR


Bartın Kurucaşile bölgesinde ve Türkiye’nin çeşitli yerlerinde Ahşap Yat Yapımı Meslek Liselerinin kurulmasında ve ders programlarının oluşturulmasında öncülük eden Hüseyin Çoban, ahşap tekne yapımı mesleğine devletin de ilgi gösterdiğini ve desteklediğini söylüyor. Bartın Üniversitesi’nde açılan Gemi İnşa Meslek Yüksek Okulu’nun açılmasıyla birlikte sektör daha da güçlenmiş. Bölgede uzun bir tarihsel geçmişe ve birikime sahip olan bu yerel mesleğin, geleneksel ustalık ile yeni teknolojileri birleştirmesiyle dünyayla rekabet kapasitesinin de önemli ölçüde artacağını söylüyor Hüseyin Çoban.

m4

BÖLGE AHŞABI HiÇ UNUTMAMIŞ 


Bartın Kurucaşile tersaneleri, dünyanın fiber tekneye yönelerek ahşap yapımı unuttuğu son 40 yılda, ahşabı hiç terk etmemiş ve ustalık becerisini hep aktif tutmuş. Çelik ve fiber teknelerin gözde olduğu dönemlerde bile ahşaptan vazgeçmeyen bölgedeki tersaneler, yük gemileri, yolcu gemileri ile balıkçı ve gezi teknelerini üretmeyi ve denize indirmeyi sürdürmüşler.

m3

KORUNAKLI KIYILARDA ÜRETiM


Karadeniz’in azgın dalgalarından korunaklı kıyıları, binlerce yıl boyunca tekne yapımcılığının da geleneksel merkezleri olmuş. Bugün Bartın’ın Kurucaşile İlçesi tarihten getirdiği birikimle ahşap tekne üretiminin gelişmiş merkezlerinden biri ve Türkiye’nin en umut vaat eden bölgesi olmuş. Geçmişten bugüne hem başarılı tekneler yapmış, hem de kendi bölgesel tekne tiplerini yaratabilmiş olan bu mesleğin, bugün dünya çapında bir şansa sahip olduğunu söylüyor Hüseyin Çoban.

m5

GELENEKSELLE YENiLiĞiN BiRLEŞiMi


Modern yatlar artık geleneksel ahşap ustalığının el becerisi ile yeni tür malzemelerin birlikte kullanımından oluşan kompozit yöntemle inşa ediliyor. Türkiye’nin ilk Ahşap Yat Yapımı Meslek Lisesini Kurucaşile’de açarak, atölyelerini modern tesislere dönüştürmeye çalışarak, projeli ve mühendis kontrolünde üretimler yaparak, geleneksel ustalıkla modern yapım tekniklerini birleştirmeyi başararak bugüne gelinmiş ve dünyanın her yerine gönderilecek kalitede tekneler ve yatların yapımı sürdürülmüş.