Geçtiğimiz hafta Singapur’da dünyanın birçok noktasından gazeteciler Netflix teknolojilerini dinlemek için toplandı. O toplantıda Türkiye’den davetli tek gazeteci olarak duyduğumu, gördüğümü heyecanla paylaşmak istiyorum.
Netflix kurulalı bu yıl tam 20 yıl olmuş. Ve son dört yılda kat ettikleri yol ise inanılmaz. İlk başta postayla DVD kiralama şirketi olarak kurulan firma günümüz teknolojik şartlarına öylesine güzel adapte oldu ki neredeyse kendi iş modelini yarattı ve şimdi Apple, Disney gibi devler arkasından gelmeye hazırlanıyor.

6 MİLYAR DOLAR

Netflix’in tüm dünyada 109 milyon abonesi var ve sadece gelecek yıl özgün içeriğe 6 milyar dolar harcamayı planlıyor. Bu parada ülkemiz için şu anda çekimleri süren ilk yerli Netflix dizisinin bütçesi de var. Çekimleri şu anda süren ve başrolünde Çağatay Ulusoy’un oynadığı dizinin Osmanlı döneminde geçen bir süper kahraman hikayesi olduğu duyumlarım arasında.
Toplantıda sohbet etme imkanı bulduğum Netflix Ürün İnovasyon Başkanı Chris Jaffe, Netflix izleyicisinin en sevdiği şeyin tükettiği içerik üzerinde söz sahibi olma ve limit olmaksızın çeşitli platformlarda izleme deneyimine kaldığı yerden devam etmesi olduğunu söyledi. Ki bu konuda haklı da. En merak ettiğim şey geçenlerde Sony’nin Blade Runner 2049 filminde olduğu gibi Netflix’in de yayınlandığı bölgelerde içeriklerine otosansür yapıp yapmayacağını sorduğumda aldığım yanıt hoşuma gitti: “İnsanlar izleyip izlememe seçimlerini kendileri yapacaklar. Biz içeriklerimize müdahale etmeyi düşünmüyoruz…”

AKILLI TERCİHİ ARTIYOR

Netflix, orijinal içeriklerinin izlenme oranlarını paylaşmıyor. Ama benimle paylaştıkları ve sıralama olmayan listeye göre Türk Netflix izleyicisinin film seçimleri hayli ilginç. Açıkçası listede “Grinin Elli Tonu” isimll erotik içerikli filmi görmeyi ummuyordum. Ama bu çeşitliliği de sevdim kendi adıma.
Türk izleyici tükettiği içeriğin yüzde 55’ini, akıllı televizyonların artması dolayısıyla televizyondan tüketir olmuş. Son altı ayda abone olan Türk tüketicilerin % 62.4’ü içeriklerini akıllı televizyondan tüketiyormuş. Bu Netflix aboneleri televizyon başında mobil cihazlara oranla iki katı fazla içerik tüketiyormuş.

Netflix, bu artışta Türk TV pazarında 4K televizyon satışlarının artmasında payı olduğunu düşünüyor. 4K HDR içeriklerin çoğalmasıyla televizyondan içerik tüketme trendi daha da artacak gibi görünüyor.