Reklamsız Sözcü

Adet öncesi gerginlik nasıl önlenir?

Adet öncesi gerginlik sendromu pek çok kadın için kabus.
00:0319 Temmuz 2016
Adet öncesi gerginlik nasıl önlenir?
Adet öncesi gerginlik sendromu pek çok kadın için kabus.

Adet öncesi gerginlik sendromu pek çok kadın için kabus. Gerginlik, sinirlilik, endişe hali, halsizlik, uyku ve iştah değişiklikleriyle kendini gösteren bu sendromu alınacak bazı önlemlerle hafif bir şekilde atlatmak mümkün…

Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Hastanesi Psikiyatri Uzmanı Prof. Dr. Aslıhan Dönmez, adet öncesi gerginlik sendromun (Premenstürüel Sendrom) kadınlarda adet dönemlerinin kanama öncesi evresinde ortaya çıkan bir tablo olduğunu söyledi. Prof. Dr. Dönmez, temel belirtileri şöyle sıraladı:

Duygusal belirtiler
– Çökkün duygudurum,
– Gerginlik, sinirlilik, endişe hali, öfke.

7

Davranış belirtileri
– Halsizlik, – Uyuşukluk, – İsteksizlik,
– Uyku ve iştah değişiklikleri.

Bilişsel belirtiler
– Dikkati odaklayamama,
– Konsantrasyon kaybı,
– Dalgınlık.

1

Fiziksel belirtiler
– Memelerde gerginlik ve şişlik,
– Baş ağrısı,
– Eklem ve kas ağrısı,
– Tüm vücutta şişkinlik hissi.

PMS neden ortaya çıkar?

Adet öncesi gerginlik sendromunun ortaya çıkmasında, özellikle adet döngüsü sırasında hormonlarda meydana gelen değişimlerin etkili olduğu söylenmektedir. Fakat PMS'nin adet gören kadınların yaklaşık üçte birinde ortaya çıkıyor olması, hormonal değişimlerin bu tabloyu tam olarak açıklayamayacağını düşündürmektedir. Günümüzde halen neden bazı kadınlarda PMS'nin görüldüğü, bazılarında ise görülmediği sorusunun net bir yanıtı yoktur. Genetik, yatkınlaştırıcı bir neden olabilir.

Tedavisi nedir?

Bu sendroma dair belirtiler, kadınların yüzde 95'inde hafif olarak geçer ve ilaç tedavisi gerektirmez. Yüzde 5 oranında kadında ise ilaç tedavisi gerektirecek şiddette olur. İlaç tedavisinin gerekliliğini ortaya koyan önemli belirtilerden biri de, bu durumun kadının hayatını belirgin şekilde etkiliyor olmasıdır. Kullanılması gereken ilaçları saptamak için doktora danışmak gerekir.

4

5 önemli tavsiye

Prof. Dr. Aslıhan Dönmez, adet öncesi gerginlik sendromunun azaltılmasında etkili olacak beş önemli tavsiyede bulundu. İşte o öneriler:

Beslenmenize dikkat edin: Rafine şekerin, doymuş yağların ve fast food gibi yüksek kalorili yiyeceklerin tüketilmesinin azaltılması önerilmektedir. Az ve sık yemek glİkoz metabolizmasını düzenleyerek belirtilerin azalmasına yardımcı olur. Meyve ve sebze tüketimi arttırılabilir. Kafein ve alkolden uzak durmak önerilir.
Egzersiz yapın: Egzersizin hem fiziksel hem de duygusal belirtilere iyi geldiği gösterilmiştir.
Zamanı iyi kullanın: Zaman yönetimdeki aksaklıklar strese neden olabilir.Öncelik basamaklarını belirleme, her bir basamak için gereken süreyi hesaplama, enerji düzeyiyle basamağı eşleştirme, çok fazla yapacak iş varsa görev dağıtımı yapma ve/veya işi sadeleştirme zamanı iyi kullanma yöntemlerinden bazılarıdır.
Problem çözme becerilerini geliştir: Bu da stresle başa çıkmanın bir yoludur. Problemi tanımlama, çözüm basamaklarını belirleme ve gözden geçirme, en faydalı görünen çözümü seçip uygulama gibi basamakları içerir.
Gevşeme egzersizleri: Doğru nefes alıp verme ve kas gevşemesi egzersizleri genel stresi ve PMS belirtilerini azaltmak açısından yardımcı olabilir.

SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet