Reklamsız Sözcü

Bayramda et tüketimine dikkat!

Önünüzdeki hafta Kurban Bayramı’nı kutlamaya hazırlanıyoruz. Uzun bayram tatili boyunca pek çok lezzetin yanı sıra bolca et de tüketeceğiz.
00:568 Eylül 2016
Bayramda et tüketimine dikkat!
Önünüzdeki hafta Kurban Bayramı’nı kutlamaya hazırlanıyoruz. Uzun bayram tatili boyunca pek çok lezzetin yanı sıra bolca et de tüketeceğiz.

Önünüzdeki hafta Kurban Bayramı'nı kutlamaya hazırlanıyoruz. Uzun bayram tatili boyunca pek çok lezzetin yanı sıra bolca et de tüketeceğiz. Fakat bütün bu süreçte kurbanlık etin tüketimi ve saklanmasında yapılan hatalar önemli sağlık sorunlarına yol açabiliyor. O nedenle sağlıklı bir bayram geçirmek için uzmanların önerilerine kulak vermek gerekiyor.

Kesilen kurban etini hemen tüketmenin bir gelenek olduğunu fakat bu yöntemin sindirim sorunlarına yol açtığını belirten Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gizem Köse, bayramda beslenmede dikkat edilmesi gereken konulara dikkat çekti ve önemli uyarılarda bulundu…

10

Dinlendirmeden yemeyin

Kurban kesildikten sonra ilk 24 saatte ölüm katılığı (rigormortis) denilen durumun ortaya çıktığını belirten Gizem Köse, bu yüzden etin dinlendirilmesi gerektiğini ve en erken bir gün sonra tüketilmesi gerektiğini belirtiyor ve ekliyor: “Kurban Bayramı'nda etin depolanmasında da bazı hatalar yapılıyor. Örneğin, büyükbaş hayvan etleri, 0 derecede 7–10 gün bekletildikten sonra tam olarak yumuşar ve etin lezzeti, kıvamı yerine oturur. Zaman dar ise eti hiç değilse 12 saat buzdolabında dinlendirmek gerekir.”

Saklanma koşulları önemli

Kırmızı etin proteinden bakımından zengin olduğundan çabuk bozulma riski olduğunu belirten Gizem Köse, bu nedenle saklama koşullarına özen gösterilmesi gerektiğini vurgulayarak “Buzdolabı poşetinde en fazla üç gün, buzlukta -4 derecede en fazla yedi gün, derin dondurucuda -32 derecede en fazla üç ay saklanmalıdır. Et küçük parçalarda birer yemeklik olacak şekilde poşet ve yağlı kağıda sarılarak derin dondurucuda saklanmalıdır. Böylece çözdürme işlemi de kısa sürer ve bu da bakteri oluşumunu engeller. Çözdürme işlemi kalorifer üzerinde, açıkta ya da sıcak suda bekletilerek yapılmamalı. Buzdolabında ya da mikrodalgada çözdürme uygun seçenekler arasında gösterilebilir” dedi.

11

Mangala yaparken…

Bayramlarda mangalda pişirme yönteminin de sıklıkla kullanıldığını belirten Gizem Köse, etin yanmaması gerektiğini belirterek önerilerini şöyle sıraladı:
“Türk geleneği olarak mangalı seviyoruz ve Kurban Bayramı'nda da sıkça tercih ediyoruz. Ancak etin ateşe yakın olması hem kanserojen öğe oluşumuna neden olur hem de A, B1, B12 ve folik asit gibi vitaminlerin kaybına yol açar. Etin ateşten 15 cm kadar uzakta pişirilmesi gerekir aksi takdirde etin dışındaki protein ateş sebebiyle katılaşır ve faydalı kısmı zaraar görür. Aynı zamanda yanmış etlerin kanserojen olduğunu unutmamak gerekir. Eğer et çok pişmişse hiç değilse yanında bol C vitamini içeren taze ve kesilmemiş yeşilbiber tüketerek kanserojen etkisi azaltılabilir.

12

Etin sağlıklı eşlikçisi sebze

Kurban bayramında et tüketimi sebebiyle sebze tüketimi azalır. Oysa etin faydalarından yararlanmak için mutlaka yanında yeşillikli sebze ya da salata da tüketilmelidir. Demir emiliminde de C vitamini yardımcıdır. Bu yüzden tabağınızın yarısını et yarısını sebze ya da salatayla doldurarak tüketin ve içecek seçiminde de dikkatli olun. Meyve suyu, asitli içecek yerine bitki çayı, maden suyu tercih edilmelidir.” Bayramlarda beslenme alışkanlıklarını değiştiğini belirten Gizem Köse, “Beslenme düzenindeki değişikliklerde dikkatli olunmadığında hazımsızlık, bulantı, kabızlık, mide ağrısı, kalp çarpıntısı ve yüksek tansiyon gibi sağlık sorunlarıyla karşı karşıya kalma riski artıyor. Bu neden sık sık ve azar azar beslenmek bu dönemlerde önem kazanıyor” dedi. Bayramlarda şekerleme ve tatlı ikramlarının da arttığını belirten Köse, şeker yerine kuru meyve şerbetli tatlılar yerine de sütlü tatlı ikram edilmesinin ve tüketiminin daha sağlıklı olacağını söyledi.

SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet