Reklamsız Sözcü

C vitamininin bilinmeyen faydaları

İnsan sağlığı açısından büyük önem taşıyan, suda eriyen ve vücutta tutulumu olmayan bir vitamin olan C vitamininin günlük olarak alınması gerekir.
02:0310 Eylül 2016
C vitamininin bilinmeyen faydaları
İnsan sağlığı açısından büyük önem taşıyan, suda eriyen ve vücutta tutulumu olmayan bir vitamin olan C vitamininin günlük olarak alınması gerekir.

İnsan sağlığı açısından büyük önem taşıyan, suda eriyen ve vücutta tutulumu olmayan bir vitamin olan C vitamininin günlük olarak alınması gerekir. Bu vitaminin gereksinim miktarı kişiye göre değişir. Miktarı belirleyen faktörler arasında yaş, cinsiyet, gebelik, sigara, alkol kullanımı, hastalık gibi etkenler bulunmaktadır.

21

Günlük olarak alınması gereken vitamin ve mineral ihtiyacını karşılamanın yolu dengeli, yeterli ve hayatınıza ayak uydurabilen bir beslenme programından geçer. Bu uyarıyı dikkate alıp beslenme programınızı şekillendirirken aşağıdaki bilgilere ve uyarılara kulak vermenizde yarar var:
– Zaman içinde biriken ve birçok kaynaktan dolayı maruz kalınan serbest radikaller yaşlanmayı hızlandırır. C Vitamini ise bu etkiye karşı kalkan görevi gören, yaşlanmayı yavaşlatan önemli mikro besin öğelerindendir.
– C vitamini önemli bir serbest radikal avcısıdır. Serbest radikalleri yakalar ve etkisizleştirir. Bu nedenle antioksidan etkisine sahip olan vitaminler arasında en önemlisidir. Çünkü diğer antioksidan vitaminler olan A ve E vitaminini de yenileyerek yeniden kullanılabilir hale getirir.
– Osteoartrit ve romatizmal artrit gibi enflamatuar hastalıkların şiddetini azaltır, kolajen yapımını uyarır.
– Akciğer hava yollarını da kapsayan antioksidan özelliği nedeniyle astım hastalarının daha fazla C vitaminine ihtiyacı vardır. Günlük 1000-2000 mg'lık dozların astım semptomlarını hafiflettiği ve vücudun histamin üretimini azalttığına dair çalışmalar vardır. Ancak bu dozlar ishali de tetikleyebilir.
– Soğuk algınlığının şiddetini azaltır.
– Kesik, kırık ve yanıkların hızla iyileşmesine imkan verir.
– Hücreleri ve DNA'ları hasar ve mutasyonlara karşı korur.
– Katarakta karşı koruyucudur. Özellikle güneş ışığının göz lensine verdiği zararı azaltır. Günde 1000 mg C vitamininin çeşitli hastalık şikayetlerini azalttığına yönelik bilimsel çalışmalar vardır.
– Damarlarda biriken kolesterolün plağa dönüşüp inme ve kalp krizine neden olma riskini azaltır.
– Çoğu araştırma, yeterli düzeyde sebze-meyve tüketmenin kalp hastalıkları, felç ve kanser dahil olmak üzere birçok kronik hastalık riskini azalttığını ortaya koyuyor. Bu tür bir durum yaşandığında da C vitamininden zengin bir beslenme programı uygulayanların bu tür rahatsızlıkların olumsuz sonuçlarıyla daha az karşılaştığı da bilimsel ortaya ortaya konmuştur.
– C vitamini demir emilimini arttırır. Basit bir örnekler açıklamak gerekirse demir yönünden zengin besinleri portakalla tüketmek sağlık açısından faydalıdır.
– Besinlerden alınan mikro besin öğelerinin (vitamin, mineral vb.) emilimini arttırır.
– Dünya Sağlık Örgütü bir insanın günlük C vitamini gereksinimini karşılayabilmesi için beş porsiyon sebze ve meyve tüketmesini önerir.

Hayvansal kaynakların C vitamini içeriği

Hayvan türlerinin çoğu, bitkiler gibi C vitamini ihtiyacını kendi kendine sentezler. İnsanlarda böyle bir durum olmadığı için C vitaminin besinlerle ya da dışarıdan takviyeyle alınması gerekir. Ancak metabolize olamayan fazla miktardaki C vitamini idrarla atılır. Karaciğer gibi sakatatlar, istiridyeler, balık yumurtası, deve sütü, anne sütü, keçi sütü, inek sütü diye devam eder. Bunlar çiğ miktarlarına göre sıralanmıştır ve hayvansal kaynaklar güvenilir C vitamini kaynakları değildir. İçeriklerindeki yaklaşık C vitamini miktarları, yukarıdaki listede yer alan kavundan daha azdır.

C vitamini eksikliğinde neler yaşanır?

– Anemi (kansızlık)  – Enfeksiyonlara karşı vücut direncinin düşmesi – Yaraların geç iyileşmesi – Saç kuruluğu – Vücutta kolay oluşan morluklar – Diş eti iltihabı – Burun kanamaları – Yavaşlamış metabolizma sonucu kolay kilo alımı – Kaba, kuru, pullu cilt – Şiş ve ağrılı eklemler – Zayıflamış diş minesi

18

İçeriğinde C vitamini bulunan besinler 

Sağlık açısından sebze ve meyveleri mevsiminde tüketmek çok önemli. İçerdiği C vitamini bakımından zengin olan besinlerin listesi ise şu şekilde sıranalabilir: Bektaşi üzümü, kavun, kiraz, kuşburnu, sarımsak, şeftali, yeşil chili biberi, greyfurt, havuç, guava, ahududu, elma, frenk üzümü, mandalina, kuşkonmaz, kırmızı biber, passion fruit, pancar, kırmızı chili biberi, ıspanak, armut, maydanoz, lime, marul, kivi, mango, salatalık, brokoli, böğürtlen, patlıcan, Brüksel lahanası, patates, kuru üzüm, Trabzon hurması, domates, incir, mürver, kızılcık, muşmula, papaya, yabanmersini, soğan, çilek, üzüm, portakal, kayısı, limon, erik, ananas, karpuz, karnabahar, muz, lahana, avokado.

SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet