Reklamsız Sözcü

Hangi sütü içmeliyiz?

İnek sütü alternatiflerine olan ilgi gün geçtikçe artıyor.
23:551 Temmuz 2016
Hangi sütü içmeliyiz?
İnek sütü alternatiflerine olan ilgi gün geçtikçe artıyor.

Ayşe Gül GÜVEN

İnek sütü alternatiflerine olan ilgi gün geçtikçe artıyor. Gaz, bulantı, şişkinlik, ishal, kabızlık hatta egzama ve sivilcelenme gibi inek sütü kaynaklı yakınmaların hayatı olumsuz etkilemesinin bunda payı büyük. Market raflarında gitgide artan süt alternatiflerinden hangisinin size daha uygun olduğuna yazımı okuduktan sonra eminim daha kolay karar vereceksiniz…

27

Keçi sütü
– PROTEİN, yağ ve karbonhidrat dengesi bakımından anne sütüne en yakın süt olarak kabul edilir. Yağ taneciklerinin küçük olması ve inek sütüne kıyasla daha az laktoz içermesi nedeniyle sindirimi kolaydır. 100 ml yani yaklaşık bir çay bardağı miktarı; 61 kalori, 120 mg kalsiyum, 2.8 g protein, 3.6 g toplam yağ, 2.5 g doymuş yağ içerir.

Soya sütü
– SOYA fasulyesinden elde edilir. Genetiği değiştirilmemiş ve tatlandırılmamış olmasına önem verin. Soya sütü, fito-estrojen kaynağı olduğu için hormonal dengeyi etkileyebilir. 240 ml yaklaşık 1 su bardağı tatlandırılmamış soya sütü 80 kalori, 30 mg kalsiyum, 7 g protein, 4 g toplam yağ, 0.5 g doymuş yağ içerir. İnek ve keçi sütü yerine kullanılan soya sütü ve benzeri sütler, D vitaminini 30 mcg olarak takviye edilmiş haliyle içerir.

26

Pirinç sütü
– PİRİNCİN de sütü mü olur demeyin, eşeğin bile sütü var ve çoklu besin alerjileri olanların çok işine yarıyor. Kalorisi diğer seçeneklere göre yüksek ancak içindeki şeker doğal kaynaklı bir şeker. 200 ml pirinç sütü 94 kalori, 120 mg kalsiyum, 0.2 g protein, 2 g toplam yağ, 0.2 g doymuş yağ içerir.

34

Badem sütü
– SOYA sütü gibi laktoz ve kolesterol içermez. Tadı ve kokusu daha kabul edilebilir olduğu için süte karşı en kuvvetli alternatiflerdendir. Soya sütü gibi özellikle B12 ve D vitaminleri ile zenginleştirilmiştir. 240 ml yaklaşık 1 su bardağı tatlandırılmamış badem sütü 30 kalori, 45 mg kalsiyum, 1 g protein, 2.5 g toplam yağ, 0 g doymuş yağ içerir.

32

Fındık sütü
– ÇOCUKLAR için iyi bir alternatif olan fındık sütü diğer hayvansal kaynaklı olmayan sütlere benzer özellik gösterir. B12, D ve E vitaminleri ile zenginleştirildiği için yorgunluğa karşı koymanıza yardımcı olur. Yaklaşık 1 çay bardağı (100 ml) fındık sütü 29 kalori, 120 mg kalsiyum, 0.4 g protein, 1.6 g toplam yağ, 0.2 g doymuş yağ içerir.

29

Hindistan cevizi sütü
– ÜNLÜ kahve firmalarının yavaş yavaş mönülerinde yer vermeye başladığı Hindistan cevizi sütü düşük miktarda doymuş yağ içerir. Benzerleri gibi laktoz ve (bazı markaları) glüten içermez. 200 ml Hindistan cevizi sütü 40 kalori, 120 mg kalsiyum, 0.9 g doymuş yağ içerir.

Yulaf sütü
– LAKTOZ içermez, diyet lifi içerir. Yulaf B2 vitamini kaynağıdır. Türkiye'de en sık bulunan çeşidi kalsiyum, B12 ve D vitamini ile zenginleştirilmiştir.

28

İnek sütü
– HERHANGİ bir tolerasyon düşüklüğü yaşamayanlara önerim günlük pastörize inek sütüdür. Çünkü ulaşılması kolay, UHT gibi ısıl işlemlerle protein yapısı bozulmuyor, organik inek sütü omega 3 içeriyor, ayrıca yapısında antibiyotik ya da tarımsal ilaç kalıntıları barındırmıyor. 1 çay bardağı, yaklaşık 68 kalori, 122 mg kalsiyum, 3.4 g protein, 4 g toplam yağ, 2.6 g doymuş yağ içeriyor.
– İnek sütünün light formunu tercih edenlere şunu hatırlatmak isterim: Ekleme vitaminler yerine sütün bünyesindeki doğal A, D, E vitaminlerini almanız daha olumlu ayrıca sütün azalan yağ içeriği beraberinde sütün karbonhidrat yükünü arttırıp sütü daha az faydalı hale getiriyor.
– Laktoz intoleransı olanlar laktozsuz süt tercih etmelidir. Ayrıca kefir, yoğurt, sert peynir gibi fermente ürünler de şikayetleri azaltmak için önemlidir.
– Bebeklerin beslenmesine yabancı olarak ilk giren protein inek sütüdür ve enzim sistemi daha tam anlamıyla oluşmadığı için 1 yaşına kadar verilmemelidir.

Son güncelleme: 10:1902.07.2016
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet