Reklamsız Sözcü

Meme kanserine karşı 10 etkili yöntem

Genetik etkenler, çevresel faktörler, sağlıksız beslenme ve yaşam alışkanlıkları konusunda yapılan bazı hatalar gibi birçok faktör bu korkulu rüyaya zemin hazırlıyor. Ancak hayatımıza uygulayacağımız bazı yöntemler sayesinde bu kanser türünden korunmak büyük oranda mümkün olabiliyor... 
00:401 Kasım 2016
Meme kanserine karşı 10 etkili yöntem
Genetik etkenler, çevresel faktörler, sağlıksız beslenme ve yaşam alışkanlıkları konusunda yapılan bazı hatalar gibi birçok faktör bu korkulu rüyaya zemin hazırlıyor. Ancak hayatımıza uygulayacağımız bazı yöntemler sayesinde bu kanser türünden korunmak büyük oranda mümkün olabiliyor... 

Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi Onkoloji Uzmanı Prof. Dr. Ali Arıcan, meme kanserine yakalanma riskini oldukça düşüren 10 yöntemi anlattı ve önemli önerilerde bulundu…

sebze-meyve

1. Günde beş porsiyon sebze ve meyve şart

Yüksek kalorili ve yağ bakımından zengin beslenme meme kanseri riskini arttırıyor. Bu nedenle sağlıklı bir yaşam için beslenmenizde yağ içeriği yüzde 20-25 oranında olmalı. Aynı zamanda haftada beş kez ve daha fazla kırmızı et (sosis, salam vb. ürünler dahil) tüketmek kanser riskini arttırabiliyor. Beyaz un ve şeker, fast food gıdalar da yüksek kalori içerikleri nedeniyle risk oluşturabiliyor. Buna karşın sebze ve meyve bakımından zengin diyet, içerdiği antioksidan ve antikansinojenler sayesinde meme kanserine yakalanma riskini azaltıyor. Bu nedenle günde beş porsiyon sebze ve meyve tüketmek meme kanserinden korunmak anlamında önem taşıyor. Özellikle antikanserojen besinler arasında yer alan enginar, brokoli, semizotu, ananas, böğürtlen, çilek ve çekirdekli üzümü sık sık tüketmeyi ihmal etmeyin.

tempolu-yuruyuss

2. Haftada 3-4 saat tempolu yürüyüş yapın

Düzenli yapılan spor ve egzersiz kilo dengesini sağladığı gibi, yüksek östrojen düzeyini de kontrol edebiliyor. Çalışmalar haftada dört gün yapılan spor ve egzersizin meme kanserine yakalanma riskini azaltabildiğini gösteriyor. Meme kanserinden korunmak için haftada üç-dört saatlik tempolu yürüyüşü ihmal etmemek gerekiyor. Menopoz sonrasında ise spor daha da önem taşıyor. Çünkü yavaşlayan metabolizmayla düşük fiziksel aktivite, kilo alımına ve yüksek östrojen düzeyine neden olarak meme kanseri riskini arttırıyor.

formunuzu-koruyun

3. Formunuzu koruyun

Meme kanserinden korunmak için fazla kilolardan kurtulmak çok önemli. Menopozdaki fazla kilolu kadınların ideal kilolu kadınlara göre meme kanserine yakalanma riskleri daha fazla oluyor. Bunun nedeni ise obez kadınlardaki yüksek östrojen düzeyi. Yeterli miktarda kilo verildiğinde ise bu risk azalıyor.

cocuk-sahibi-ol

4. Erken yaşta çocuk sahibi olun

Erken yaşta çocuk sahibi olun ve bol bol emzirin. Çünkü çocuk sahibi olmamak veya ilk çocuğu 30 yaşından sonra doğurmak kanser riskini arttırıyor. Eğer 30 yaşından önce doğum yapılır ve birden fazla çocuk sahibi olunursa her bir doğumda risk yüzde 7 oranında azalıyor. Ayrıca bebeği 12 ay emzirmek de kanser riskini yüzde 4 oranında azaltıyor. Riskin bu şekilde azalması, emzirme döneminde meme dokusunun daha düşük oranda östrojene maruz kalmasıyla açıklanıyor.

kanser-riski

5. Uzun süre hormon ilaçları kullanmayın

Menopoz yakınmalarını azaltmak amacıyla kullanılan östrojen ve progesteron hormonunu içeren ilaçlar uzun dönemde, özellikle beşinci yıldan sonra meme kanserine yakalanma riskini arttırıyor. Menopoza bağlı sıcak basmaları, terleme, baş ağrısı ve sinirlilik gibi yaşam kalitesini bozan yakınmaları, kısa süreli ve düşük dozda hormon ilaçlarıyla engelleyebilmek için kadın hastalıkları uzmanı doktorunuzla birlikte hareket edin.

sigaraicme

6. Alkol kullanmayın, sigarayı bırakın

Alkol kullanımı kanda folik asit düzeyini azaltarak ve aynı zamanda östrojen düzeyini yükselterek riski arttırıyor. Yapılan bir çalışmada; günlük 3 kadeh ve daha fazla alkol tüketiminin meme kanseri riskini yüzde 40 artırdığı gösterilmiş. Sigaranın da akciğer kanseri dışında birçok kanserin gelişimine neden olduğu belirtilmiş. Çalışmalar sigara ile meme kanseri gelişimi arasında ilişki olabildiğini destekliyor. Erken yaşta alkol ve sigaraya başlamak ise riski daha da artırabiliyor.

gereksiz-vitamin

7. Gereksiz vitamin ve antioksidan takviyesi almayın

İhtiyaç fazlası olarak dışarıdan alınan vitamin vb. moleküllerin kanseri önlemediği gibi riski artırabildiğine dair önemli kanıtlar var. Bu nedenle hekiminiz önermediği sürece diyetteki vitaminler dışında ek vitamin ve antioksidan almayın. Ancak D vitamini düzeyinin düşük olduğu kişilerde D vitamini takviyesi kemik sağlığını olumlu etkilediği gibi kanser riskini de azaltıyor.

dogun-kontrol

8. Uzun süre doğum kontrol hapı kullanmayın

Özellikle sekiz yıl ve daha fazla süre doğum kontrol hapı kullanımının riski arttırdığına dair veriler mevcut. Eğer doğum kontrol hapı kullanacaksanız diğer risk faktörlerinizle birlikte değerlendirilmeniz uygun olur. Ancak günümüzde kullanılan doğum kontrol haplarının düşük doz hormon içeriği nedeniyle riski arttırmadığı ifade ediliyor.

stres

9. Stresten kaçının

Stresin kanser gelişimi üzerine etkisi net olarak açıklanamamakla birlikte bağışıklık sistemini olumsuz etkileyerek riski arttırabileceği üzerine görüşler var. Stresle mücadele etmek ve üstesinden gelebilmek hem riski azaltıyor hem de yaşam kalitesini arttırıyor.

ailesel-oyku

10. Aile öykünüzü hekiminizle paylaşın

Anne, baba, kardeşler, amca, teyze, dayı ve kuzenlerdeki kanser, hastalık öykünüzün bilinmesi riskinizi belirlemede yardımcı oluyor. Özellikle meme kanseri dışında yumurtalık, kalın bağırsak ve rahim kanseri öyküsü riski arttırıyor. Eğer risk grubunda iseniz erken tanıya önem vererek tedavinizi destekleyebilirsiniz. Meme kanserinden de korunabilirsiniz.

SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet