Bu web sitesi ne yazık ki Internet Explorer 9 ve altını desteklememektedir. Lütfen web tarayıcınızı Internet Explorer 10 ve üstü bir sürüme yükseltiniz.
Sağlıklı bir Kurban Bayramı için 13 öneri
Sağlıklı bir Kurban Bayramı için 13 öneri
Uzmanlar, et tüketiminin arttığı Kurban Bayramı'nda sağlıklı ve dengeli beslenme konusunda uyarıyor. Etin saklanmasından tüketilmesine kadar pek çok önemli sağlık noktası olduğunu belirten Doç. Dr. Süleyman Uraz, sağlıklı bir bayramın 13 tüyosunu verdi.
Yaşam 2 Eylül 2017 - 09:43

Kurban Bayramı’nda eti ne kadar ve nasıl tüketelim.  İstanbul Florence Nightingale Hastanesinden, Doç. Dr. Süleyman Uraz, sağlıklı bir bayramın 13 adımını sıraladı.

1-Kurban etinin sağlıklı hazırlanması nasıl olmalıdır?
Kurban bayramında kesilecek hayvanın sağlıklı olduğundan, hastalık taşımadığından emin olmak için veteriner kontolünden geçmiş olması gerekir. Kesim yeri ve kesim şartları da kurban etinin kalitesini tayin eden en önemli faktörlerdir. Kesim için hazırlanan özel yerlerde kesilmeli ancak yapılan çok önemli bir yanlış ise hayvanların kesim esnasında kesilen diğer hayvanları görmesi ve ciddi stres yaşamalarıdır. Kesilecek hayvanın kesim esnasında yorgun olması, çok aç veya çok tok olması, kesilen hayvanları görerek stres yaşaması birçok hormon ve kimyasal maddenin aşırı salgılanmasına, bu durum da etin kalitesinin ve lezzetinin bozulmasına neden olur.

et-2

2-Etin saklanması ve hazırlanmasında nelere dikkat edilmelidir?
Kesilen hayvanın eti büyük parçalar halinde buzdolabinda +4 derecede bir gün bekletildikten sonra tüketilmeli, saklanacaksa birer yemeklik olarak kuşbaşı ya da kıyma halinde derin dondurucu kısmına aktarilmalidir. Kesim sonrası et dinlendirilmezse hem sert ve lezzetsiz, hem de sindirimi zor olur. Buzdolabindan çıkarılan etin hemen kullanılması, sonraki öğün için bekletilmemesi ve çözüldükten sonra tekrar dondurucuya konmaması gerekir. Dondurucudan çıkarıp çözülene kadar oda ısısında değil de buzdolabinin +4 derecelik kısmında çözülmesi sağlanmalı. Aksi taktirde et tamamen çözülünceye dek ısınan ve yumuşayan yüzey katmanlarında bakteri üremesi çok hızlı olabilir.

3-Bayram boyunca nesil beslenmeliyiz? 
Bayram sabahı kahvaltısında her zamanki gibi şeker, yağ ve beyaz ekmekten tüketmemeye özen gösterilmelidir. Kurban kesimini tamamladıktan sonra geleneksel bayram ziyaretleri esnasında et kavurma ve tatlı ikramı sindirim sistemi rahatsızlıkları olanlar başta olmak üzere hipertansiyon, kolesterol yüksekliği ve obezite hastalarında da ciddi problemlere neden olabilir.

5-Ne kadar et tüketelim?
Bayram boyunca bir kilodan daha fazla et tüketmemek gerekir. Etlerin pişirilme süreci de yarar-zarar açısından önemlidir. Minimum bir gün dinlendirilen etler ızgara ve haşlama tarzında pişirilmeli, pişirme esnasında kendi yağıyla pişirilmeli, ek yağ kullanılmamalıdır.

kirmizi-et

6-Nasıl pişirelim?
Pişirme yüksek ısıda yapılmamalı. Özellikle alevli ızgarada ve yüksek ısıda pişirilen etlerin karbonlaşması sonucu kanserojen maddeler oluşacaktır.

7-Sakatat tüketimine dikat!
Sakatatlar yüksek kolesterol ve ürik asit içermelerinden dolayı kolesterol ve ürik asi yüksekliği olanların sakatatlardan kaçınması gerekir.

8-Sebzeleri unutmayalım…
Et ile beraberinde ekmek ve baklagillerden çok yeşil sebzeler tercih edilmeli. Böylece etin sindirimi ve sebzelerdeki C vitamini nedeniyle et içeriğindeki demirin emilimi daha kolay olmaktadır.

9-Öğün dengesi çok iyi ayarlanmalı
Et yemeklerinin akşam değil öğlen yenmesine, akşam yenecekse de erken saatte yenmesine gayret edilmelidir. Böylece reflü ve sindirim problemleri daha az olacak ve daha kaliteli bir uyku uyumak mümkün olacaktır.

mide-kanseri

10-peki ya tatlılar?
Unlu tatlılar yerine sütlü tatlılar tercih edilmeli ve bunlar da hemen yemekten sonra değil de öğün aralarında az miktarda yenmelidir.

11-Misafirlikte çaya ve kahveye dikkat…
Ayrıca fazla miktarda çay ve kayve tüketiminden kaçınmak mide barsak sorunlarının oluşmaması için önemlidir.

12-Hayatımızın temel taşı:su
Günlük su tüketimini artırmak hem sinrimi kolaylaştıracak, hem de asidik beslenme nedeniyle oluşan artıkların atılmasını kolaylaştıracaktır.

13-Tempolu yürüyüşü unutmayın!
Her ziyarette yiyip içtikten sonra şişkinlik, hazımsızlık ve gaz yakınmaları kaçınılmaz olacaktır. O zaman yapılacak en doğru hareket yürüyüş olacaktır. 30-60 dakika tempolu olmayan yürüyüş mide ve barsakların çalışmasına katkıda bulunacaktır. Tempolu yürüyüş ve egzersiz bayram sonrası alınan kilolardan kurtulmak için düşünülebilir.

Son güncelleme: 09:44 - 02.09.2017
Yaşam 2 Eylül 2017 - 09:43