Reklamsız Sözcü

Sağlıklı yaşamın sırrı: Bitkisel besinler

Hayvansal ve bitkisel besinler arasında büyük fark vardır. Hayvansal besinlerde bol miktarda doymuş yağ, kolesterol, vücutta yangıya yol açan araşidonik asit bulunur. Özellikle organik olan bitkisel besinler ise (yeşillikler, sebzeler, baklagiller, meyveler) sağlıklı yaşamda çok önemli rolleri olan lif, antioksidan, probiyotik, vitamin, mineral ve enzim içerir...
23:4613 Kasım 2016
Sağlıklı yaşamın sırrı: Bitkisel besinler
Hayvansal ve bitkisel besinler arasında büyük fark vardır. Hayvansal besinlerde bol miktarda doymuş yağ, kolesterol, vücutta yangıya yol açan araşidonik asit bulunur. Özellikle organik olan bitkisel besinler ise (yeşillikler, sebzeler, baklagiller, meyveler) sağlıklı yaşamda çok önemli rolleri olan lif, antioksidan, probiyotik, vitamin, mineral ve enzim içerir...

Hayvansal besinlerde lif, A, E, C vitaminleri, antioksidanlar ve koruyucu fitokimyasallar bulunmaz. Üstelik yetiştirilme koşullarına bağlı olarak içeriğinde bol miktarda antibiyotik, hormonlar, büyüme faktörleri ve birçok toksik kimyasal madde bulunma olasılığı yüksektir.

buyuk1

Bitkisel besinlerde ise (yeşillikler, sebzeler, baklagiller, meyveler) bol miktarda lif, antioksidan, probiyotik, vitamin, mineral, enzim vardır.

Mevsiminde tüketilmeli

Bitkisel besinlerde kolesterol bulunmaz, kolesterole benzer bileşikler olan sterol ve stanollerin ise kolesterol düşürücü ve vücudu temizleyici etkileri vardır. Başta sebze, meyve ve yeşillikler olmak üzere bitkisel besinlerde bol miktarda su vardır ve kalorileri oldukça düşüktür. Tabii bitkilerde de tarım ilacı ve hormon tehlikesine karşı mümkün olduğunca organik olanları tercih edilmeli, özellikle meyve ve sebzeler mevsiminde tüketilmelidir.

buyuk2

Hayvansal besinlerde ise yeterli proteinin yanı sıra bol miktarda doymuş yağ vardır ve kalorileri oldukça yüksektir. Hayvansal besinlerde olan ve bitkilerde bulunmayan tek vitamin B12 vitaminidir. Bitkilerde ayrıca yetiştirildikleri topraklara bağlı olarak iyot, selenyum, çinko gibi mineraller de az oranda bulunabilir.

Kanser savardır

Bitkisel besinlerde bulunan vitamin, mineral, lif, antioksidan ve fitokimyasallar bütün kanser türleri için koruyucudur. Özellikle çiğ sebzeler ve yeşillikler çok fazla antikanserojen etkiye sahiptir. Bitkisel besinlerden oluşan bir diyet, kalp damar hastalıkları ve şeker hastalığına karşı da koruma sağlar.

kansersavar

Bitkisel besinlerin taze, organik ve işlenmemiş olmasına dikkat edilmelidir. Bitkisel besinlerden olan ekmek, pirinç, makarna, çörek, börek, kraker gibi işlenmiş olan ürünler ise vitamin, mineral, lif ve fitokimyasallardan yetersizdir. Kalorileri oldukça yüksektir ve sağlığa zararlıdır.

Fazla hayvansal gıda hasta eder

Modern sayılan toplumlar yüzde 40 oranında hayvansal besin, yüzde 50 oranında rafine ve işlenmiş yiyecek tüketir. Amerika'da ölümlerin yüzde 52'si kalp damar hastalıkları ve şeker hastalığından, yüzde 38'i kanserlerden ortaya çıkmaktadır.

cok-fazla-protein

Diyet ile bu hastalıklar arasındaki ilişki birçok çalışmayla net olarak gösterilmiştir. Bütün hayvansal besinler, kansere ve kalp hastalıklarına karşı koruyucu besinler bakımından yetersizdir; doymuş yağ, kolesterol, araşidonik asit ve IGF-1 gibi zararlı kimyasallar açısından zengindir. Ayrıca kanser ortaya çıkma olasılığı tüketilen hayvansal besinlerin miktarıyla doğru orantılıdır.

Kemik erimesine dikkat!

Hayvansal besinlerin ve süt ürünlerinin çok yoğun tüketildiği ABD ve Batı toplumlarında osteoporoz ve kemik kırıkları, bu ürünlerin çok az tüketildiği Uzakdoğu, Asya ülkelerine göre çok daha fazladır.

kemik-erimesi

Hayvansal besinler asidik yapıdadır ve kemik sağlığı için zararlıdır. Sebze, meyve ve yeşillikler ise osteoporoza karşı koruyucudur ve kemik dostudur.

Sağlıklı bir beslenme nasıl olmalı?

Bitkisel besinlerde bulunmayan B12 vitamini ve yeterli miktarda bulunmayan diğer mineraller için az miktarda organik, temiz, taze hayvansal ürün tüketmek yeterlidir.

erken-yasta-onlem

Diyetin yüzde 90 bitkisel, yüzde 10 kadar hayvansal ürünlerden oluşması idealdir. Bu tür bir diyet çok kişinin korktuğu protein alımı için de yeterlidir. Sanılanın aksine yeşillik ve sebzelerde yeterli protein vardır.

Erken yaşlarda önlem alınmalı

Çocukluk çağında hayvansal besinlerden ve işlenmiş gıdalardan zengin bir beslenme erken olgunlaşma ve fazla büyümeye neden olur. Halbuki olması gereken sağlıklı ve yavaş büyümedir. Erişkinlerdeki pek çok kanserin tohumları çocukluk yaşlarındaki bu sağlıksız beslenmeyle atılır. Sebze, meyve ve yeşilliklerden oluşan bir diyet sizi pek çok hastalıktan korur.

Son güncelleme: 23:4713.11.2016
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet