Reklamsız Sözcü

Skinny pantolonlar zararlı mı?

Varisli hastalar için yaşam rehberi: Nasıl giyinmeli, hangi egzersizleri yapmalı, nelerden kaçınmalı?
12:1220 Mayıs 2016
Skinny pantolonlar zararlı mı?
Varisli hastalar için yaşam rehberi: Nasıl giyinmeli, hangi egzersizleri yapmalı, nelerden kaçınmalı?

Eser Akgül/ eakgul@sozcu.com.tr

Kadınlarda görülme oranı daha çok olan varis sorunu, Türkiye’de sık rastlanan bir hastalık. Varisin yapısal bir sorun olduğunu ve genelde aileden gelen bir yatkınlıkla ortaya çıkığını belirten İSTAHED Beşiktaş İlçe Başkanı Aile Hekimliği Uzmanı Dr. Özgür Akbaba, varisli hastalara önemli bilgiler verdi. Yaz aylarında nelere dikkat etmeli? Denize girmek ya da bacakları kuma gömmek faydalı mı? Ağrıları azaltan egzersizler nelerdir ve nasıl yapılmalıdır? gibi en çok merak edilen soruları ŞIK okuyucuları için cevapladı.

Varisler aslında genel olarak ailesel yatkınlıkla beraber ortaya çıkan bir hastalık.

VARİSİN EN İYİ DOSTU OBEZİTE!

Varisler aslında genel olarak ailesel yatkınlıkla beraber ortaya çıkan bir hastalık. Yani annenizde ya da babanızda varsa sizde de olma ihtimali çok yüksek. Tabi bu durumda korunmaya yönelik yapılacak pek fazla bir şey yok. Ama varisle ilgili en çok dikkat edilmesi gereken konu obezitedir. Yani kilolu insanlarda varisin görülme olasılığı daha yüksek diyebiliriz. Bu nedenle ideal kiloda kalmak birinci amacımız olmalı. Bu hem varisten korunmak isteyenler hem de varis hastalığı olan kişiler için çok önemli…

Yürüyüş yapmak, vücuttaki dolaşım açısından faydalı olduğu için varis hastalarının düzenli olarak yapmaları gereken bir egzersiz. Çünkü yürüyüş yaparak kanın toplar damarlardan toplanıp kalbe geri dönmesi daha kolaylaşıyor ve kasların çalışması ile dolaşım daha iyi hale geliyor. Böylece varislerin etkisi azalıyor ya da varis hastalığı olmayanlarda bu hastalığa karşı direnç artıyor.

VARİSLİ HASTALAR NE KADAR YÜRÜMELİ?

Günde en az yarım saat ve haftada en az 5 gün yürüyüş yapmak gerekiyor

Hastalara egzersiz yapıp yapmadıklarını sorduğumuzda bazıları “bütün gün yürüyorum zaten” diyor. Ancak geze geze, yavaş yürümenin hiçbir faydası yok. Egzersiz dediğimiz hareket, belli bir tempoda, kalbin hızını artıracak ve terlemeyi sağlayacak şekilde olmalı. Bunu da günde en az yarım saat ve haftada en az 5 gün yapmalarını öneriyorum. İsterseniz ilk başta 10 dakikalık yürüyüşlerle başlayıp zamanla bu süreyi artırabilirsiniz. Temposuz ve düzensiz yaptığınız hareketlerin, bel ve kas ağrılarına neden olabileceğinden faydasından çok zararını görürsünüz.

BACAKLARI KUMA GÖMMEK FAYDALI MI?

Kuma gömme bir tedavi yöntemi değil tabi ki ama bazı hastaların ağrı gibi şikayetlerini azaltıyor olabilir. Ama tabi geçici bir rahatlama bu… Bilimsel olarak doğru ya da yanlış bir uygulama diyemem. Ama şunu vurgulamak isterim ki; sıcak havalarda zaten bizim damarlarımız genişler, damarlarımız daha görünür hale gelir ve yüzeye daha fazla yaklaşır. Bu anlamda sıcağa maruz kalmak çok faydalı bir şey değil tabi ki. Zaten yaz aylarında varisli hastaların şikayetlerinin daha çok arttığını söyleyebiliriz.

Kuma gömmek faydalı mı?

Yaz aylarında şikayetleri azaltmak için sıcaktan mümkün olduğunca uzak kalmak, güneşlenmek için sabah erken saatleri ve akşam saatlerini tercih etmek gerekiyor. Deniz ise suyu serin olduğunda bacaklarda bir miktar rahatlamaya neden olabiliyor.

VARİSLİ HASTALARIN DİKKAT ETMELERİ GEREKEN NOKTALAR

** Yazın ya da kışın çok sıcak suyla duş almamak gerekiyor.
**Çok sıcağa maruz kalmamak önemli bir konu
**Çok ayakta kalmamak ya da uzun süreli oturmamak gerekiyor. Bazen meslekleri nedeniyle sürekli ayakta ya da oturarak çalışan insanlarda varis görülme riski yüksek. Sık sık bacakların pozisyonunu değiştirmek gerekiyor ve uzun süre bacakların hareketsiz kalmaması gerekiyor. Bacak kaslarını sürekli çalıştırmaya özen göstermeli.

Duştan sonra soğuk su rahatlatır

**Duş sonrası soğuk su ile bir uygulama yapılabilir.
**Varis yapısal olduğu için obezite ve hareketsizlikle bağlantılı bir sorun. Kilonuza dikkat etmeli ve hareketli yaşam alışkanlıkları edinmelisiniz. Yani güneşte uzun süre kalmamak, denize girmek, soğuk su uygulamak, kuma gömmek gibi uygulamalar durumu çok fazla değiştiren şeyler değil. En fazla geçici olarak rahatlama yaratır.
**Yatarken bacakları birkaç santim yukarıda tutmak da varisli hastaları rahatlatır. Bu şekilde yatarak, dolaşımı aşağı doğru teşvik etmiş olursunuz. Böylece damarlardaki dolgunluğu bir miktar azaltarak, bacaklardaki o şişkinliği ve ödemi gidermiş olursunuz.

VARİSLİ HASTALARI RAHATLATACAK 3 EGZERSİZ

Varisin en sık görüldüğü yerler bacaklar olduğu için bacak kaslarını çalıştıracak her türlü egzersiz faydalı olacaktır. Sürekli uzun süre oturanlara bacakları hareket ettirmek, bacak kaslarını kasmak, sık sık mola vermek ve yürümek iyi gelir.

Egzersiz 1: İş yerinizde otururken ayaklarınızı parmak ucuna kaldırın ve oradaki kasları kasın. Böyle birkaç saniye durduktan sonra topuğunuzu indirin. Bunu yapabildiğiniz kadar çok yapın.

Bu hareket ofiste çok işinize yarayacak

Egzersiz 2: Yine otururken, topuklarınız yere basılı kalacak şeklinde ayaklarınızı parmaklarınızı yukarı doğru kaldırın. Bu şekilde bacaklarınızı kasarak bir süre durup ayaklarınızı tekrar eski haline getirin.

Egzersiz 3: Parmak uçlarında yürüyerek dolaşımı hızlandırmak sizi rahatlatacaktır. Bu hareketi mola verdiğinizde yapabilirsiniz.

Ayrıca yine uzun süre oturanlar ayaklarının altına bir yükselti koyabilir ama o pozisyon da uzun süreli durmak faydalı değil. Bu nedenle sürekli hareket en faydalı nokta.

Pilates yapmak da kaslarınızı çalıştırdığından faydalı bir aktivitedir.

HANGİ DURUMLARDA AMELİYAT İŞE YARAMAZ?

Ameliyat son çare...

Cerrahi yöntemler bu işin son aşamasıdır. Hastanın şikayetleri çok arttıysa, ciltte kaşıntı ve kuruma, renk değişikliği, damarların çok fazla görünür hale gelmesi durumu varsa, ciddi yaralar oluşuyorsa, yoğun ağrılar varsa ya da ağrı olmasa da görüntüsü anlamında rahatsız ediciyse cerrahi yöntemler uygulanabilir. Değişik cerrahi yöntemler var ve hepsinde de başarı oranı değişiyor. Ancak varis yapısal bir sorun olduğu için tekrarlama olasılığı da vardır. Burada hastanın bazı alışkanlıklarını değiştirmesi çok tedavide çok etkili oluyor. Hasta kilo vermiyorsa, ameliyattan sonra da hareketsiz ya da sürekli ayakta duruyorsa tekrarlama ihtimali yükseliyor. Bu yüzden ilk aşamada en çok önerilen şey sürekli egzersiz yapmak ve kasları çalıştırmak. Aslında bu cerrahi müdahaleyi engellemek için de en iyisi.

ÖDEM NE ZAMAN TEHLİKE İŞARETİDİR?

Tek bacaktaki ödeme dikkat!

Varislerle beraber bacaklarda ödem görülmesi sıklıkla rastlanan bir durum. Ödem, damar dışına sıvı sızması ve sızan sıvının dokuların arasında birikmesi demektir. Bacaklarınıza parmağınızla bastırınca orada çökme oluşması ödemin en önemli göstergelerinden biri… Bu durum genelde varis nedeniyle ya da bacaklardaki dolaşımın yeterli olmaması durumunda ortaya çıkıyor ve çoğunlukla kötü bir anlam taşımıyor. Ama yaşlı olan ya da kalp, tansiyon ve şeker gibi başka sağlık sorunları da olan hastalar için kalp yetmezliğine de işaret edebilir. Böyle bir ödem dinlenmekle geçmez ve sürekli olur.

EĞER ÖDEM TEK BACAKTA GÖRÜLÜYORSA…

Eğer ödem her iki bacakta da olan bir şey değil de tek bir bacakta, özellikle bacağın alt kısmında şişme şeklinde gelişen bir şeyse o zaman derin ven trombozu dediğimiz bacak damarlarında pıhtı oluşması durumu ortaya çıkmış olabilir. Bu sorun ciddi ve tehlikeli olabilir. Yani tek bacakta şiddetli ağrıyla beraber olan ödem için, acaba bacaklarda pıhtı mı oluşmuş diye bakılması gerekir.

SKINNY PANTOLONLAR BACAKLARDA DOLAŞIM SORUNU YARATIR MI?

Dar ve sert kumaşlı kıyafetten kaçının

Dolaşımı engelleyecek kadar sıkı giysiler hiçbir zaman önerilmez. Rahat, hareketlerinizi kısıtlamayacak, dolaşımı bozmayacak kıyafetler giymek gerekiyor. Açıkçası likralı kumaştan skinny dediğimiz pantolonların çok olumsuz etkisi olabileceğini düşünmüyorum. Burada önemli olan kumaşın çok sert ve aynı zamanda kıyafetin çok dar olmaması… Varis çorapları çok dar ve serttir ama bunlar dolaşımı toparlamak açısından özel dizayn edilmiş çoraplardır.

Son güncelleme: 14:4820.05.2016
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet