Reklamsız Sözcü

Spor yaparken müzik dinlenmeli mi?

Birçok insan sporu müzik eşliğinde yapıyor. Peki bunun bir faydası var mı?
12:3622 Mart 2016
Spor yaparken müzik dinlenmeli mi?
Birçok insan sporu müzik eşliğinde yapıyor. Peki bunun bir faydası var mı?

Spor yaparken müzik dinlemenin performansa olumlu katkıları olduğunu belirten Fitness Akademi Uzmanı Bünyamin Aysoy, bilimin motor becerilerini artırdığını kanıtladığını belirtiyor. Hatta duyma engelli insanlarda bile aynı etkiyi yaratıyor!

Aysoy'a göre; egzersiz müzikli ve müziksiz ortamlarda değerlendirildiğinde müziğin bir dış faktör olarak tüm mekanizmaları üzerinde olumlu etkilerini gözlemek mümkün. Bilim insanları bunu müzikteki ritim ve insan hareketleri arasındaki eş zamanlılığın motor becerilerin artırması olarak açıklıyor. Performansa katkı ise sadece tempo olarak yapılan egzersize uygun müzik dinlemekte sağlanmıyor, burada kişisel deneyim ve beğeniler de önemli; zira tercih edilmeyen ama ritmik bir müzik performansı artıracağı yerde motivasyonu düşürebiliyor.

UYUMSUZ MÜZİK DİNLEMEK OLUMSUZ ETKİ YARATIYOR

Yine seçilen müzik tempo olarak yapılan egzersizle eş zamanlılık oluşturması halinde etkili. Yapılan araştırmalar uyumlu müziklerin performansı olumlu etkilediğini, uyumsuz müziklerin ise antrenmanı güçleştirdiğini ortaya koyuyor.

Life Fitness Akademi egzersiz müziklerinin doğru seçimi için şu tavsiyelerde bulunuyor:
**Müzik sportif aktivitedeki hareket ritmini algılamaya yardımcı olmalı
**Müziğin melodik ve armonik yapısı sporcuların ruh halini ifade etmeli
**Çeşitli müzik eğilimleri, aktiviteleri ilgilendirecek türdeki müzikler arasından tercih edilmeli
**Müziğin sesi egzersiz yapılan çevrenin her yerinden eşit duyulmalı
**Müzik ve egzersiz eş zamanlı olarak seçilmelidir. Müziğin metronom sayısı ne ise egzersiz ritmi de uygun eş zamanlılıkta olmalıdır. Örneğin metronom sayısı 100 olan bir müzik parçası seçildiyse kalp atım hızı da dakikada 100 olacak şekilde egzersiz düzenlenmelidir.

**Yüksek sesli ve hızlı müzikler, insana enerji verir ve kalp atış hızının artmasına neden olur, solunum hızını değiştirerek kan basıncını artırır. Yüksek tempolu egzersiz başlarında yükselen bu tempo gevşeme egzersizlerinde yumuşak sesler ve yavaş müziklerle yer değiştirmelidir. Rahatlatan müziğin hızı genellikle anne karnındayken işittiğimiz kalp hızıyla (dakikada yaklaşık 72 vuruş) olarak tarif edilir.
**Müzik beden ısınıza dahi etki eder. Davul ve bas bedende kalorifer etkisi yaratırken, uçuk ve soyut müzikler serinlik hissi yaratır, özellikle açık havada spor yapanlar için farkı bir bilgi.
**Normal kalp atışı hızıyla başlayan ve yavaş yavaş hızını arttıran müzikler dinleyicide heyecan yaratır, özellikle yarışlarda turnuvalarda bu tür müzikler tercih edilmeli
Müzik yapan ve dinleyen bir grup insan aynı duyguları paylaşmakla kalmıyor, fiziksel olarak da birbirlerine benziyor. Nabız hızları birbirinin aynı oluyor. Müziğin birleştirici etkisi de burada ortaya çıkıyor zaten. Bir birlik duygusu yaratılıyor.

İlginç nokta ise şu; Bu etkilerin bazılarının iskeletten vücuda girdiği tahmin ediliyor. Çünkü duymayan insanlarda bile bu etkiler oluşabiliyor.

SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet