Reklamsız Sözcü

Yaz Ramazanının Resmi Tatlısı: Dondurma

Ramazan sofralarının ödülüdür tatlı. Ancak biraz da dikkat etmek gerekir. Fazlasıyla ağır, şerbetli tatlılarla araya mesafe koymak sağlık açısından faydalı olabilir. İşte bu noktada sofrayı taçlandıracak olan dondurmadır.
01:3312 Haziran 2016
Yaz Ramazanının Resmi Tatlısı: Dondurma
Ramazan sofralarının ödülüdür tatlı. Ancak biraz da dikkat etmek gerekir. Fazlasıyla ağır, şerbetli tatlılarla araya mesafe koymak sağlık açısından faydalı olabilir. İşte bu noktada sofrayı taçlandıracak olan dondurmadır.

Ramazan ayında insanın hararetini alan dondurmanın sağlıklı bir tatlı olduğunu söyleyen diyetisyenler, dondurmanın besin değerinin daha yüksek olduğunu ve diğer tatlılardan çok daha hafif olduğunu söylüyorlar. Dondurma her şeyden önce kalsiyum ihtiva eder. Sütün bütün besleyiciliği onda da vardır; fosfor, çinko, magnezyum gibi mineraller, A, B2, B12, ve E vitaminlerini de içerir.
Uzmanlar, ramazan ayında sıcağa rağmen 17 saate yakın oruç tutanlara, serinlik kaynağı ve besin değeri yüksek dondurma öneriyorlar. Uzmanlar dondurma hakkında şunları söylüyorlar:

62

“Besleyici özelliği bulunan dondurma, aynı zamanda serinletici ve ferahlatıcı bir özelliğe sahip. Bu açıdan özellikle içerisinde bulunduğumuz ramazanda oldukça rağbet görüyor. Dondurma süt kökenli bir gıda olması nedeniyle süt içerisinde bulunan bütün besin unsurlarını bünyesinde bulunduruyor. A ve B vitaminleri yönünden zengin olan dondurma, ramazanda gönül rahatlığıyla tüketilebilir. Çünkü bazen iftar sonrası görülen mide yanmalarına da içerisinde süt bulunan dondurma iyi gelir.”

56

Ramazanda dondurma ne zaman tüketilmeli?

Dondurmanın ramazanda da rahatça tüketilebilecek bir gıda olduğuna dikkat çeken diyetisyenler “Sanılanın aksine kişinin hasta olmasına yol açmaz, yani soğuk algınlığı ve gribe ya da boğaz ağrısına sebebiyet vermez” dediler..  Uzmanlar, oruç açtıktan hemen sonra hızlı bir şekilde yemeklerin tüketilmesini ve ardından hemen tatlıya geçilmesini önermiyorlar. İftar yemekleri aralıklarla tüketilmeli. Dondurmayı, iftardan birkaç saat sonra ara öğün olarak tüketebilirsiniz. Böylece sahurda yeterince dengeli beslenemeseniz bile, dondurma ile bu açığı kapatabilirsiniz.

Tüm dünyanın ortak sevgisini kazanan bu tatlının mucidi kim?

Kesin bir bilgi yok ama muhtelif rivayetler var. Bazı bilim adamları, ilk çağlarda, bir kaptaki meyve suyu ve süt karışımının, tesadüfen donmuş olarak bulunmasından doğmuş olabileceğini söylemişler. Bazı belgelerdeyse, yaklaşık 3000 yıl önce, Çin'de, karla meyve sularının karıştırılarak tüketildiği belirtiliyordu. Bazı araştırmacılar, Büyük İskender'in Asya seferi sırasında dondurulmuş bal, meyve suyu ve süt karışımını tükettiğini öne sürüyordu. Hatta daha ileri gidip, Romalı bir general olan Quintus'un, dondurma terkibini oluşturmakla şöhrete kavuştuğunu belirten kaynaklar bile var.

64

Dondurmanın verdiği mutluluk bilimsel olarak da kanıtlandı

2002 yılında yapılan bir çalışmada, katılımcıların beyinleri zararsız bir yöntemle izleniyor ve dondurma yediklerinde beyinlerinde hangi noktaların aktive olduğu ortaya çıkarılıyor. Sonuç olarak dondurmanın beyindeki keyif bölgelerine dokunduğu, insanların dondurmayı keyif almak ve sosyalleşmek için kullandığı ispatlanıyor.

63

Dondurma alırken Hijyene dikkat 

Dondurma tüketirken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta; hijyenik koşullarda üretildiğinden emin olmaktır. Çünkü süt ürünleri çabuk bozulan ve faydalı etkilerini yitirebilen yiyeceklerdir. Bu nedenle hijyenik olmayan koşullarda üretilen veya uygun olmayan koşullarda saklanan dondurmalarda zararlı bakteriler üreyebileceğinden her mevsim sağlığı tehdit edebilecek risk oluşturabildiğinden soğuk zinciri kırılmamış paketli dondurmaları tercih etmek çok daha güvenli bir ara öğün tüketimi sağlanabilecek anlamına gelmektedir.
58

3 top dondurmanın kalsiyumu 1 bardak sütle eşdeğer

Kalsiyum hem kemik ve hem de diş sağlığı açısından büyük önem taşıyor. Vücut günlük olarak yeterli miktarda kalsiyum almadığında kemiklerden çekilen kalsiyum ile kemik erimesi, diş çürümeleri gibi durumlar kaçınılmaz sonu oluşturuyor. Bununla birlikte yapılan çalışmalar yetersiz kalsiyum alımının yağ hücrelerinde daha fazla yağ depolandığını gösteriyor. Yarım bardak süt ile 120 mg kalsiyum alınırken aynı miktar dondurmayla 150 mg kalsiyum alımı söz konusu. Bu nedenle 3 top dondurmayı 1 su bardağı süt, 1 ince dilim ekmek ve 1 porsiyon meyveye eşdeğer olarak düşünürsek günlük alımda bu tip değişimlerle sağlıklı olarak gönül rahatlığıyla tüketmek mümkün.

Rahatlıkla tüketebilirsiniz

İftar sofralarının çeşitliliği yanında bir de üstüne yenen tatlılar, bu dönemde yavaşlayan ve kan şekerinde dengesizlikler yaşayan metabolizma için tehlike oluşturabiliyor. Güllacından, sütlacına; baklavasından revanisine tatlılar düşmüş kan şekeriyle birlikte çok çekici görünse de bu dönemde özensiz bir şekilde tüketildiğinde; kilo artışı, kan şekerinde dengesizlik, ani acıkma atakları, susama hissi, sinirlilik, gerginlik gibi durumlar yaratması kaçınılmaz. Bu nedenle baklava, revani, tulumba gibi şeker, yağ zengini tatlılar yerine serinletici etkiye sahip glisemik indeksi düşük dondurma, muhallebi, sütlaç gibi tatlı türlerini tercih etmekte fayda var. Aynı zamanda düşük bir kalori değerine sahip olduğundan kil artışına da neden olmuyor.

57

BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?

Dondurmanın besin değeri çok yüksektir. İçeriğinde, protein ve karbonhidratın yanı sıra A,B,C,D,E vitaminleriyle kalsiyum, fosfor, magnezyum, sodyum, potasyum, demir ve çinko gibi mineraller bulunur. 100 gram dondurma yaklaşık 150 kaloriyken, baklava gibi şerbetli tatlıların porsiyonu 300 kaloriyi bulur. Yani daha sağlıklıdır. Süt ürünleri içerdiği için hijyenik koşullarda üretilmeyen dondurmalar sağlık için tehdit oluşturabilir. Bu yüzden güvenilir markaların paketli dondurmalarını tercih etmekte
fayda var.

59

1 porsiyon tatlı kaç kalori?

Kemalpaşa 476 kcal
Baklava 425 kcal
Dondurma 120-200 kcal
Güllaç 235 kcal
Lokma 362 kcal

Son güncelleme: 08:5912.06.2016
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet