Bu web sitesi ne yazık ki Internet Explorer 9 ve altını desteklememektedir. Lütfen web tarayıcınızı Internet Explorer 10 ve üstü bir sürüme yükseltiniz.
Yeni versiyon bağımlılık: Şarj bağımlılığı (Plagomani)
Yeni versiyon bağımlılık: Şarj bağımlılığı (Plagomani)
Bir mekana gittiğinizde önce prizin yerini tespit edip, oturacağınız yere ona göre mi karar veriyorsunuz? Ya da uyumadan önce telfonunuzun şarjının az olması sizi geriyor mu? Nöroloji Uzmanı Mehmet Yavuz, teknoloji bağımlılığının getirdiği yeni bir bağımlılık konusunda uyardı: Şarj bağımlılığı oranı gittikçe artıyor.
Yaşam 13 Temmuz 2017 - 12:13

Yeni bağımlılık plagomani (şarj bağımlılığı) hızla yayılıyor. Akıllı telefonlara olan bağımlılığın yarattığı şarj bağımlılığı, madde bağımlılığı ile aynı ölçüde etkileyebiliyor ve uyku kalitesini bozuyor. Nöroloji Uzmanı Mehmet Yavuz, şarj bağımlılığının (Plagomani) belirtilerini ve tedavisini anlattı.

PRİZE YAKIN YERLERDE OTURMAK İSTİYORSANIZ…

plagomani-1

Plagomani, insanların, odalarındaki prize göre yataklarını ayarlamaları, uzun yolculuklar sırasında cihazlarını şarj edecek yer aramaları, kafe veya restoranlarda prize yakın yerlerde oturmak istemeleri ve yanlarında taşınabilir şarj aletleriyle dolaşmaları, bu durumu temsil eden stres yoğunluğudur. Cihazların şarj durumu, kişilerin güne nasıl başlayacağına doğrudan etken bir hale geldi. İnsanlar kalkar kalmaz şarjlarına bakıp, şarjlarının durumuna göre güne mutlu ya da mutsuz başlayabiliyorlar. Şarj bağımlılığı olan insanlarda depresyona girme olasılığı diğer insanlara göre daha fazladır. Çünkü aklı sürekli telefonunun şarjında olan ve o telefonu kullanmak için can atan insanlar otomatikman yalnızlığa sürüklenecektir. Ayrıca şarja bağımlı kalmak insanda takıntılara yol açar ve bu durum ilerleyen süreçlerde obsesif kompulsif bozukluğa neden olabilir. Şarj bağımlılığının bir başka olumsuz etkisi ise bu tarz insanlar kendilerini hayatın normal akışına verememesidir. Yani okul, iş ya da sosyal hayatlarında akıllarında hep telefonlarının veya tabletlerinin şarj durumu olduğu için kendilerini o anda ilgilendikleri şeye odaklayamazlar. Bu durum da beraberinde mutsuzluğu ve başarısızlığı getirir.

UYKU KALİTESİNİ BOZUYOR

uyku

Şarj aletlerine ve cihazlarının şarj durumlarına göre yaşayan insanlarda melatonin salgılanması azalabilir. Melatonin, bedeninizin gevşeme ve rahatlaması için beyniniz tarafından bedeninize salgılanan bir hormondur. Sürekli olarak aklı telefonunda olan insanlarda otomatik olarak bu hormonun salgılanması, vücut kendini uyku ve dinlenme pozisyonuna sokamadığı için gecikecektir. Uyumadan hemen önce telefonla veya telefonun şarj aletiyle ilgilenen kişilerin beyni sürekli uyarılır. Kişinin, beyni ve bedeni telefona o kadar çok konsantre olur ki vücut rahatlayamaz ve uyku pozisyonuna geçemez. Kişi, uykusuna ayıracağı zamanı telefonuyla ilgilenmeye ayırdığı için uykusunu alamaz. Tabi bu durum gün içinde kişiye sıkıntılar yaratabilir.

MADDE BAĞIMLILIĞI İLE AYNI

Nikotin ve kafein bağımlılık seviyeleri yüksek düzeyde olan insanlarla şarj bağımlılığı yüksek olan insanların beyin özellikleri birbirine oldukça benzer özellikler göstermektedir. İnsanlar, beyinlerinin zevk merkezlerinde, diğer bağımlılık çeşitlerinde olduğu gibi aynı uyarıma sahip olurlar, zihin ve bedenleri, tıpkı uyuşturucu bağımlısının uyuşturucu için krize girmesi gibi telefonu veya tabletini şarj edip kullanmak için fiziksel anlamda can çekişir.

ŞARJ BAĞIMLILIĞININ BELİRTİLERİ 

is-adami

Seyahat yapacağınız otobüste veya oturacağınız kafede ilk baktığınız şey priz ise
Yanınızda sürekli yedek batarya ya da taşınabilir şarj aleti taşıyorsanız
Şarj etmek için arkadaşınızla yarışıyorsanız
Şarj seviyesine göre moraliniz değişiyorsa
Uyandığınızda ilk olarak telefonunuzun şarjına bakıyorsanız
Gün içinde sürekli olarak telefonunuzun şarj durumunu kontrol ediyorsanız

ŞARJ BAĞIMLILIĞININ TEDAVİSİ VAR MI?

Öncelikle kişinin telefona ve şarj aletine bağımlı olduğunu kabul etmesi ve bu durum için arayışlar içinde olması gerekir. Böylelikle uygulanacak yöntemlerde daha başarılı olunur ve tedavi süreci minimum zamana iner diyen Dr. Mehmet Yavuz şarj bağımlılığından kurtulmak isteyenler için çözüm önerileri sunuyor; İlk olarak sürekli şarjınızı kontrol etmemeye gayret edin. Ayrıca yanınızda taşınabilir şarj veya şarj aleti taşımayın. Başlarda zor gelebilir fakat ilerleyen günlerde rahat ettiğinizi siz de hissedeceksiniz. Her anınızda telefon yanınızda olmasın. Yemek yerken, yatakta uyumaya çalışırken telefonla veya tabletle ilgilenmek şarjınızı azaltacağı için aklınız sürekli telefonunuzda olacaktır. Gazete, kitap gibi okuma alışkanlıklarınızı akıllı cihazlarınızdan gidermeyin. Böylelikle hem şarjınız azalmayacak hem de okumanın ve sayfa karıştırmanın keyfine varacaksınız. Aklınıza telefonunuz geldiği zamanlar kendinizi frenlemeye çalışın. Bildirimleri ve mobil veriyi kapatın. Bu sayede hem telefonunuzun şarj süresi uzayacak hem de aklınız telefona gitmemiş olacaktır. İş yerinde, toplantıda veya arkadaşlarınızla bir kafede otururken akıllı cihazınızı saklayın. Kendinizi içinde bulunduğunuz ortama bırakın ve yaptığınız işe veya etkinliğe kendinizi verin.

Son güncelleme: 12:16 - 13.07.2017
Yaşam 13 Temmuz 2017 - 12:13