Sözcü Plus Giriş

“Maliyet kalemlerindeki artış karlılığı düşürdü”

TGSD Başkanı "Yükselen kur cirolarımızı artırdı, buna karşın maliyet kalemlerindeki inanılmaz artış karlılığı düşürdü"

Güncellenme: 12:24, 02/07/2013
“Maliyet kalemlerindeki artış karlılığı düşürdü”

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Cem Negrin, Amerikan Merkez Bankası (FED) Başkanı Ben Barnenke’nin açıklamaları ve Gezi olaylarının etkisiyle yükselen kurların cirolarını artırdığını, buna karşın maliyet kalemlerindeki inanılmaz artışın karlılığı düşürdüğünü söyledi.

TGSD açıklamasına göre, avrodaki artışın sağladığı ivme ile aylık 1 milyar dolar ihracat bandını kolay aştıklarını ifade eden Negrin, “Ancak sürekli artan maliyetler nedeniyle dibe çakılan karlılığımızı yukarı çekemiyoruz” ifadelerini kullandı.

Kurdaki artışın maliyet artışını karşılamadığını aktaran Negrin, TÜİK verilerine göre son 5 yılda sanayide elektrik fiyatlarının yüzde 103 arttığını kaydetti.

Ne doğalgazın, ne de petrol fiyatlarının bu derecede yükselmezken 2007’de kilowatt saati 14,1 kuruş olan elektriğin 2012’de yüzde 103’lük artışla 28,6 kuruşa çıktığını aktaran Negrin, ne kurun, ne işçilik maliyetlerinin, ne de üretimin diğer girdi kalemlerinin bu kadar artmadığını dile getirdi.

Ekonomi ve Strateji Danışmanlık Hizmetleri’nin TGSD için hazırladığı Hazır Giyim Endeksi’nin sonuçları ile ilgili de değerlendirmelerde bulunan Negrin’in açıklamada şu görüşlerine de yer verildi:

“Geçen yılın nisan ayına göre yüzde 10’luk bir ihracat artışı gerçekleştirdik. Bu oran enflasyondan arındırıldığında yüzde 3-4’lük reel artışa denk geliyor. Sanayici olarak kar ettiğimiz sürece yeni yatırım yapabiliriz. 2008’de 100 olan karlılık endeksimiz 75-80 bandına sıkışmış durumda. Gelişme trendindeki ülkelere baktığımızda herkes sanayicisinin karını artırmak için girdi maliyetlerini düşürecek önlemler alıyor. Bu noktada 6. bölge bizim için şimdilik çok bir şey ifade etmiyor. Sektör olarak yeni açılımlara ihtiyacımız var. ABD ile Avrupa arasında sürdürülen görüşmeleri dikkatle izliyoruz. Türkiye olarak biz de Amerika’nın büyük siparişlerinden payımızı alabilirsek o zaman Şanlıurfa başta olmak üzere 6. bölgede yeni yatırımları hayata geçirebiliriz. Şayet ABD ile AB arasındaki görüşmelerden umduğumuzu bulamazsak Amerika pazarında yer alabilmek için mecburen Bulgaristan, Romanya gibi ülkelere gitmek zorunda kalırız.”