Sözcü Plus Giriş

Bu iş aşkla olur

Dünyanın 1 numaralı gösteri takımı Türk Yıldızları Filosu, kapılarını SÖZCÜ’ye açtı:

Güncellenme: 09:39, 21/05/2015
Bu iş aşkla olur

Özlem GÜRSES / İSTANBUL

Onlar, yıllarca süren emekle tecrübeli birer savaş pilotu oldu. Türk akrobasi timiyle de gökyüzünün yıldızları… 11 pilottan oluşan Türk Yıldızları ekibine göre başarının sırrı, havacılık aşkı ve birbirine güven

19 Mayıs'ta Türk Yıldızları Samsun semalarında nefes kesen bir gösteri yaptı. Bu uçuştan birkaç gün önce ise Konya'daki 3. Ana Jet Üssü'nün ve Türk Yıldızları Filosu'nun kapıları SÖZCÜ Gazetesi'ne özel olarak açılmıştı. Sabahtan akşama tüm günü pırıl pırıl, yurtsever bu timle geçirdim. 11 pilot, 9 filo yer ekibi, 35 kişilik bakım ekibi. Hepsi işlerini aşkla, tutkuyla ama en önemlisi vatan sevgisi ile yapıyor. Günün sonunda tim liderinin doğumgünü pastasını keserken bu ekibe sordum: “Birbirinizin katladığı paraşütle gözü kapalı atlar mısınız?” Hepsi aynı anda yanıt verdi: “Biz paraşütümüzü kimin katladığını bilmeyiz bile!”

Romantik deyin isterseniz bana, ama yazarken bile gözlerim doluyor. İşte bu birbirimize koşulsuz güven duygusu… Bu ülkede kaybettiğimiz bu! Dilerim ki önümüzdeki yıllar bizi yeniden bir “memleket, bir toplum, bir millet” yapabilir…

Yarbay Zeki Koltukoğlu (Filo Komutanı):

Savaş pilotu yetiştirmenin maliyeti 40 milyon lira

– Türk Yıldızları Akrotim'inin kuruluş amacı Türkiye Cumhuriyeti'ni temsil etmek. Burada uçan tüm pilotlar Hava Kuvvetleri mensubu değil mi? Hepsi savaş pilotu yani.
Tim, Hava Kuvvetleri'nin tecrübeli savaş pilotlarından oluşuyor. Tekrar savaş filolarına dönüp her an harbe hazır olabilirler. 1.5 milyon genç içerisinden 40-50 kişi seçilerek geliyorlar…
– Çok büyük bir emek. Bir maliyeti var tabii bunun değil mi? Peki bir jet pilotunun yetişmesi için ne kadar bir bütçe var?
Teğmen bir jet pilotunun yetişmesi yaklaşık 5 milyon TL değerinde. Savaş pilotu değil daha bakın, jet pilotu. Tecrübeli bir savaş pilotu olabilmesi için ise 35-40 milyon TL tutarında bir yatırım yapılıyor bu gençlere. Para bir yere kadar aslında. Burada asıl önemli olan zaman. Bu arkadaşları gençler içerisinden bulup yetiştirebilmek 11-12 yıllık büyük bir emek!

ZİHNİMİZİ SIFIRLIYORUZ

– Psikoloji çok önemli değil mi uçuş sırasında…
Konsantrasyonu sağlayabilmek için yaşam tarzınız, aile hayatınız, her şey bunda etkili. Yani biz böyle dışarıdan sanatçı, futbolcu gibi gözükebiliriz…
– En moda deyimiyle “çok havalı” bir iş bu yaptığınız!
Evet, öyle gözükebilir. Ama arkadaşların yaşadığı hayat çok mazbut. Biz pilotlar gaz koluna dokunduktan sonra kalkışta, hanım nasıl, evdeki çocuk ne yapıyor, gündem, haberler, buzdolabı mı bozulmuş, hepsini geride bırakırız. Tamamen sıfırlıyoruz zihnimizi! O bir profesyonellik. Havacılık aşkından gelen bir davranış. Bu kendinizi kontrol edebilme gücü…
– Bunca emek, bunca zahmet, bunca fedakarlıklar değdi mi, değiyor mu?
Benim 5500 saatlik bir uçuşum var. Her saat için de omuriliğimde bazı çentikler oluşmuştur. Ama tekrar Hava Harp Okulu'na başladığım güne geri dönsek, yine aynısını yaparım. Çünkü bu bir aşk, aşk…
Bazen kendime de şaşırıyorum, ama bu da Allah'ın bir vergisi, sağlık verdi, uçabildim. Bunun için de şükrediyorum.

Yüzbaşı Kemal Koyunluoğlu (Solo Lideri):

Gözümüzden ne dediğimizi anlarız

– Siz ekipte solo lidersiniz. Ne demek o?
Solo uçuş yapan dış kanatlarda uçan uçakların uçuş komutlarını veren kişi solo lider. Kopacağımız, ayrılacağımız zamanı, dumanı keseceğimiz zamanı kontrol eden kişi. Biz her şeyi kronometre ile yapıyoruz. Bir saniyenin önemi var!
– Aynı uçağın pilotu ve makinisti hep aynı mıdır?
Evet, bizim filomuzda öyle. Karşılıklı iletişim açısından da bu çok önemli. Makinistimle 2 yıldır birlikteyiz, benim gözümden bakışımdan benim ne dediğimi hemen anlar. Bir uçak, bir makinist ve bir pilot… Hep sabit tutarız bu üçlüyü.

Üsteğmen Hasan Kocabaş (Solo Pilot):

Havada hata şansımız sıfır

– Siz savaş pilotusunuz. İlk akrobasi uçtuğunuzda size en tuhaf ne gelmişti?
Ben bugüne kadar 8 farklı uçak tipinde uçtum. Bu eğitimlerin arasında en ağırı burasıydı. En büyük faktör şu, burada yaptığımız iş insanların gözünün önünde yapılan bir iş. Hata şansımız yok ve limitlerimiz çok dar. İkincisi, bu işin yapıldığı irtifa, insan göz hizasına kadar inmek zorundayız, risk çok yüksek seviyede dolayısıyla.
– Uçağın içini anlatın bana…
Uçakla gerçekten bütünleşmeniz gerekiyor. Burada eğer başarılı olacaksanız… Uçağın sesini bile hissedip onu anlayıp onunla birlikte yaşıyoruz uçağın içinde. Dünyaya bir daha gelsem yine bu işi yapardım.

Kurmay Binbaşı Şenol Çetin (Takip Uçuşçusu):

Akrobasi farklı dünya

– Siz li­de­rin tam ar­ka­sın­da ta­kip uçuş­çu­su po­zis­yo­nun­da­sı­nız. Da­ha ön­ce ne uçu­ru­yor­du­nuz siz?
Yi­ne F5 uçu­ru­yor­dum ben. Ma­ki­ne­yi ta­nı­yo­rum ya­ni ama ak­ro­ba­si ta­ma­men fark­lı bir dün­ya. Ak­ro­ba­si­de nor­mal­de bir pi­lo­tun uç­ma­dı­ğı bir or­tam­da, ya­ni al­çak ir­ti­fa­da ve yük­sek sü­rat­le uçu­yor­su­nuz. Ve uça­ğın yap­ma­ma­sı ge­re­ken bü­tün ha­re­ket­le­ri ya­pı­yor­su­nuz! Şu an­da 15 F5 uça­ğı­mız var fi­lo­da.
– Siz he­pi­niz sa­vaş pi­lo­tu­su­nuz. Tür­ki­ye'de kaç sa­vaş pi­lo­tu var?
Bi­zim or­tak özel­li­ği­miz, he­pi­miz su­ba­yız. De­niz ve Ka­ra Kuv­vet­le­ri'n­den fark­lı ola­rak Ha­va Kuv­vet­le­ri'n­de cep­he­de su­bay­lar sa­va­şır. Pi­lot ol­duk­la­rı için. Dün­ya­da da böy­le­dir, ha­va­da su­bay­lar sa­va­şır. Tür­ki­ye'de Ha­va Kuv­vet­le­ri'ne bağ­lı top­lam 1300 pi­lot var. Teğ­me­nin­den ko­mu­ta­na ka­dar…

Yüzbaşı Osman Yığcı (Uçuş Timi Lideri):

1 milyon kişiyle seyirci rekoru kıran tek ekibiz

– Farklı ülkelere de gidiyorsunuz, davet üzerine mi?
Evet. Her şeyimizi Hava Kuvvetleri olarak karşılıyoruz. İstediğimiz tek şey bizi halkımıza ulaştırmaları. Buradan Valiliklerimize de çağrıda bulunmuş olalım, biz 81 ilimizde de uçmak istiyoruz.

F5 İLE UÇAN TEK TİMİZ

– Siz bir de akrobasi uçaklarıyla değil savaş uçaklarıyla uçan bir akrobasi timisiniz!
Doğru. 8 süpersonik savaş uçağı ile gösteri yapan ilk ve tek timiz şu anda. Bu bizim bir ayrıcalığımız. Seyirci rekoru da Türk Yıldızları'na ait, 2001'de Azerbaycan'da kırıldı bu rekor, tek seferde 1 milyonun üzerinde izleyiciye gösteri yapan tek akrotim biziz! Bu iki özelliğimiz de dünyada tescillidir.
– Siz tim liderisiniz? Farkı ne görevi ne liderin?
Bütün herkesin sorumluluğu tim liderindendir. Meteorolojik uygunluğa, gösteri yapılacak yere, uçuşla ilgili her şeye siz karar vermek zorundasınız. Acil durumlarda kolun nasıl hareket edeceğine karar vermek ve emniyeti sağlamak da liderin görevi.

 

YARIN: Ekibin tek kadın pilotu: Esra Özatay…

 

Yayınlanma Tarihi:06:40,