GALERİBenzinli arabayı elektrikliye çevirdi!23 Ekim 2015 02:48
1Benzinli aracı elektrikli arabaya çeviren Murat Orhon, yaptığı işlemleri Facebook sayfasında böyle anlattı.
%100 elektrikle çalışan bir araç yapma fikri bir süredir aklımdaydı bunun için uygun seçeneklerden en ucuzu olan 1990 model Fiat 126 Bis imi 2 ay önce 3.000.- TL ye aldım, ve benzinli motoru ile son sürüşü yaptım
2Aracın fiziksel boyutları oldukça küçük olduğu için çokta hafif , buda elektrikle çalışan bir araç için daha uzun menzil demek.
3126 Bis çok basit bir araç dönüşüm sırasında ne direksiyon sistemine nede hidrolik fren sistemine elektrikli pompa takmak gerekmiyor buda işimi oldukça kolaylaştıracak.
4Bu araçların sulu ve susuz tipleri var , benimki su soğutmalı yani motorla beraber radyatör fan vs. de sökmem gerekiyor
5Önce ön tarafdan aracın aküsünü söktüm daha sonra soğutma ve kalorifer sistemini daha sonra ise motor ve benzin deposunu, arka koltuklarıda söktüm aküler için oraya uygun bir yer yapacağım.
6Motoru şanzımana bağlayan M8 vidaları söküp marş motorunda ayırdıktan sonra motorun tek bağlantısı arka kaporta parçasına, ben o parçayı yerinden söküp motorla birlikte çıkarmayı daha uygun buldum.
7Motoru yerinden çıkarmadan önce benzin, su ve elektrik bağlantılarınıda söktüm, sanki hepsi geri takılacakmış gibi kırmadan bozmadan kesmeden çalıştığım için söküm biraz uzun sürdü
8Şimdilik şanzıman ve debriyajı kullanacağım, sürüş testlerinden sonra bazı değişikler yapabilirim nede olsa bu araç benim için bir test platformu. — Ostim Ankara'da.
9126 Bis motoru...
10Motorun üstünden debriyaj baskı ve balatası ile volanı sökeceğim, bunları çizip yaptıracağım adaptör parçaları ile elektrik motoruna bağlayacağım.
11Baskı, balata ve volan...
12 Gerekli parçaları yapabilmek için bazı ölçüler almak ve biraz kafa yormak gerekti
13Şanzıman bağlantısı için kartondan şablon çıkardım
14Araç üstünde yaptığım her işlemi detayları ile yazmama imkan yok ama merak edenlere bir fikir vermesi için önemli işlemleri resimleri ile açıklamaya çalışıyorum.
15Aldığım ölçüler ve çıkardığım şablona göre bağlantı parçasını çizdim.
16Parçayı CNC Lazer de kestirdim.
17Volan bağlantı parçasını çizdim.
18Torna ve frezede işlettim.
196001 rulmanlara şanzıman mili geçecek.
20Elektrik motoru bağlantı parçası çizimi
21Bitmiş imalat.
22Parçaların birbirine uyduğuna bakmak ve bazı ölçüler almak için geçici montaj...
23Kamalı motor bağlantı parçası.
24Rulmanlı ara parça...
25Volan nihayet motorla buluştu...
26Baskı ve balatada bağlandı ve montaj tamam...
27Birkaç ölçü aldıktan sonra geri sökeceğim, montaj plakasını şanzımana iyice yaklaştırmak için motoru geriye alacak bir parça çizmem ve yaptırmam gerekiyor...
28Delikler tutuyor..
29Spacer ı çizdim
30Parça oldukça büyük, ağır olmaması için aluminyumdan işlettim
31Motoru 6 cm. geriye alınca şanzıman ile bağlantı plakası arası 2 cm. ye düştü buda bağlantı civatalarının oluşacak torka dayanmasını çok kolaylaştıracak.
32Nihayet geçicide olsa motoru araca taktım bundan sonrası mekanikden çok elektrik, elektronik...
33
34Daha önce motoru ve kontrol ünitesini test edip ön ayarlarını yapmıştım..
35Araca takmayı düşündüğüm göstergelerden biri. Hepsini çok düşük fiyatlara ebay den aldım...
36Sökülen benzin deposunun doldurma kapağı yerine şarj prizi...Yalnız kapaklı fiş piyasada bulunmuyor kapaklı olanlar hep dişi yani priz...
37Bir kapaklı priz bir fiş ve biraz epoksi ile kendim yaptım...72 V 10 A şarj cihazıda gümrüğe takıldı ama evrakları yolladım bugün yarın gelir.
38Şanzımanı tutan bağlı olduğu benzin motoruydu , onu çıkarınca boşta kaldı aşağı düştü vitesler geçmiyor , bu sorunu halletmek için bir ray profil kullandım.
39Arka koltuğu sökünce aküleri koymak için pekte düzgün olmayan bir zemin çıktı.
40Bu sorunu çözmek için biraz marangozluk gerekti.
41Ağır aküler nedeniyle zaman içinde meydana gelebilecek çökmeleri önlemek için çeşitli boylardaki tahtalarla destekli 15 mm. OSB den aldığım ölçülere göre bir platform yaptım.
42Arka koltuğun olduğu yere vidaladım.
43Aküler yerlerine konuldu , daha sonra üstlerini bir pleksi fanus ile kapatmayı ve fan ile havalandırmayı düşünüyorum.
44Ara bağlantılar yapıldı , 72 Volt hazır...
45Kablo kesiti 6 mm2 çıkmasına rağmen 16 mm2 kesitli kablo kullandım genede gözüme ince geliyor.
46Yaptığım son denemede motorun ters döndüğünü farkettim uç değiştirmek sorunu çözmedi tek çare kontrolun reverse özelliğini kullanmak..
47Aracın gaz pedalını söküp yerine potansiyometre pedalı taktım kablosunuda lehimle ekleyip uzattım artık arkadaki motor kontrole gelen bütün kablolar tamam. Yarın veya ilk fırsat bulduğumda test sürüşü için hazır gibi...
48Ters dönme sorunu çözüldü , son bağlantılar son lehimler...
492 anahtarlı geçici bir kutu yaptım daha sonra bu anahtarlar yapacağım kontrol panelinde olacak , bir tanesi kontaktörü aktif hale getiriyor diğeri kontrolun e-lock ını kaldırıyor her ikisini açmadan çalışmıyor.
50Motoru tekrar monte ettim.
51Tüm bağlantılar teorik olarak tamam ilk deneme videosu yorumlarda...
52Geçici kontrol kutusunu biraz geliştirdim, artık akü voltajını ve kalan kapasiteyi görebileceğim
5372 Volt 10 A switch mode şarj cihazını bağladım şimdilik güzel çalışıyor dışardanda şarj durumu görülebiliyor. Araç standart bir uzatma kablosu ile şarj edilecek.
59Geçtiğimiz hafta e-Bis in güzelleşme haftasıydı...
60Fırında boyanmadan önce astar boyalı...
61Ve İvedik O.S.B. den eve 24 km. lik yolculuk başlar , benzincide benzin! almaya durmadım sadece birkaç bileşenin sıcaklığını ve bazı civataların sıkılığını kontrol ettim.
62Aynı işlemi 10 km de bir yaptım artık Çayyolundayız...
63Eve birkaç km kaldı , bende de stres azaldı,
6424 km. yi sıfır sorunla tamamladı , bataryanın %65 i duruyor, maksimum 70 km hıza çıktım daha hızlanabilir ama dördüde kampana olan güçlendiciside olmayan bu frenlere güvenemem.
65Ve eve vardık...
66e-Bis in şarj prizinide yerine taktım ve artık tamamen yeşil enerjiden ve bedava akülerimizi doldurabiliriz.
67e-Bis vs. BMW i8 hybrid ...Yorumsuz...
68e-Bis projesinin %80 i bitti artık evde garajımda devam edeceğim ve bu arabaya bineceksem kesinlikle frenlerini modifiye etmem ve şanzımanın sesini azaltacak birşeylerde yapmam lazım, gerisi mükemmel...
69Yol testlerinden edindiğim bilgilerle tüm sistemi yeniden programladım.
70Şanzıman sesini azaltmak için Şaşmaz oto sanayi e gittim bulunabilecek en iyi yağ ve katkıları aldım.
71e-Bis benzinli kardeşleri ile...
72e-Bis ime ilk defa başkasının eli değdi , şanzıman yağını değiştirdik teflon katkıyıda koyduk, gitmişken tüm tekerlerin fren kontrollerinide yaptırttım.
73Eve dönerken karbon salınımı çok yüksek , 100 km de 10 litre petrol türevi yakıt tüketen 2 tonluk bir araca tek başına binen bir arkadaşımın iş yerinede uğradım
74Değiştirdiğimiz yağ ve eklediğimiz teflon katkı şanzıman sesini yarı yarıya azalttı,, projeye devam...Motoru garajımda tekrar söktüm bir devir saati takabilmek için volana bir mıknatıs yerleştirmem gerekiyor tabi balansı bozmadan.
75Tam mıknatıs boyutunda bir yuva açtım ve mıknatısı epoksi ile oraya yerleştirdim.
76Artık motor devrini bir hall sensor ile sürekli okuyabileceğim.
77Motoru rpm sensor ile birlikte tekrar taktım artık yaklaşık 25 kg. lık bu montaj hiç zor gelmiyor, 10 kere söküp takınca alışdım.
78Artık ortalığı biraz toplama vakti , esc yi, kontaktörü , şantı ve 6s Li-Po yu bir panoda toplayacağım
79Fanların çalışabilmesi için biraz yükseltip monte ettim
80Akülerin üstünü kapatmak için bir pleksi parça çizdim ve cnc router da kestirdim.
81Pleksi akü muhafazasının yan bükümleri.
82Ön kontrol panelini çizdim ve yaptırdım.
83Araba ucuz olunca delip vidalamasıda kolay oluyor.
84Ön panel yerine oldu şimdi onlarca lehim ve doğru yerlerden çekilmesi gereken bir sürü kablo var sırada...
85Ön paneli kapladım , birde standart gps taktım yavaş yavaş tüm göstergeleri takacağım.
86Akülerin yanınada şarj için bir kontaktör ve 72 voltu 12 volta indiren bir adaptör taktım.
87Şimdilik bağlantılar tamam gibi test zamanı.
88Herşey çalışıyor, sol üstte gps , sağ üstte akü voltajı 73,73 volt çekilen amper 84,5 A. Sol altta motor sıcaklığı 21,7 derece , ortada esc sıcaklığı 28,9 derece , sağ altta motor devri 1808 rpm . Kontaktör ve e-lock açık...
89Bu seyyar elektrik sayacı sayesinde şebekeden çekilen gücü akımı voltajı frekansı kısacası herşeyi görebiliyorsunuz , kaç saatte şarj olmuş kaç kW saat elektrik çekmiş hatta birim fiyatını girerseniz kaç liraya akülerin dolduğunuda görebiliyorsunuz. Aküler tam boşken 6,5- 7 saatte yaklaşık 2,5 TL lik elektrik harcayarak doluyorlar, bununlada e-Bis düz yolda sabit süratte 70-80 km yol gidebiliyor. — Erdemkent Sitesi'de.
90Bu araca güneş paneli koymak çok anlamlı olmasada dayanamadım yaptım.
91Teorik veriler ile pratik ölçümler tuttu, güneşli havalarda ortalama 1 amper ile aküleri şarj edebiliyor.
92Bulutsuz bir yaz günü tüm gün şarj olursa 5-7 km yol gidebilir, Güneş şarj sistemi yaklaşık 15 kg. ağırlık artışına neden oldu ama sabit değil kolaylıkla sökülebilir.