Sözcü Plus Giriş

700 bin yıllık fosiller “gizemli Hobbitlerin” ipuçlarını taşıyor.

Arkeologlar, Endonezya'daki Flores Adası'nda en eski insan fosillerini gün ışığına çıkardı. Bilim insanlarının bu keşfi, binlerce yıl önce "Hobbitlerin" adada nasıl yüzlerce yıl yaşadığını ve oraya nasıl geldiklerini açıklamaya yardımcı olabilir.

Güncellenme: 14:06, 10/02/2017
700 bin yıllık fosiller “gizemli Hobbitlerin” ipuçlarını taşıyor.

CSMonitor’da yer alan habere göre, Endonezya’nın Flores Adası’ndaki Liang Bua denilen bir mağarada keşfedilen tarih öncesi insan fosilleri gizemini korumaya devam ediyor.

Bilim insanlarınca on yıl önce ortaya çıkarılan fosillerdeki tuhaf kemik yapısı, onun yeni bir insan türünü temsil edebileceğine dair ipuçları taşıyor.. Homo Floresiensis olarak isimlendirilen ve “hobbit” lakabı takılan bu türün 1 metre civarında bir boya sahip olduğu düşünülüyor ancak bu küçük insanların nasıl bu hale geldiğine dair bilgiler ise oldukça sınırlı gözüküyor.

Hastalık taşıyan Homo Sapiens olabilir mi?
Bir görüşe göre, farklı bir tür olmayacağı ve Homo Sapiens’lerin ‘büyüyemeyen’ hastalıklı bir hali olduğu düşünülürken, bilim insanları buna gerekçe olarak nispeten genç sayılabilecek 11 bin ve 13 bin yıllık , daha sonra da ortaya çıkan 60-100 bin yıllık kemik yaşlarını gösteriyorlar.

Diğer ve popüler olan açıklama ise, Homo Erectus gibi arkaik bir insan türün evrilmiş olabileceği ve bu evrim sürecindeki cüceleşmenin tamamen adanın yalıtımlı bir bölge olmasınan kaynaklandığı yönünde.

Şimdiye kadar hipotez düzeyinde kalan bu iddiaların gerçekliği için Wollongon Üniversitesi’nden Gerrit van den Bergh, düzenlediği basın toplantısında, fosil kayıtları itibariyle yeterli kanıtın bulunmadığını belirtmişti.

Arkeologlar da bu gizemin peşinde koşarak şimdiye kadar birçok ipucu bulmak için yoğun efor sarf ettiler. 2014 yılına gelindiğinde ise ilk ikramiyelerini aldılar: Flores’taki Mata Menge adı verilen alanında bulunan 700 bin yaşındaki diş ve çene kemiği

Yeni fosiller, 2 ayrı makaleyle anlatılarak dün ünlü bilim dergisi Nature’da yayımlandı. Çalışmanın içinde bulunmayan Iowa Üniversitesi’nden paleonatropolog Russell Ciochon’a göre yayındaki bulgular, Homo Florensiensis’lerin hastalıklı bir Homo Sapiens olduğu argümanını da sonlandıracağını gösteriyor.

Homo Sapiens’lerin ise 700 bin yıl önce henüz olmadığını ve 200 bin önce Afrika’da evrildiğini belirtmemizde fayda var.

hobbit1

Peki bu küçük insanlar nereden geldi?

Dr. Van den Bergh’a göre yeni fosil dişlerinden biri Homo Erectus’un soy özelliklerini taşıyor. Azı dişinin beşinci sivri ucu, Homo Erectus’ta bulunurken, daha önce Flores’ın başka bölgesi olan Liang Bua’da bulunan önceki fosil dişinde bulunmuyor. Fakat dişin hala belirgin bir şekilde bir Homo Erectus’tan daha küçük olduğu düşünülüyor: ” Bu Homo Florensiensis’lerin cüce Homo Erectus olduğu iddiasına çok önemli katkı sağlamaktadır.”

hobbit2

Flores’teki homininler(insansılar) 90 cm civarında boya sahipken, Homo Erectus’ların ortalama boyu 1,8 metreye ulaşıyordu. O halde nasıl ufaldılar?

Bilim insanları, Flores İnsanlarının büyük ihtimalle “ada cüceleşmesi”ne maruz kaldığını düşünüyorlar. İddia edilen senaryoya göre, Evrimsel seçilimle adaya gelen kuşaklardan Homo Erectus gibi büyük gövdeli bir popülasyon, ada gibi kısıtlanmış bir çevresel koşulda nesiller boyu küçülmeye uğradı ki fil gibi bazı hayvanların da bu sürece maruz kaldığı tespit edildi.

Diğer yandan, iddiaların çeşitliliği ışığında, Hobbitlerin atalarına aday olarak sadece Homo Erectus’lar bulunmuyor. Bilim insanları, antik insansıların da ihtimal dışı bırakılamayacağını belirtiyorlar. Öne sürülen insansılara örnek olarak da insansıların halihazırda ufak türlerînden olan Homo Hhabilis veya hatta Austrapithecus’un, Homo Florensiensis’lerin ataları olabileceği de düşünülüyor.

hobbit3

Dr. Lieberman ise 10 yıl önce bulunan orjinal hobbit iskeletlerine dikkat çekiyor ve el bileği ve ayak kemiklerinin Homo Erectus’tan çok daha ilkel özellikler taşıdığını belirterek, daha ilkel insansıların ataları olabileceğine dair bir ipucu sunduğunu söylüyor.

Fakat, Afrika’nın dışında bu tür insansıların olduğuna dair hiçbir kanıt olmadığı gibi, Java yakınlarında bulunan Homo Erectus fosilleri de 1,5 milyon yıl öncesine tarihlendiriliyor.

Hobbit Teknolojisinin İpuçları
Kemiklere ek olarak arkeologlar aynı zamanda Flores’da taş aletler de buldular. Aletler, Lianng Bua, Mata Menge ve üçüncü alan olan Wolo Sege’de bulundu. Ancak bulunan aletler birbirinden farklıydı. Liang Bua ve Mata Menge’deki aletler benzer iken, Wolo Sege aletleri 1 milyon yaşında olması ile ayrışıyor.

Hobbitlerin gizemi ve hikayesi ise Nature’da şu video ile anlatıldı:

Çeviri: Reha BAŞOĞUL

Yayınlanma Tarihi:20:36,