Sözcü Plus Giriş

Okullar kaygı ve endişe değil güven telkin etmeli!

Ülkelerin sosyal, ekonomik ve kültürel yapılarındaki sorunlar kadına şiddet olarak yansıyor. Ülkemizde ise cinsel taciz hep saklanmak isteniyor.

Güncellenme: 16:17, 24/02/2016
Okullar kaygı ve endişe değil güven telkin etmeli!

Öğretmeninin tecavüzüne uğrayan ve intihar eden lise öğrencisi Cansel Buse K.nin acısı ülkeyi derinden sarstı. Türkiye’yi ayağa kaldıran bu olay, okullardaki güvenlik konusunu bir kez daha gündeme getirdi.

Cansel Buse K’nın sosyal medyada öğretmeninin tecavüzünden dolayı intihar ettiği duyurulunca okul çevresinde güvenlik önlemleri alındı. FOTO: DHA

Son yıllarda okullarda okul iklimini ve çocukların güvenliğini olumsuz etkileyen birçok şiddet olayının varlığı dikkat çekiyor. Bunlardan birisi de öğrencilere yönelik cinsel taciz ve istismar olayları. Okullarda şiddet sadece dışarıdan, ya da okulun çevresel koşullarından ve toplumsal çevresinden kaynaklanmıyor. Okul paydaşlarının özellikle öğrencilerin birbirlerine ve öğretmenlerin öğrencilere yönelik şiddeti de incelenmesi gereken önemli bir faktör olarak dikkat çekiyor.

Kayseri’de gecen hafta polis olan babasının silahıyla intihar eden lise 12’inci sınıf öğrencisi Cansel B.K.’nın intiharına neden olduğu ileri sürülen okulun matematik öğretmeni Bayram O. (33) savcılık tarafından yürütülen soruşturma kapsamında tutuklandı. Açığa alınan okul idarecileri ve rehber öğretmeni toplam 5 kişi de savcılığa olayda ihmalleri olduğu gerekçesiyle ifade verdi. Öğretmenin, intihar eden öğrencisiyle telefonla irtibatı oldugu tespit edildi.

Güvenli Okul projesinin mimarı Osman Öztürk, okulda bir cinsel istismar olayı meydana geldiğinde okul yöneticisi ve rehber öğretmenlerin sorumluluğunun öne çıktığını belirtiyor.

Okullarda güvenlik konusu ülkemizde ne yazık ki acı kayıplar sonrasında gündeme geliyor. CSG-City Security Group Yönetim Kurulu Başkanı, Bahçeşehir Üniversitesi Özel Güvenlik ve Koruma Programı Genel Koordinatörü, Güvenli Okul Projesi'nin kurucusu Osman Öztürk, konuya yönelik Sözcü Eğitim’e çarpıcı açıklamalarda bulundu ve güvenli okul ikliminin önemine dikkat çekti.

Öztürk, “Ülkelerin sosyal, ekonomik ve kültürel yapılarındaki sorunların kadına şiddet olarak yansıyor. Ülkemizde ise cinsel taciz hep saklanmak isteniyor . Okullarda güvenli bir okul iklimi oluşturularak ve güvenlik farkındalığı kazandırılarak şiddet önlenebilir ” diyor.

Sorunun üzücü bir boyuta taşınmadan önlenmesi ve sürecin sağlıklı bir şekilde sonuçlandırılabilmesi için çocukların anne baba ve öğretmenler ile arasındaki iletişim kanallarının sürekli açık olması gerektiğine de dikkat çekiyor.

Okulda bir cinsel istismar olayı meydana geldiğinde okul yöneticisi ve rehber öğretmenlerin sorumluluğunun öne çıktığının altını çizen Öztürk, şunları söyledi:

“OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİYLE MAĞDURA DESTEK OLUNMALI”

“ Kayseri'de lise öğrencisi bir kızın öğretmeni tarafından cinsel tacize uğradıktan sonra intihar etmesi bu sorunun asla saklanmaması, üstünün örtülmemesi ve hızlı bir şekilde sonuçlandırılması gereken bir süreç olduğunu ortaya koymuştur. Bu konuda adli, idari sorumluluğu ve görevi bulunan kurumlarla işbirliği içinde yasal sürecin başlatılması gerekir.

Bir cinsel saldırı olayı meydana geldiğinde rehber öğretmenlerin deneyimi ve duyarlılığı ile sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin duygusal değişimlerini fark etmeleri ve rehberlik servisleri ile iletişime geçmeleri önemlidir. Uygulamada bu süreçin mevzuattan ve okulun yönetsel yapısından kaynaklı nedenlerle uzadığı ve öğrencinin yaşadığı psikolojik sorunla baş edemeyerek istenmeyen davranışlara yöneldiği görülmektedir.

Bu durumda şiddete uğrayan öğrencilere nasıl destek sunulması ve eğiticilerin bu tür durumlarda nasıl davranması gerektiği bilinmelidir.

Bu tür durumlarda alınması gereken psiko-sosyal destek ve izlenecek süreç konusunda rehberlerin yön göstermesi ve sorumluluklarını ortaya koyması gerekir. Mağdur bu destekle kendini iyi hisseder ve sorunu sağlıklı bir süreçte daha fazla çaresizlik, korku, suçluluk ve utanç duygusu içine düşmeden dengeleyebilir. Bu tür olaylara ilişkin okullarda bilinçlendirici ve koruyucu çalışmalar yapılması ve uzmanlardan ve sivil toplum kuruluşlarından faydalanılması yararlı olacaktır. Ailelerin de bu sürece ilişkin işbirliği yapmaları konusunda bilinçlendirilmesi ve farkındalık kazanması zorunludur.

Okulların güvenli bir okul olabilmesi ve paydaşların kendilerini güvende hissedebilmesi için öncelikle tüm okullarda güvenli okul standartlarının oluşturulması ve okul güvenliği yapısının kurulması gereklidir.”

Okullarda okul iklimini ve çocukların güvenliğini olumsuz etkileyen birçok şiddet olayının varlığı dikkat çekiyor. Bunlardan birisi de öğrencilere yönelik cinsel taciz ve istismar olayları.

KAYGI VE ENDİŞE ARAŞTIRMA SONUÇLARINA YANSIDI

Ülkemizde velilerin okul güvenliğine ilişkin algılarının ölçüldüğü “2013 CSG-BAU-İKSARA OKUL GÜVENLİĞİ ARAŞTIRMASI” sonuçları bu yönde oluşan kaygı ve endişenin varlığını göstermesi açısından önemli.

Osman Öztürk, CSG City Security Group olarak; bireylerin, okullardaki güvenlik durumuna dair algıları ve beklentilerini ortaya koymak amacıyla, Bahçeşehir Üniversitesi iş birliğiyle 2013 yılında yaptıkları “Okul Güvenliği” araştırmasına dair sonuçları da değerlendirdi.

Araştırmaya göre;

•Türkiye’de okulların %62’sinde şiddet olaylarının yaşandığı,
•Ailelerin %73’ünün çocukları okulda bulunduğu sırada güvenliğinden endişe duyduğu,
•Velilerin %64'ünün çocuğu okula giderken yolda güvenliğinden endişe duyduğu,
•Velilerin %51'inin okul binalarını fiziki olarak güvenli bulmadığı
•Her iki veliden birinin okulları yeterince güvenli bulmadığı, okul yöneticileri ve öğretmenlerin güvenlik konusunda yeterli bilgi ve donanıma sahip olmadığını düşündükleri görülmektedir.

KADINLARIN BEŞTE BİRİ OKUL ÇEVRESİNDE CİNSEL TACİZE UĞRUYOR

Independent gazetesi, İngiltere'de çocuklarla ilgili çalışan Plan UK yardım kuruluşunun, okul çevrelerindeki cinsel taciz ve tecavüz araştırmasına yer veriyor.

Kuruluşun yaptırdığı ankete katılan kadınların yüzde 22'si, okulda ya da okul çevresinde cinsel taciz ya da tecavüze maruz kaldıklarını belirtiyor. Bunlardan yüzde 10'u tacizin sık aralıklarla gerçekleştiğini, geriye kalan yüzde 10'u ise nadiren olduğunu söylüyor.

Tacize uğradığını belirten kadınlardan yüzde 60'ı olayı öğretmenlerine ya da diğer yetkililere bildirmediğini ifade ediyor.

Araştırmaya 2 binden fazlası kadın olmak üzere 18 yaş üstü 3 bin 700 İngilizin katıldığı belirtiliyor. (BBC Türkçe)

CİNSEL İSTİSMAR FAİLLERİNİN YÜZDE 11’İ MAĞDURLARIN ÖĞRETMENİ 

Bianet'in erkek şiddeti çetelesine göre, 2015'te taciz ve cinsel istismar faillerinin yüzde 11'i mağdurların eğitmenleriydi. 2014'te ise taciz ve cinsel istismar vakalarının yüzde 13'ü okullarda ve dershanelerde gerçekleşmişti.

 

 

 

Yayınlanma Tarihi:10:39,