Sözcü Plus Giriş

Bu reklamlar tarihe geçti

Burger King'in Cadılar Bayramı için bir restoranını hayalet McDonald's'ın hayaleti şeklinde giydirmesi olay oldu... McDonald's tarafından cevap gecikmezken yurt dışında rakip firmalar arasındaki kinayeli reklamlar sıkça görülüyor. Türkiye'de ise bu tarz reklamları rekabet kanunu çerçevesinde izlemek mümkün değil.

Eren SAKARYA
15:40 -
Bu reklamlar tarihe geçti

Cadılar Bayramı olarak da bilinen ve batı dünyasının her yıl birbirinden ilginç kostüm Ekim sonunda kutladığı Halloween, 2 dev markanın kapışmasına da sahne oldu. ABD’nin ünlü restoran zinciri
Burger King, geçtiğimiz günlerde Halloween için bir şubesine hayalet kostümü giydirdi.

Dev bir hayalete dönüşen binaya ise firmanın ezeli rakibi Mc Donald’s ismi yazıldığı görüldü. Burger King’in Mc Donald’s’a yaptığı bu gönderme bir anda sosyal medyanın en çok paylaşılanları arasına girdi. Mc Donald’s’ın marka yetkilisi ise reklama karşı “Biz en iyi patates kızartmasını yapıyoruz. Tabi herkes Mc Donald’s kostümü giymek ister.” şeklinde cevap verdi.

İki dev restoran zinciri arasındaki bu rekabet akıllara daha önce uluslararası şirketlerin yaptığı kinayeli reklamları getirdi.

İLGİLİ HABERBurger King Cadılar Bayramı'nda McDonalds kostümü giydiBurger King Cadılar Bayramı’nda McDonalds kostümü giydi

Bu reklamlardan en bilinenleri otomotiv sektöründe boy gösterdi. Alman otomotiv devinin reklamında, bir İtalyan Ferrari’nin doğduğu kasaba olan Maranello’da dolaşırken görülen Audi marka araba, yerel halkın hışmına uğruyor. Bu reklam çıktığı dönemde oldukça konuşulmuştu.

audi

Alman devi Mercedes – Benz ise, en büyük rakibi BMW’nin 100’üncü yılını geçtiğimiz aylarda gazete ilanıyla  “100 yıllık rekabet için teşekkürler, ilk 30 yıl oldukça renksizdi.” şeklinde kutladı. Böylece Mercedes-Benz ilanda BMW’den daha eski bir firma olduğunu vurgulamış oldu.

bmw

En ilginç reklam savaşlarından biri ise yine Mercedes-Benz ile Jaguar arasında yaşandı. Mercedes-Benz yayınladığı bir reklamda, vücudu bilim insanları tarafından hareket ettirilen tavuklarını kafalarının hep sabit kalmasına vurgu yaparak, arabalarındaki sürüş sırasındaki kabin içindeki sabit duruşa dikkat çekti.

mercedes-1

Ancak Jaguar bu reklama karşı bir göndermede bulundu. Reklamda bir bilim adamı tavuğu oynattığı sırada yan tarafta duran Jaguar tavuğu mideye indiriyor. Mercedes’in yanıtı ise oldukça ilginç. Mercedes, çalışır durumdaki bir Mercedes otomobili üzerinde uyuyan kedi göstererek Jaguar’a kinayeli bir yanıt verdi.

mercedes-2

Rakip firmalara göndermeli reklamlar diğer sektörlerde de oldukça yaygın. Kanadalı teknoloji şirketi Black Berry (kara dut), siyah bir dutun bir elmayı delip geçtiği reklamına ABD’li teknoloji devi Apple (elma) bir elmaya çarpınca dağılan bir dut ile “Basit Gerçekler” başlığı altında cevap vermişti.

apple

En bilinen reklamlardan biri ise içecek makinesine para atan çocuğun aldığı iki kutu Coca Cola’yı basamak olarak kullanarak boyunun yetişmediği Pepsi düğmesine bastığı reklam.

TÜRKİYE’DE NEDEN OLMUYOR?

Türkiye’de ise bu tür firmaların başka bir şirkete kinayeli mesaj içeren reklamları olmamasının nedeni, rekabetin korunması amacıyla yapılmış kanunların daha sert olması. Avukat Kaan Bayülken, ABD’de rekabeti koruma kanununun Türkiye’den daha farklı olduğunu belirterek “Türkiye’de haksız fiil içeren reklamlara direkt dava açılabilirken, ABD’de haksız fiilin doğrudan yarattığı zarara (direct injury)  bakılıyor. Eğer reklamın yarattığı etki markanın ismine zarar verecek boyuta ulaşıyorsa tazminat talep edilebiliyor.” dedi. Bayülken, Türkiye’de firmaların Türk Ticaret kanunu 55. maddesi, Rekabeti Koruma Kanunu, Fikir sanat eserleri kanunu ve Marka Patent Kanun Hükmünde Kararnamesi ile koruma altında olduğu, markanın ismine tecavüz olması halinde bu kanınlardan biri ya da duruma göre hepsinden dava açılabileceğini de sözlerine ekledi.

Son güncelleme: 15:43 31.10.2016
Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp Paylaş more