CUMHURBAŞKANLIĞI Başdanışmanı İhsan Şener, "Milletimiz sivil bir Anayasa'yı hak ediyor" dedi, Cumhurbaşkanı'na bu kadar yetki veren sorumsuz bir makamın yer yüzünde olmadığını söyledi.
Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi'nde (ABTÜ) düzenlenen, 'Türkiye'de Yeni Sistem Arayışı: Neden Başkanlık Sistemi?' başlıklı konferansa katılan İhsan Şener, Sivil Toplum Kuruluşu Temsilcileri ve öğrencilere konuştu. Daha iyi, huzurlu ve güvenli yaşam için bazı şeylerin değişmesi gerektiğini söyleyen Şener, toplumun Anayasal değişikliği istediğini belirti. Şener şöyle konuştu:
"Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunda dış politikada hareket alanını daraltmak adına iki önemli hamle yapılmıştır. Bunlardan biri Adana'nın da önemli bir rol oynadığı Ermeni meselesi iken diğeri de Kıbrıs meselesidir. İç politikada ise iç tüzükler ve anayasadır. Özellikle son iki anayasa, üst bürokrasiyi ve anayasayı yapanları koruyan bir refleksle ortaya çıkmıştır. İhtilali meşrulaştırma ve ihtilali yapanları koruma içgüdüsüyle bu anayasalar oluşturulmuştur. Halbuki anayasaların amacı devletin yapacaklarının sınırını çizmek olmalıdır. Şu an yürürlükte olan anayasamız insan haklarına saygı açısından da zor bir anayasadır. Bizim geleneğimiz içerisinde devlet kutsaldır. Bu kutsiyetin devam etmesi gerekir, çünkü aslında kutsal olan insandır. Milletimizin, sivil bir anayasayı hak ettiğini düşünüyorum."
CUMHURBAŞKANI'NIN İSTEĞİ OLARAK ALGILANMASIN
Anayasa değişikliği isteğinin, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın şahsi talebi olarak algılanmasının yanlış olduğunu belirten İhsan Şener sözlerini şöyle sürdürdü:
"Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı kadar detaylı yetkiye sahip ve aynı oranda sorumluluğu bulunmayan bir makam yer yüzünde yoktur. Bu kadar yetkiye sahip bir kişi, kendi yetkilerini azaltıp yaptığı işlerdeki sorumluluğunu arttırmayı istemesi sizce de çelişki değil midir? Neden bunu istesin? Ayrıca başkanlık sistemi geldiğinde eyalet sistemi de gelecek şeklinde bir yanılgı da mevcut. Parlamenter sistemin sürdürülmek istenmesinin nedeni de bu sistemden şahsi çıkar sağlayan kesimlerin olmasıdır. Değişiklik süreci, devletin nasıl daha verimli yönetilebileceğinin düşünülmesi ile ortaya çıkmıştır."
BAŞKANLIK SİSTEMİ, İSTİKRARDIR
1946'dan bu yana kurulan hükümetlerin ortalama ömrünün 14 ay olduğunu belirten Şener sözlerini şöyle sürdürdü:
"Parlamenter sistemde istikrarsızlıktan kimi sorumlu tutacağınızı bilemezsiniz. Kimi hükümeti, kimi muhalefeti suçlar. Uygun bir zeminde parlamentonun hükümeti düşürme ve erken seçime gitme şansı vardır. Kısa ömürlü hükümetler sonucunda da istikrarsızlık ortaya çıkar. Parlamenter sistem hem kuvvetler ayrılığı açısından, hem denetim açısından hem de siyasi istikrar açısından yetersiz bir sistemdir. İki başlı yönetim enerji kaybına yol açar. Sorumluluğun hükümette, yetkinin Cumhurbaşkanında olması başlı başına bir çelişkidir. Başkanlık sisteminin dünyada çeşitli uygulamaları mevcut. Başkanlık sisteminin getirileri nelerdir? Öncelikle istikrarın sağlanmasıdır. Halkın, yöneten kesimle arasındaki delegasyon sisteminin kaldırılıp, yönetime direkt katılmasıdır. Halkla direkt temas eden bir yönetim demektir. Sorumluların belli olmasıdır. Mutlak bir kuvvetler ayrılığı demektir. 4 yıl süre içerisinde daha planlı projelerin yapılmasıdır. Bürokrasinin hantallığının atılması, karar süreçlerinin hızlanmasıdır. Meclis daha sağlıklı çalışacaktır. Mevcut Anayasa bu ülkenin fikrine, teşebbüsüne, barış içinde yaşamasına ve yürümesine engeldir. 'Ülke bölünür mü?' tarzında bir fobiyle yaşanmaz. Bu millet yıllarca birlikte yaşamıştır. Türk adı bir ırk adı değil, kültürel bir addır. Başkanlık sistemi konusunda Karahanlılara, Selçuklulara kadar uzanan bir geleneğimiz var. Devlet yapıları araştırıldığında bu açıkça bellidir. Başkanlık sistemi tartışması bir rejim tartışması değil, bir icra tartışmasıdır."
Cumhurbaşkanlığı Başdanışmanı İhsan Şener, konuşmasının ardından katılımcılardan gelen soruları yanıtlayarak, yeni Anayasa çalışmaları ve başkanlık sistemi hakkında merak edilenlere açıklık getirdi.

DHA