Sözcü Plus Giriş

‘İstanbul’da trafik çilesinin sebebi rant’

Okulların açılmasıyla birlikte İstanbul trafiği artık ilerlemez hale geldi. Çıldırtan trafikte sıkışıp kalanlar çeşitli yollara başvurarak çare arıyor. Sabah işe geç kalmak istemeyenler 5'te yola çıkıyor. Ancak çoğu zaman bu erken çıkışlar da işe yaramıyor. Çünkü İstanbullunun işe gidiş saatlerinin değişmesi sonucu sabah 5 ve 6 gibi erken saatlerde de trafik oluşmasına neden oluyor. İTÜ Ulaştırma Anabilim Dalı öğretim görevlisi Doç. Dr. Murat Ergün ise İstanbul trafiğinin yoğunluğunun nedeninin rant kaygısıyla raylı sistemler yerine karayolu tercih edilmesi olduğunu açıkladı.

Turgut ERAT
13:06 -
‘İstanbul’da trafik çilesinin sebebi rant’

5 dakikalık yolu saatlerce gidemeyen İstanbullu trafikte sinir krizleri geçirirken, beklenen çözüm bir türlü gelmiyor. Şehirdeki yapılaşmaya ve yeni projelere bakıldığında ise trafik sorunu daha uzun yıllar İstanbullunun gündeminde kalacağa benziyor. Bitmeyen çileyi, İstanbul Teknik Üniversitesi Ulaştırma Anabilim Dalı öğretim görevlisi Doç. Dr. Murat Ergün’e sorduk. Yıllarını raylı sistem projelerine adamış, saçlarını bu uğurda ağartmış Murat Ergün’e göre rant varolduğu sürece İstanbul trafiği çözülmez.

İŞE GİDİŞ SAATLERİMİZ DEĞİŞTİ

İnsanların işe gidiş geliş saatleri değişti. 09.00’daki mesaiye yetişmek için saat 05.00 da yola çıkanlar nedeniyle artık sabahın erken saatlerinde de İstanbul’da trafik oluşuyor. Doç.Dr. Murat Ergün’e göre bu tablonun sebebi raylı sisteme önem verilmemesi daha doğrusu karayolunun rant olarak görülmesi.

TAŞIMACILIĞIN %99’U KARAYOLU İLE YAPILIYOR

Yolcu taşımacılığının ve yük taşımacılığının %96’sı karayolu ile yapılıyor bu bir. İkincisi ise yol kenarlarına trafiğin yoğun olduğu yerlere AVM yapılması. Bu yöntemle büyük rant yaratılıyor. AVM’ci de düşünüyor, neresi iyi bölge orayı seçiyor. Belediye de buna imar izni veriyor. Vermemesi lazım.

NEDEN OTOBAN KENARINA KONUT VE AVM YAPILIYOR

Çünkü büyük bir rant var. O rantı AVM sahipleri ve belediye paylaşıyor. Arazi yola ne kadar yakınsa değeri o kadar yüksek. Belediye de buna imar izni veriyor. Her belediyeye imar izni verdiler. Belediyeler de her yere imar izni veriyor. İstanbul merkezde Bülyükdere Caddesi’ndeki AVM’lere giren ve çıkan araçlar yol güzergahında iki şeridi işgal ediyor. Bu trafik bunu kaldırmaz. 3 şeritli Büyükdere Caddesi aslında 1 şerit. Kapasite çok artıyor. Belediyeler de ha bire imar veriyor, imar planını değiştiriyor. Her belediyeye imar yetkisi verdiler.

İZMİR DAHA RAHAT

İzmir daha rahat mesela. Çünkü belediye orada her yere imar izni vermiyor. İstanbul ve Ankara’da ise hala AVM yapıyorlar. Milyon metrekarelik projeler var yapılacak olacak. Vatandaş trafik sorununu karayolları çözecek sanıyor. 3’ncü köprünün de trafiği çözeceği söyleniyordu.

BİRİLERİ RANTIN EKMEĞİNİ YİYOR

Rantın biri ekmeğini yiyor ki ranttan dolayı imar veriliyor. Belediyeler İmar yükseltiyor olmayacak yere. Belediyeler kendilerine, yandaşlarına gelir arıyor ama sorunu çözmek için bir şey yapmıyorlar. Raylı sistem olmazsa trafik çözülmez. Neden raylı sistem yapılmıyor? Çünkü maliyeti yüksek ve uzun süre gerektiriyor. O raylı sistemin maliyetine kimse katlanmıyor. Belediyeler gelip geçiciyim diyor ve kısa süreli projelere yöneliyor. Avrupa’da büyükşehirlere gidin şehirlerarası otobüs yoktur, şehirlerarası raylı sistem vardır.

3’ÜNCÜ KÖPRÜ ÇÖZÜM DEĞİL

3’ncü köprünün yolu direkt Mahmutbey’e bağlandığı için sıkıntı orada. Bütün TIR’lar orada. Mahmutbey gişelerine ekstra 3 şerit TIR geliyor. Bunun sorumlusu planlama yapmayan, bağlantıyı düzgün yapmayan ve bitmeden açılışını yapanlardır. 3’ncü köprü istanbulun trafik sorununu çözmez. Çünkü nüfus 20 milyona dayandı. Bu TIR’lar yine bir şekilde şehre girecek.

Tüm son dakika haberleri için tıklayın.

Son güncelleme: android-time 13:39 30.09.2016
Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp Paylaş more