Sözcü Plus Giriş

Şekeri hayatınızdan çıkarmak için bir neden daha

Kendinizi sürekli yorgun ve mutsuz hissediyorsanız sebebi şeker olabilir. Türkiye'de yıllık tüketim miktarı 25 kilogramdan fazla olan şekerin sadece fizyolojik değil psikolojik etkilerinin de olduğunu belirten Yrd. Doç. Dr. Ruhan Aşkın Uzel, depresyonun önemli bir tetikleyicisi olduğunu açıkladı.

11:58 -
Şekeri hayatınızdan çıkarmak için bir neden daha

Obezite, kanser, diyabet, damar hastalıkları… Bütün bunların yanında şekerin fazla tüketimi psikolojide de olumsuz etkilere neden oluyor. “Vücudumuz, fazla miktarda rafine şeker tüketiminin yarattığı fizyolojik tepkileri dengelemek için hormon salgılar. Oluşan bu hormonal tepki de ruh hali değişimlerine, yorgunluğa hatta depresyona neden olabilir ya da seviyesini artırabilir” diyen Yaşar Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Gıda İşleme Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Ruhan Aşkın Uzel, önemli bilgiler verdi.

ŞEKERİ DOĞAL YOLLARDAN NASIL TÜKETEBİLİRİZ?

Dengeli tüketmemiz gerektiğini bilmemize rağmen miktarını çoğu zaman ayarlayamadığımız şeker, bitkilerden elde edilen önemli bir besin maddesi… Gün içerisinde yediğimiz bazı gıdalar ile şekeri doğal yollardan alabildiğimizi belirten Yrd. Doç. Dr. Ruhan Aşkın Uzel, “Doğal şeker patates, ekmek, süt, pirinç, baklagiller gibi temel gıdalarda mevcut olup birçok meyvede de doğal olarak bulunur. Bu nedenle şekeri vücudumuza almak için mecburen beyaz rafine şekeri tüketmek zorunda değiliz.” uyarısında bulundu.

DOĞAL ŞEKER KANA DAHA YAVAŞ KARIŞIR

Eski dönemlerde şeker ihtiyacının hurma, üzüm, elma gibi tatlı meyvelerin sularının sıkılması ile karşılandığını hatırlatan Uzel, “Yapılan beslenme araştırmalarına göre, günlük gereksinimlerin yaklaşık 3'te 2'sinin şeker, un ve yağlardan karşılandığı bilinmektedir. Ancak bu üç kaynağın kullanımı konusunda dikkatli olunmaz ise obeziteden kansere kadar uzanan geniş bir risk dizisi belirecektir. Rafine şeker kullanılarak imal edilen kek, soslar, reçeller, içeceklerin emilimi çabuktur yani kana hızlı karışırlar. Halbuki tahıl, sebze ve meyvelerden oluşan doğal şeker esaslı gıdaların kana karışması daha uzun sürede olur. Sağlıklı beslenmede kan şekerinin ani iniş çıkışına olanak verilmemesi gerektiği açıktır” dedi.

ÇOCUKLARDA HIRÇINLIK YAPIYOR

Fazla şeker tüketiminin yarattığı psikolojik tepkilere de değinen Yrd. Doç. Dr. Uzel, özellikle çocuklarda dikkat dağınıklığı, moral dengesizliği, hırçınlık gibi bozuklukların görülebildiğini söyledi. Uzel, “Vücudumuz, fazla miktarda rafine şeker tüketiminin yarattığı fizyolojik tepkileri dengelemek için hormon salgılar. Oluşan bu hormonal tepki de ruh hali değişimlerine, yorgunluğa ve depresyonun diğer semptomlarına neden olabilir ya da var ise seviyesini arttırabilir. Çocukların tükettiği fazla miktardaki rafine şeker kaynaklı besinler de dikkat dağınıklığı, moral dengesizliği, hırçınlık gibi bozukluklara yol açabilmektedir.” bilgisini verdi.

Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp Paylaş more