Sözcü Plus Giriş
TAYLAN KÜMELİ

Bahar yorgunluğuna karşı önleminizi alın

24 Şubat 2016 Yazarlar

Mevsim geçişlerinde hemen herkeste halsizlik, yorgunluk, kaygı, asabiyet ve uyku düzensizlikleri ortaya çıkar. Bağışıklık sisteminizi  güçlendiren, vitamin ve mineral ihtiyacınızı karşılayan doğru bir beslenme  programıyla  bahar  yorgunluğunun üstesinden  gelebilirsiniz…

Kış aylarının soğuk günleri, karanlık ve kasvetli havası artık yerini ılık bahar günlerine bırakmaya hazırlanıyor. Yeryüzünü yeşilin değişik tonlarına bürüyen baharın yaklaşmasıyla birlikte doğada bir canlılık yaşanıyor. Ancak bahar aylarında insan metabolizmasında oluşan bazı değişiklikler yorgunluğu da beraberinde getiriyor. Önlem alınmazsa bu yorgunluk kronikleşebiliyor. Isınan havayla birlikte birçok kişide halsizlik, eklem ağrıları, sürekli uyku hali gibi ortak şikayetler görülüyor. Bütün bu yakınmaların temeli bahar yorgunluğuna bağlanıyor…

Biyoritme etkileri

Hava ve mevsim değişikliği insan biyoritmini olumsuz etkiliyor. Bahar mevsiminde havadaki elektrik yükü artıyor ve bu durum, havada bulunan pozitif ve negatif yüklü iyonlar aracılığıyla taşınıyor. Taşıma dengesi bozuklukları ise iklim değişikliği dönemlerinde sıkça karşımıza çıkıyor. Havadaki elektrik yükünün yoğunluğu, sinir gerginliğini ve stresi, dolayısıyla damarlardaki büzülmeyi arttırıyor. Damarlardaki büzülme midede gerçekleşirse ülsere bile neden olabiliyor, mide ve onikiparmak ülseri olanlarda hastalık tekrarlayabiliyor.

Kan şekeriniz düşüyorsa…

Tansiyon, kalp hastalığı, alerji, nezle gibi durumlarda, enfeksiyon hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçların ve bazı ağrı kesicilerin kullanımı, tansiyonda sık sık inip çıkma yaşanması, kan şekerinin düşmesi, stresli iş ortamı, kirli hava gibi faktörler de yorgunluğa neden olabiliyor. Fazla kafein tüketimi, yoğun sigara ve alkol kullanımı, madde alışkanlıkları da yorgunluğu tetikleyen unsurlar arasında yer alıyor.

Bağırsaklara dikkat!

İlkbahara geçiş döneminde bağırsaklarda gaz, kabızlık ve ishal gibi düzensiz bağırsak hareketlerini beraberinde getiren ve ‘hassas bağırsak sendromu' olarak adlandırılan duruma rastlanabiliyor. Omuz, sırt ve boyun ağrıları baharın gelişiyle birlikte artıyor, yorgunlukla birlikte konsantrasyon bozukluğu, aşırı sinirlilik hali, hafıza zayıflaması ve uyku bozuklukları da görülebiliyor.

Bu tavsiyelere kulak verin

Bahar yorgunluğuna karşı dikkat edilmesi gereken noktalar şu şekilde sıralanabilir:
– Sebze ve meyveler bağışıklık sisteminin güçlenmesini sağlayan, artan vitamin ve mineral ihtiyacının karşılanması açısından önem taşıyan bir besin grubudur. Özellikle koyu yeşil, sarı, turuncu, kırmızı, mor sebze ve meyveler (ıspanak, brokoli, pazı, Brüksel lahanası, turp, şalgam, pancar, kereviz, havuç, limon, kuşburnu, elma, kivi, portakal gibi…) bol bol tüketilmelidir. Mevsimin özelliğini taşıyan sebze ve meyveler tercih edilmelidir.

– Her gün düzenli olarak yedi-sekiz saat uyumaya çalışılmalıdır.
– Geceleri ağır ve yağlı yemek yememeye özen gösterilmelidir.
– Her gün 10-12 bardak su tüketilmelidir.
– Düzenli olarak haftada 3 gün 45 dakika süreyle yapılacak tempolu yürüyüşü içeren aktif bir yaşam tarzı benimsenmelidir. Güzel bahar günlerinde yapılacak doğa yürüyüşleriyle hareketli bir hayata adım atılabilir.
– Kahve, çay, soğuk meşrubatlar, kakao ve benzerleri gibi kafeinli içecekleri az tüketmek gerekir. Kahve yerine rahatlatıcı ve bağışıklık sistemini güçlendirici bitki çayları tercih edilebilir.
– Alkol ve sigara kullanılıyorsa mümkün olduğunca azaltılmalıdır.
– Bazı gevşeme ve stres atma teknikleri uygulanmalıdır.

Doğal besinlerin yanısıra…

Bahar yorgunluğuyla mücadele ederken, doğal besinlerin yanında farklı birtakım öğelerden de destek alabiliriz.

– Magnezyum, potasyum, çinko: Doğru planlanmış bir magnezyum, potasyum, çinko destek programı iyi sonuç verebilir.
– B grubu vitaminleri: B kompleks vitaminleri, karbonhidrat metabolizması, enerji üretimi ve vücuttaki diğer metabolik reaksiyonlarda, zihinsel yorgunluk ve streste, bağışıklık sistemini güçlendirmede, anemide, büyümede, sinir sistemi, kalp ve cilt sağlığında oldukça önemli bir gruptur. Ê C vitamini: Böbreküstü bezini destekler, bağışıklığı güçlendirir.
– Ekinezya: Bağışıklık sistemi sorunlarına eşlik eden bir yorgunluk durumu yaşayanlar bu bitkisel destekten yararlanabilir.
– Kuşburnu: A, B1, B2, C, E ve K vitaminleri, fosfor ve potasyum elementleri bakımından oldukça zengindir. 100 gram kuşburnu bir sandık portakala eşdeğerdir. Kuşburnu meyvesi limon ve domatesten 3 bin 40 defa daha fazla vitamin içerir. Bu yönüyle vücut direncini arttırır.

 

YAZARIN TÜM YAZILARI