Sözcü Plus Giriş
TAYLAN KÜMELİ

Bulgurun faydalarını biliyor musunuz?

24 Haziran 2016

Çeşit çeşit yemeğinin sofralarımızı süslediği bulgurun faydaları saymakla bitmiyor. Yüksek miktarda lif içeren bulgur tok tutuyor ve kilo kontrolünde önemli rol oynuyor. Sindirim süreci çok kısa olan ve şeker hastalarına tavsiye edilen bu sağlıklı besini sofralarınızdan eksik etmeyin.

31

Bulgur, buğdaydan yapılan geleneksel bir Anadolu yiyeceği olup, tahıl grubundan sayılmakta ve beslenme piramidinin tabanında yer almaktadır. Bulgur önemli ve ekonomik bir karbonhidrat kaynağıdır. Oldukça yüksek miktarda lif içermesi, bulguru bağırsağın çalışması bakımından önemli bir pozisyona getirmiştir. Liflerin ayrıca tok tutucu özelliğe de sahip olması, bulgura kilo kontrolünde önemli bir rol yüklemiştir. Dünya Sağlık Örgütü'nün belirttiği üzere günde 25-30 gram civarında lif ihtiyacımız bulunmaktadır. Bu ihtiyacınızı da bir tabak bulgurla çok rahat şekilde karşılayabilirsiniz. Yapısındaki B1 vitaminleri; sinir ve sindirim sistemimizin güçlenmesinde önemli rol oynamaktadır. Ayrıca bu vitaminin, beriberi hastalığının (B1 vitamini eksikliğine bağlı bir sinir sistemi hastalığı) önlenmesinde düzenli olarak tüketilmesi gerekir. Bulgur bütün bunların dışında, yapısında içerdiği folik asit sayesinde anne adaylarının bebeklerinin zeka seviyesinin ilerlemesinde çok gereklidir. Bulgur, glisemik indeksinin düşük olması sebebiyle uzun süre tok tutar, kana yavaş karıştığı için de diyetlerde kullanılabilecek bir üründür. Ayrıca şeker hastalarına da tavsiye edilir. Salatalarda, sıcak ve soğuk yemeklerde kullanılan bir malzeme olması nedeniyle çeşitlilik sunan bir yiyecektir…

28

Lif nedir?

Sağlığınız için yararlı olan yiyeceklerde, vücut tarafından emilen, vücudunuzun işlevleri ve sağlıklı kalmanız için kullanılan gıda maddeleri vardır. Sağlıklı diyetin önemli bir parçası olan lifler için durum farklıdır. Lifler emilmez ve sindirim sisteminden büyük ölçüde parçalanmadan geçer. Bununla birlikte sindirim sisteminin sağlığında önemli rol oynar, kalp hastalığı ve kanser gibi diğer önemli hastalıklara karşı koruyucu etki gösterir. Lifler sadece kepekli tahıl, meyve, sebze, fasulye, kabuklu yiyecek ve çekirdek gibi bitkisel gıdalarda bulunmaktadır. Lifler, bitkilerin (meyve, sebze ve tahıl gibi) vücut tarafından sindirilmeyen bölümüdür. Diyetle alınan lifler iki tiptir. Çözünür lifler, sıvıyla karışınca bir jel oluşur, çözünmez lifler sıvıyla karışınca jel oluşmaz.

29

İşlevleri nelerdir?

Hem çözünen hem de çözünmeyen lifler, normal bağırsak hareketlerinin düzenli olmasını sağladıkları için sağlıklı bir diyetin önemli parçalarıdır. Bunun yanı sıra çözünür lifler, doymuş yağ ve kolesterol içeriği düşük bir diyetle birlikte alındıklarında, belirli kanser türleri, diyabet, sindirim bozuklukları ve kalp hastalığı riskinde azalmayla ilişkili bulunmuştur. Çözünür liften zengin yiyecekler, yulaf kepeği, fasulye, bezelye, kepekli pirinç, arpa ve turunçgillerdir. Çözünmeyen liften zengin yiyecekler, kepekli buğday ekmeği, buğdaylı kahvaltılık yiyecekler, kepekli buğday, çavdar, kabuklu pirinç, arpa, lahana, havuç ve Brüksel lahanasıdır.

26

Lif alımını arttırın

Diyetle yeterli lif alabilmeniz için her gün 2-4 porsiyon meyve, 3-5 porsiyon sebze ve 6-11 porsiyon kahvaltılık tahıl ya da diğer tahıllı yiyecekleri yemeniz gerekir. Güne, porsiyonu 5 gr lif içeren kahvaltılık kepekli tahıl yiyerek başlayın. Mümkün olduğunca sebzeleri çiğ yemeye çalışın çünkü pişirilen sebzedeki lif içeriği azalabilir. Meyveleri soymadan yemeye çalışın çünkü lifin büyük bir bölümü kabukta bulunmaktadır. Çorba, güveç ve salatalara bulgur ekleyin.

27

Ne kadar life ihtiyacınız var?

Önerilen günlük lif miktarı 20-35 gramdır. Örneğin; yarım kase yulaf kepeğinde 5.5 gram, soyulmamış bir armutta ise 4.5 gram lif bulunmaktadır. Bulgurda ise 5.7 gram lif bulunmaktadır. Bu miktarın mümkün olduğunca gıda eki yerine, liften zengin yiyeceklerden alınmasına dikkat edilmelidir.