Sözcü Plus Giriş
TAYLAN KÜMELİ

Çok çabuk sinirleniyorsanız dikkat!

22 Haziran 2016

Sebepsiz yere sinirlenip hemen her şeye parlıyor musunuz? Peki çok çabuk yorulup, sık sık tatlı yeme ihtiyacı mı duyuyorsunuz? Bütün bunların nedeni kan şekerinizin düşüklüğü olabilir…

9

Yemek sonrası yaşadığınız halsizlik, enerji düşüklüğü, yorgunluk, baş dönmesi, tatlı yeme isteği kan şekeri düşüklüğüyle ilgilidir. Bu durum iş veriminizi düşürdüğü gibi, sizi öfkeli, sabırsız ve kızgın yapar. Kan şekerinizi ölçtürmeniz gerekebilir…

3

Kendinizi test edin

Aşağıdaki belirtilerden hangilerinin sizde olduğunu kontrol edin:

1- Gün içinde acıkma ataklarınız oluyor mu?
2- Şekerli gıdaları tüketmek için fazla istek duyuyor musunuz?
3- Genellikle öğleden sonra başınızda ağrı oluyor mu?
4- Sabaha karşı uyanıyor musunuz ve sonrasında uyumanız zor oluyor mu?
5- Devamlı bir yorgunluk haliniz mevcut mu?
6- Öğle yemeği yedikten sonra şiddetli tatlı ya da kahve krizleriniz oluyor mu?
7- Zaman zaman yoğun baş dönmeleri yaşıyor musunuz?
8- Yemek vaktiniz geçtiğinde sinirli oluyor musunuz?
9- Yemek yediğinizde sakinleşiyor ancak belli bir süre sonra halsizleşiyor musunuz?
10- Yemek vaktiniz geciktiğinde elleriniz ayaklarınız boşalıyor ve terlemeye başlıyor musunuz?
11- Gün boyu uyuklama ya da uyku haliniz var mı?

Bu soruların çoğuna evet cevabı veriyorsanız kan şekeri düşüklüğünüz olabilir. O nedenle en yakın sağlık kuruluşuna giderek öncellikle şikayetiniz olan konuları hekiminize aktarmanız gerek. Daha sonra da hekiminizin yönlendirmesi sonucunda tedavinize başlamalısınız.

1

İşte nedenleri…

Kan şekeri düşüklüğünün başlıca nedeni sağlıksız beslenmedir. Yani fazla karbonhidratlı rafine ürün bakımından yoğun, aşırı kafein içeren, uzun açlık aralıklarının olduğu bir beslenme şeklidir. Ailede şeker hastalığının olması, fazla kilolu olmak, düzensiz bir beslenme meyli içinde olmak, egzersiz yapmamak, tek besin grubuna bağlı beslenmek de önemli etkiler arasındadır. Kan şekeri düşüklüğü genellikle iki saatte bir kendini yoğun olarak hissettir.

8

Kuşluk diye adlandırdığımız 11.00 ve 17.00 saatleri arasında bu hastalar daha sinirli, hafif baş ağrısından yakınan, yorgun ve yemek düşünür durumda olurlar. Bu durumu düzeltmek için yapılan en büyük hata yanlış yiyeceklere saldırmak ve kendinizi bir kısır döngünün içine atmaktır. Hemen hemen dinlediğim bütün hipoglisemi öykülerinde ilk tüketilmek istenilen yiyecek çikolata, kek, pasta, kurabiye ve bisküvidir. Bu yiyecekler başlangıçta hipoglisemik kişiyi çok mutlu etse ve açlığını giderse de, kısa bir süre sonra açlık tatlı isteğiyle tekrar geri döner ve alınan yanlış besimler enerji yerine yağ olarak vücudumuzda depolanır.

5

Nasıl beslenmek gerekir?

Hipoglisemik reaksiyonları yaşamamak için aşağıdaki şekilde beslenmeniz gerekir:

1-Asla öğün atlanmamalıdır. Üç ana, dört ara öğün mutlaka ikişer saat arayla yenmelidir. Ana öğünlerden sabah kahvaltısının çok geç olması hipoglisemik bir birey için bütün günün halsiz, sağlıksız ve biraz da sinirli geçmesine neden olabilir.
2- Hipoglisemik kişilerin besin çizelgeleri, proteinden zengin, glisemik indeksi düşük besinlerden oluşturulmalıdır.
3- Beslenme programında, tam tahıllı ekmek, sebze, glisemik indeksi düşük meyvelere dayalı bir çizelge yer almalıdır.
4- Meyve asla öğün olarak tek başına yenmemelidir. Ara öğünde yenilen meyvenin yanına mutlaka hem kalsiyum desteği hem de şekeri dengelemesi açısından yarım çay bardağı diyet süt, bir çay bardağı diyet ayran, yarım çay bardağı yoğurt yenmelidir veya meyvenin yanında 2-3 adet diyet bisküvi veya beş adet tuzsuz badem olabilir.
5- Su çok önemli bir temizleyici ve dengeleyici olduğu için mutlaka günde 6-10 bardak arasında içilmelidir. Gazlı ve şekerli içecekler tüketilmemelidir.
6- Yatmadan önce bir su bardağı diyet kefir veya diyet süt içimeli.

4