Sözcü Plus Giriş
TAYLAN KÜMELİ

Dondurulmuş gıdaları nasıl tüketmeli?

24 Ekim 2016

Dondurulmuş ürünler sağlık açısından güvenlidir ancak aldığınız besinleri dondururken ve tüketirken dikkat etmeniz gereken önemli noktalar var…
buyuk1

Sebzeler ve meyveler beslenme piramidinin antioksidan öğeleridir. Yalnızca kanserojenlerle savaşan sebze ve meyveler değil, aralarında kalp ve damar hastalıklarının da olduğu pek çok rahatsızlıkla mücadele ederler. Güçlü lif, vitamin ve mineral kaynakları olarak sağlıklı beslenme sürecinde önemli temel taşlar olarak yer alırlar. Sebze ve meyvelerdeki askorbik asit sayesinde kanserojenler etkisiz hale gelir. Dondurulan sebze-meyve dayanıklı hale gelir.
Besin öğelerinden bazıları korunabilir. Temizlenip, pişmeye hazır halde olduğundan sebze-meyve tüketimi yaygınlaşır. Dondurulmuş gıda taze olandan daha kolay pişer. Ancak;
– Dondurma işlemi doğal gıdayı rafine hale getirir. Bu da gıdanın antioksidan özelliğinin azalması anlamına gelir.
– Dondurulmuş gıdanın yıkanması da dahil olmak üzere, doğranması ve şoklanması vitamin içeriğini de doğrudan etkiler ve azaltır.
– Mikrodalga kullanımı, kaynar suda çözdürme gibi uygulamalar gıdayı ikinci bir şoka tabi tutar ve yine vitamin, mineral düzeyini azaltır. Kanserojenleri ise arttırır.

Aklınızda bulunsun…

Derin dondurucunun kapağını fazla açıp kapatmayın:

Derin dondurucunun ideal saklama derecesi -18 C, dolap kısmının +4 C'dir. Derin dondurucunun kapağını gereksiz yere açıp kapamayın
kapiyi-acik-birakma

çünkü kapak açıldıkça soğuk hava dışarı çıkacağı için sakladığınız gıdalar daha çabuk bozulur.

Hiçbir gıdayı açık olarak dondurmayın: 

Gıdaların derin dondurucuda açık olarak muhafaza edilmesi hijyenik değildir. Açıkta dondurulan gıdalar havayla temas edince yapısı bozulur ve bakteri üretebilir. Ayrıca dondurulan gıdaların diğer gıdalarla temas etmemesi gerekir. Gıdaları dondururken, dondurma işleminin uygulanacağı besinlerin öncelikle temiz, yıkanmış ve ayıklanmış olması gerekir. Aynı zamanda gıdaların taze olmasına da dikkat edilmelidir.
gidayi-acik-dondurma

Temizliğinden ve tazeliğinden emin olunan gıdalar tek pişirimlik olacak şekilde buzdolabı poşetlerine konulup saklanmalıdır. Gıdaların tüketeceğiniz kadarını buzdolabınızın uygun bölmesinde çözdürdükten sonra pişirme işlemine geçilmelidir aksi takdirde bakteri üretir. Öte yandan çözülen besin bekletilmeden pişirilmeli ve kesinlikle tekrar dondurulmamalıdır.

Gıdaların üstüne tarih atın: 

Her gıdanın derin dondurucuda saklanma süresi farklıdır. Örneğin, bütün bir tavuk 1 yıl kadar, parça tavuk 8-9 ay kadar muhafaza edilebilir. Kuşbaşı et ise ancak 3-4 ay kadar saklanabilir. Saklanma süreleri farklı olduğu için donduracağınız gıdaların zamanlarını iyi takip etmeniz gerekir. Bu nedenle üstlerine dondurucuya koyduğunuz tarihi ve ne zamana kadar tüketmeniz gerektiğini not etmenizde fayda var.

Yemeklerinizi de saklayın: 

Uygun koşullarda saklandığı sürece derin dondurucunuzda yaptığınız yemekleri de saklayabilirsiniz.
shutterstock_276326939

Eğer dondurmak üzere yemek pişiriyorsanız yemeğin içine atacağınız baharatı azaltmanızda fayda var çünkü çözüldüğünde tadı değişebilir.

Günün meyvesi Avokado

Avokadonun namı son yıllarda kalp dostu süper gıdalar listesinde sıkça yer alıyor. Faydası elbette bununla sınırlı değil. İşte her gün biraz avokado yemeyi ciddi ciddi göz önünde bulundurmanız için yedi neden…
avocado-buyuk

1 İçerdiği protein özellikle vücudumuzda üretilmeyen ve dışarıdan almamız gereken aminoasitler yönünden zengindir. İnsan vücudunun bir hayvani proteine karşılık üç bitkisel proteine ihtiyacı vardır. Bu nedenle avokado sağlık için önemli bir meyvedir.

2 Avokadodaki şeker kandaki şekeri yavaşça ve çok az yükseltir. Bu nedenle şeker hastaları bu besini rahatlıkla yiyebilir. Lif içeriğiyle pekliğin giderilmesinde de önemli rol oynar. Ancak lifli maddelerden yararlanabilmek için bol su içmek gerekir. Lifli maddeler vücutta biriken toksinlerin atılmasına da yardımcı olur.

3 Doymamış yağlar yönünden çok zengindir. Bu nedenle kalp ve kan dolaşımı hastalıkları tedavisine yardımcıdır.

4 Yapılan araştırmalar avokadoda bulunan glutatyon maddesinin ağız ve gırtlak kanserine karşı korucu olduğunu göstermektedir. Multivitamin tabletleri yerine günde yarım avokado yemek yeterlidir.
avocado

5 İçinde bulunan özel bir karbonhidrat türü sinir ve beyin hücrelerinin daha iyi beslenmesini sağlamaktadır. Bunun sonucu olarak da insanlar kendilerini daha uyanık ve canlı hissetmektedirler. Her gün yenen bir avokado konsantrasyonu da artırmaktadır.

6 Sinirler için önemli bir madde olan lesitin yönünden zengindir. Avokadoda uyku hormonu üretiminde gerekli olan triptofan aminoasidi bulunmaktadır. Geceleri bu maddeden, uyku hormonu olan melatonin üretilir. Melatonin sakin ve rahat bir uyku için gereklidir.

7 Doğum kontrol hapları vücuttaki B6 vitamininin azalmasına neden olmaktadır. Bu azalma aminoasit ve şeker metabolizmasında bozukluklara yol açar. B6 vitamini eksikliği menopozda da sinir bozukluğuna ve uykusuzluğa, menstrüasyondan önce ellerde, bacaklarda ve karında su toplanmasına neden olmaktadır. Hatta menstrüasyonun başlamasından birkaç gün öncesinde vücut ağırlığı 2 kg artabilir. Bu durumda düzenli olarak avokado yenmesi önerilmektedir. Ezilmiş bir avokado meyvesinin yaklaşık 500 gr karidesle yenmesinin büyük yararı vardır.

Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp Paylaş more