Sözcü Plus Giriş
TAYLAN KÜMELİ

Vücudumuzun 7 enerji kaynağı

23 Mart 2016 Yazarlar

İştah, sindirim ve sinir sistemi açısından B2 ve B6 vitaminleri çok önemli. Peki folik asit, kalsiyum, magnezyum, demir ve çinkonun ne için gerekli olduğunu, hangi gıdalardan alındığını biliyor muydunuz?

Vitaminler ve mineraller bağışıklık sistemimizin en büyük silahı ve sağlığımızın sigortasıdır. Şimdi vücudumuzun 7 önemli enerji kaynağına bir göz atalım…

B2 vitamini

Gerçek bir enerji deposu olan B2 vitamini kanda alyuvarların oluşmasını sağladığı için derinin, özellikle de gözlerin sağlığı açısından çok önemli. Aşırı alkol, bu vitaminin en büyük düşmanıdır. Ayrıca antibiyotikler ve sakinleştiricilerin de vücutta B2 vitaminini azalttığı unutulmamalıdır. B2 vitaminini en çok elde edebileceğimiz besinlere gelince; kırmızı et, tavuk ve balık eti, süt ve süt ürünleri, turp, ıspanak, yumurta, mısır ve beyaz undan yapılmış ekmek bu gıdalardan bazılarıdır.

B6 vitamini

Bağışıklık ve sinir sistemimizin en büyük destekçisi olan B6 vitamini, vücudumuzun proteinleri ve yağları öğütmesine yardımcı olur. Vücuda oksijeni dağıtan hemoglobin de yine B6 vitamini sayesinde meydana gelir. En önemli işlevlerinden biri de mekanizmamızın depresyona karşı direnmesini sağlayan serotonin hormonunu oluşturuyor olmasıdır. Tavuğun göğüs eti, böbrek, karaciğer, yumurta, pirinç, soya fasulyesi, yulaf, fındık, fıstık, muz, patates, avokado ve somon balığı en fazla B6 vitamini içeren besinler arasında yer alır. Fazla oranda ve uzun süre kullanılması sinirlere zarar verebilir.

Folik asit

Hücre oluşumunu sağlayan folik asit sağlığımız açısından oldukça önemli bir yere sahiptir. Öyle ki, vücutta azalması kanser ve kansızlık riskini gündeme getireceğinden ihmal edilmemesi gereken unsurlar arasında yer alır. Yetersizliği, doğacak bebeklerin zeka düzeyini olumsuz etkileyeceğinden anne adayları bu konuya çok dikkat etmelidirler. Çok fazla aspirin kullanmak, kolestrol düşürücü içmek, doğum kontrol hapı ve sara ilacı almak ve alkol de vücuttaki folik asit miktarını azaltır. Aynı zamanda yaşlılık da folik asit depolarını eriten bir başka etken olarak gösterilebilir. Folik asit bakımından karaciğer, yumurta sarısı, ıspanak, yeşil yapraklı sebzeler, brokoli, portakal ve portakal suyu oldukça zengindir. Ancak fazlası B12 vitaminin eksikliğinin ortaya çıkmasını önler, bu da sinirlere zarar verebilir.

Kalsiyum

Kalsiyum vücudumuzun en önemli destekçilerinin başında gelir çünkü kemiklerin ve dişlerin güçlenmesi alınan kalsiyum miktarıyla doğru orantılıdır. Kalsiyum ayrıca kaslar ve sinirler için de oldukça önemli bir mineraldir. Kanın pıhtılaşmasını sağlar ve kalın bağırsak kanserine karşı en güçlü silahtır. Hamilelik, emzirme ve menopoz dönemlerinde kafeinli içecekler ayrıca vücuttaki kalsiyumu azaltacağından, bu gibi dönemlerde alınan gıdalara daha fazla özen gösterilmesi gerekir. Süt ve süt ürünleri, mısır, sardalye balığı, kalamar, ıstakoz ve brokoli bol miktarda kalsiyum içeren besinlerdir. Gereğinden fazla miktarda alınan kalsiyum, demir, çinko, fosfor ve magnezyumun emilmesini engelleyebilir.

Demir

Kanın oksijeni vücuda dağıtmasını sağlayan hemoglobin demir sayesinde oluşur. Regl ve hamilelik dönemleri, vücuttaki demir seviyesini azaltan faktörler arasında yer alır. Aynı zamanda yaşlılar, diyet yapanlar, vejetaryenler de önlem almalıdırlar çünkü demir eksikliği anemi yani kansızlıkğa neden olur. Kırmızı et, balık türleri, kuru fasulye, kurutulmuş meyve, yumurta sarısı ve yeşil yapraklı sebzeler, demir içeren besinlerden bir kaçıdır. Yüksek dozda alınan demir, kalp yetmezliğine yol açabilir.

Çinko

Çinko, bağışıklık sisteminin sağlıklı bir şekilde çalışabilmesi bakımından bolca ihtiyaç duyulan bir mineraldir. Çinko eksikliği vücudu enfeksiyonlara karşı dirençsiz kılar ayrıca tat ve koku duyularını da zayıflatır. Özellikle diyabet ve böbrek hastaları çinko eksikliği tehlikesiyle karşı karşıyadırlar. Kırmızı et, yumurta, deniz ürünleri, fasulye, bezelye ve fındık bol miktarda çinko içerir. Yüksek oranda alınması, ishal, saç dökülmesi, tırnak kırılması, yorgunluk, sinir sisteminde istem dışı hareketlere gibi belirtilere neden olabilir.

 

YAZARIN TÜM YAZILARI