Sözcü Plus Giriş

Kayısıda üretim arttı kazançlar azaldı

Dünyaya kuru kayısı satan Malatya'da üreticinin cebi dolmadı. Rekolte artınca fiyatlar düştü. Yüksek rekolteyi fırsat bilen ihracatçılar fiyatları istedikleri gibi belirledi. Üretici yine sevinemedi. İthalatçı da ihracatçılar arasındaki rekabeti kullandı. Satış fiyatları ihracatçıya da yaramadı. Malatya'da satılan ürün miktarı geçen yıla göre artarken kazanılan para düştü.

Barış ÖZKAN
11:47 -
Kayısıda üretim arttı kazançlar azaldı

Türkiye kuru meyve ihracatında dünya lideri konumunda. Ancak bu liderlik üreticiye mutluluk olarak yansımadı. Dünya kuru kayısı ihracatının yüzde 85’ini karşılayan Malatya’da üretici sevinemedi. Rekoltenin yüksek olması nedeniyle fiyatların düştüğü belirtilirken satılan ürün miktarında yaşanan artış gelire yansımadı. Geçtiğimiz sezona göre daha fazla ürün satılmasına rağmen, ihracatçının düşük fiyat vermesi nedeniyle üretici, ithalatçının düşük fiyat vermesi nedeniyle de ihracatçı daha az kazandı.

İLGİLİ HABERFındık fiyatları üreticiyi memnun etmediFındık fiyatları üreticiyi memnun etmedi

Malatya Ziraat Odası Başkanı Doğan Solmaz konuyla ilgili olark Sozcu.com.tr’ye açıklamalarda bulundu. Malatya’nın dünya kayısı üretiminin yüzde 70’ini karşıladığını belirten Doğan Solmaz, buna rağmen üreticinin para kazanamadığı belirtti.” Bunun nedeni Malatyalı iş adamlarımızın kayısıyı bahçeden aldıkları gibi satmaları” diyen Solmaz, “Buraya yatırım yapılması, kayısının burada işlenip, çeşitlendirilip öyle satılması gerekiyor. Böylece ürün çeşitliliğimiz artar. Buna bağlı olarak gelirimiz de artar”dedi.

İLGİLİ HABERGözleri korumak için kayısı yiyinGözleri korumak için kayısı yiyin

REKOLTE YÜKSELDİĞİNDE FİYATLAR DÜŞÜYOR

Alıcıların rekoltenin yüksek olduğunu gördüklerinde fiyatları düşürdüğünü söyleyen Doğan Solmaz, ihracat ağlarının Avrupa ve Amerika ile sınırlı olduğunu ve buna bağlı olarak fiyatlarda bir artış olmadığını söyledi. İhracat yapılan bölgelerin artması sonucunda fiyatlarda yükselme beklediklerini belirten Solmaz, bunun için çaba gösterdiklerini sözlerini ekledi.

İLGİLİ HABERKayısı çekirdeğini çöpe atmadı, protez temizleyicisi ve parlatıcısı yaptıKayısı çekirdeğini çöpe atmadı, protez temizleyicisi ve parlatıcısı yaptı

“ÇİFTÇİ VE TÜCCAR BİRLİK OLMALI”

“Şuan üretici gerçekten çok zor durumda” diyen Doğan Solmaz, en büyük problemlerinin üretici ve tüccar arasında bir birliğin olmaması olduğunu söyledi. “Çiftçi tüccara ne kadar muhtaçsa tüccar da çiftçiye o kadar muhtaç” diyen Solmaz, devamlı olarak belirli bir kesimin kâr ettiğini vurguladı.

İLGİLİ HABER6 liralık kayısı markette 27 TL'den satılıyor6 liralık kayısı markette 27 TL'den satılıyor

“GENÇLER ARTIK ÜRETİCİLİK YAPMIYOR”

“Şu anda kayısıyı bizden en iyi 7 liraya alıyorlar. İstanbul’da kuru kayısıyı 20 liradan alamıyorsun. Çiftçi 60 kuruş kazanamazken aradaki adamlar para kazanıyor” diyen Doğan Solmaz, “Bugün 50-60 yaşın üzerindeki insanlar üreticilik yapıyor. Genç nüfus uğraşmıyor çünkü para etmiyor. Çiftçilikle uğraşmaktansa gidip asgari ücretle çalışmayı kabul ediyorlar” ifadelerini kullandı.

İLGİLİ HABERKolesterol düşmanı: KayısıKolesterol düşmanı: Kayısı

“İHRACATÇILAR DURUMU DEĞERLENDİRİYOR”

Sozcu.com.tr’ye açıklamalarda buluna Malatya Ticaret Borsası Başkanı Gürsel Özbey ise rokeltenin yüksek olması durumunda ihracatçıların bu durumdan faydalandığını ve istedikleri fiyatı verdiklerini belirtti. Bu durumla ilgili olarak bir eylem planı hazırlığı içinde olduklarını aktaran Özbey, “Malatya eğer pazar lideriyse fiyatları da bizim belirlememiz gerekiyor” dedi.

Dünyada kayısının başkenti olarak bilinen Malatya'da kurutulmak amacıyla serilen kayısılar şehri sarıya boyarken, ortaya çıkan görüntü tabloları aratmıyor Foto: DHA

Dünyada kayısının başkenti olarak bilinen Malatya’da kurutulmak amacıyla serilen kayısılar şehri sarıya boyarken, ortaya çıkan görüntü tabloları aratmıyor Foto: DHA

“DEVLET TABAN FİYAT VERSİN”

Üreticinin taban emeğinin karşılığınbı alması gerektiğini belirten Gürsel Özbey, “Bunun için devletimizin taban fiyat uygulamasına geçmesini istiyoruz” dedi. Üreticinin de kooperatifleşmeye gitmesi gerektiğini belirten Özbey, “Böyle olursa en azından ihracatçılar Malatya’nın ürününe sahip çıktıklarını bilecekler” dedi.

GEÇEN YILA GÖRE SATIŞ ARTTI GELİR AZALDI

İthalatçıların ihracatçılar arasındaki rekabetten faydalandığını belirten Özbey, “A ihracatçısı 1 liraya satarken B ihracatçısı 90 kuruşa satıyor. Hal böyle olunca ithalatçılar ucuz satandan ticaret yapıyor. İhracatçılar da kayısıyı satabilmek için fiyat düşürüyorlar. Böylece ürün değerinin altında satılıyor. İhracatçıda daha az kazanıyor” dedi.

Özbey, 2015-2016 sezonunda 76 bin 548 ton kuru kayısı ihraç ederek 322 milyon 86 bin dolar gelir elde eden Malatya’nın, 2016-2017 sezonunda 86 bin 255 ton kuru kayısı ihraç etmesine rağmen 273 milyon 421 bin dolar döviz geliri sağladını sözlerine ekledi.

 

Son güncelleme: android-time 12:00 22.08.2017
Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp Paylaş more