Perakendenin geleceği tehlike altında

Türkiye’de alım gücünün giderek erimesi ve dövizdeki yükselişe isyan eden perakende sektörü temsilcileri, “bittik” diye isyan ederek, “6 ay sonrasını göremiyoruz” dediler

Perakendenin geleceği tehlike altında

Toplam 830 milyar TL'lik büyüklüğü ile Türkiye'nin en büyük ikinci istihdam sağlayıcısı olan perakende sektörünün duayenlerinden, ‘geleceğimiz tehlike altında' ve ‘bittik' mesajları geldi. Sektörün en köklü perakende kurumları arasında yer alan Kiğılı'nın Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, Türkiye'deki koşullar nedeniyle ileriyi göremez hale geldiklerine dikkat çekti. Kiğılı, “Sektörün geleceği tehlikede. Bu inovasyon ile bilmem ne ile olmuyor. Türkiye'nin bugünkü durumu itibarıyla bu sektör 6 ay sonrasını göremiyor” dedi.

AVM'LERDE SORUN VAR

Capital Dergisi tarafından düzenlenen “Perakendede İnovasyon Forumu ve Ödülleri”nde “Duayenler ve İnovasyon” başlıklı panelde bir araya gelen sektör temsilcileri, özellikle döviz ve kira koşullarına veryansın etti. Abdullah Kiğılı, Anadolu esnafının kendini yetiştiremediğini, esnafın bütün şehirlerde bitmiş durumda olduğunu öne sürdü. AVM  yatırımcılarına da sert çıkan Kiğılı, döviz üzerinden kiralamalarda özellikle yabancı AVM yatırımcılarının çözümden yana tavır koymadığını anlattı. Kiğılı, “Nasıl yapacağız? Bugün sektörün en büyük sorunlarından biri kira işidir. Bütün AVM sahiplerinin bize cevap vermesi gerekiyor. Bugün bize yardımcı olan AVM'lerin sahipleri gururla söylüyorum ki Türk. Yabancı AVM'lerin hepsiyle sorun yaşıyoruz. Bu işin içinden nasıl çıkacaksın? İnovasyon aşağı inovasyon yukarı deniliyor. Hangi inovasyondan bahsediyoruz ya? Mecidiyeköy, Maslak, Levent üçgeninde 10 AVM var” ifadelerini kullandı.

TEK ÇIKIŞ YOLU YURTDIŞI

Perakende markalarının toplam satışlarının yüzde 58'ini İstanbul ve Ankara'da yaptığını, Anadolu'da ise her ilin en fazla 2 AVM'yi kaldırabildiğini aktaran Kiğılı, Türkiye'deki bazı illere gereğinden fazla AVM açıldığını vurguladı. “Adam gitmiş Konya'da 4'üncüyü, Gaziantep'te 5'inciyi açıyor. Memleketin parasına yazık” diyen Abdullah Kiğılı tek çıkış yolunun yurtdışına açılmak olduğunu sözlerine ekledi. Derimod Başkanı Ümit Zaim de A ve B grubuna hitap eden markaların 2.5 milyon kişilik bir nüfusa satış yapabildiğine işaret ederek, artık kendileri için Türkiye'de büyüme imkanının kalmadığını anlattı. Zaim, “Demek ki A-B grubuna satış yapan firmaların büyümesi bitmiş vaziyette. Deniz bitti ama Türkiye'de hâlâ B-C ve D grubuna satış yapan firmaların değişme imkanı var. Bizim gibi firmaların önünde iki yol var. ABD'de bir sürü marka iç bölgelere alt markalarla giriyor. Outlet gibi kalan ürünler değil de alt marka yaratıyorlar. Biz de ya Anadolu'ya alt markalarla gireceğiz ya da Balkanlar'a gideceğiz” diye konuştu.

DÖVİZLE KİRA ARTIK SÜRDÜRÜLEMEZ

Mudo Kurucusu ve Onursal Başkanı Mustafa Taviloğlu, dövizle kiranın artık sürdürülemez noktaya geldiğini vurguladı. “Bir ülke düşünün 3 yılda dolar yüzde 68, Euro yüzde 62 artmış. Siz diyorsunuz ki inovasyon. Bittik kardeşim ya. Biz bu mevzuyu konuşmaktan hakikaten bıktık” diyen Taviloğlu, Cumhurbaşkanı veya bakanların sektörü dövizle kiralamadan kurtarması gerektiğini aktardı.

Günün Trend Videosu

Daha fazla göster
Loading...