Hazineye ait hisseleri Türkiye Varlık Fonuna aktarılan kuruluşlar şunlar: Ziraat Bankası, BOTAŞ, TPAO, PTT, Borsa İstanbul Anonim Şirketi, Türksat Uydu Haberleşme Kablo TV ve İşletme Anonim Şirketi, Eti Maden ve Çaykur.

KHK'da yer alan 1. maddeye göre, söz konusu taşınmazlar devir ve tescil işlemleri tamamlanıncaya kadar Maliye Bakanlığınca yönetilmesine devam edilecek.

basliksiz-3

BAŞBAKANLIKTAN AÇIKLAMA

Bakanlar Kurulu Kararıyla Hazinenin uhdesinde bulunan bir kısım kamu sermayeli şirketler ile Özelleştirme Yüksek Kurulu Kararıyla Özelleştirme Programında bulunan bazı şirketlere ait hisseler Türkiye Varlık Fonuna devredilmiştir.

Söz konusu şirketlerin mevcut yönetimleri ve işletme politikaları, iş planları, yatırım ve büyüme stratejilerine uygun olarak devam edecektir. Uluslararası finans kuruluşları da dâhil olmak üzere ilgili paydaşlarla sağlanan işbirliği sürdürülecektir. Türkiye Varlık Fonu söz konusu şirketleri Bakanlar Kurulunca onaylanacak Stratejik Yatırım Planı çerçevesinde yönetecektir. Kamuoyuna saygı ile duyurulur.

[old_news_related_template title="Turistlik bölgelerdeki araziler Varlık Fonu'na geçti" desc="Değerli turistik bölgelerdeki onlarca dönüm arazi Hazine'den Varlık Fonu'na geçti. Arazi devrinin yaşandığı yerler arasında Manavgat, Bodrum ve Kuşadası da bulunuyor." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/02/ph3123hp121hp.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2017/ekonomi/turistlik-bolgelerdeki-araziler-varlik-fonuna-gecti-1662148/"]

TÜRKİYE VARLIK FONU NEDİR?

50 milyon lira olan kuruluş sermayesi Özelleştirme Fonu'ndan karşılanan Türkiye Varlık Fonu'nu temsil eden paylar, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na ait ve şirketin hisse senetleri nama yazılı olacak.

En az 5 kişiden oluşan Türkiye Varlık Fonu, yönetim kurulu, başkan ve üyeleri ile genel müdürü Başbakan tarafından atanıyor ve atanacak yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile genel müdürün ekonomi, finans, hukuk, maliye ve bankacılık alanlarından en az birinde, 5 yıldan az olmamak üzere tecrübe sahibi olması şartı aranıyor.

VARLIK FONUNA DEVREDİLEN KURUMLARDAKİ HİSSE DAĞILIMI


- BOTAŞ: Hazine payı yüzde 100. Ödenmiş sermayesi 4.15 milyar lira

- TPAO: Hazine payı yüzde 100. Ödenmiş sermayesi 3 milyar lira

- Ziraat Bankası: Hazine payı yüzde 100. Ödenmiş sermayesi 5.0 milyar lira

- Posta ve Telgraf: Hazine payı yüzde 100. Ödenmiş sermayesi 981.5 milyon lira.

- BIST: Hazine payı yüzde 73.6. Ödenmiş sermaye 423.2 milyon lira.

- Türksat: Hazine payı yüzde 100. Ödenmiş sermaye 1.47 milyon lira.

- Eti Maden: Hazine payı yüzde 100. Ödenmiş sermaye 600 milyon lira.

- Çay İşletmeleri: Hazine payı yüzde 100. Ödenmiş sermaye 1.49 milyar lira.

-Türk Telekom'daki yüzde 6.7'lik Hazine payı da Varlık Fonu'na devredildi.

[old_news_related_template title="Varlık fonuna Meclis denetimi" desc="Meclis’te muhalefet milletvekillerinin sert eleştirileriyle karşılaşan Türkiye Varlık Fonu’nun denetim yönteminde radikal değişikliğe gidiliyor. Hükümet ile muhalefet milletvekillerinin yaptığı basına kapalı görüşmelerin sonucunda Fon’u denetlemek üzere yeni bir denetim birimi kurulması kararlaştırıldı. Varlık fonunun denetimiyle ilgili yapılan mini zirveye acil olarak Maliye Bakanı Naci Ağbal' da çağırıldı." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2016/08/panra2.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2016/ekonomi/varlik-fonuna-meclis-denetimi-1354878/"]

FONU MECLİS DENETLEYECEK


Ağustos ayında Meclis'te yapılan görüşmelerde Varlık Fonu ilk önce komisyona gelmiş ardından tartışmalar sonucu geri çekilmiş fakat sonra tekrar yasalaşmıştı. Varlık Fonu üzerindeki denetim mekanizması Meclis'teki tartışmaların ana unsurunu oluşturuyordu. Muhalefet fonun üzerindeki denetimin muğlak olduğunu savunmuştu. Maliye Bakanı Naci Ağbal'ın Meclis'te muhalefet vekilleriyle yaptığı görüşmeler sonrasında fon üzerinde Meclis'te kurulacak bir ekibin denetim yapması kararı çıkmıştı.

GİDERLER NASIL YÖNETİLECEK?


Ekonomist Mafhi Eğilmez kişisel internet sitesinde Varlık Fonu'nun denetimine ilişkin yaptığı değerlendirmede fonun giderlerinin nasıl yönetileceğine ilişkin yasal bir düzenleme bulunmadığını belirtti. Eğilmez şu değerlendirmeyi kaleme aldı: Fon’un gelirleri sıralanmış olduğu halde giderlerinin hangi alanlara yöneleceği konusunda yasada hiçbir açıklama bulunmamaktadır. Hangi giderlere yöneleceğini kanun metninden değil genel gerekçedeki açıklamalardan anlıyoruz. Bu durumda bu yasaya göre yapılacak gider denetiminin neye dayanarak yapılacağını çıkarmak mümkün görünmemektedir.