Reklamsız Sözcü

Trafik çilesinden kurtaracak uygulama! Scotty nedir?

İstanbul'un en büyük sorunu olan trafik çilesine meydan okuyan iki genç girişimci... Tarkan Anlar ve Cenk Kaya son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz motosiklet sürücüleri ile yolcuları bir araya getiren Scotty uygulamasının kurucuları. Peki Scotty nedir? Nasıl ortaya çıktı? Bu isim nereden geliyor? Uygulamayı kullanmak pahalı mı? İşte merak edilen her şey...

Barış ÖZKAN
android-time 12:39 2 Ağustos 2017
Trafik çilesinden kurtaracak uygulama! Scotty nedir?
İstanbul'un en büyük sorunu olan trafik çilesine meydan okuyan iki genç girişimci... Tarkan Anlar ve Cenk Kaya son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz motosiklet sürücüleri ile yolcuları bir araya getiren Scotty uygulamasının kurucuları. Peki Scotty nedir? Nasıl ortaya çıktı? Bu isim nereden geliyor? Uygulamayı kullanmak pahalı mı? İşte merak edilen her şey...

Scotty uygulaması motor sürücüleri ile motor kullanmak isteyen insanları bir araya getiren bir uygulama. İstanbul’un trafik çilesi göz önüne alındığında insanlar gidecekleri yere Scotty ile çok daha erken ulaşabiliyor. Uygulamayı kullanan motosiklet sürücüleri arasında mühendis, avukat, pilot gibi çeşitli meslek gruplarından insanlar var. Scotty, insanlara motosiklet kullanımını sevdirmeyi ve bu kültürü geliştirmeyi hedefliyor.

Sozcu.com.tr'ye konuşan Scotty'nin kurucusu ve CEO'su Tarkan Anlar, bu fikrin nasıl ortaya çıktığını sorduğumuzda sözlerine, “Bir toplantım oluyordu iki saat toplantıya gitmek için, iki saat de dönmek için harcıyordum ve tüm günüm gidiyordu. İşlerimiz gerçekten çok yoğun olduğu için bu kadar zaman yolda olmak tahammül edilemez bir kayıptı.” diyerek başladı.

Scotty kurucusu ve CEO'su Tarkan Anlar

Scotty kurucusu ve CEO’su Tarkan Anlar

Anlar, “O kadar yoğun oluyorum ki bırakın motoru araba dahi kullanamıyorum. Çünkü aynı zamanda yazılımla uğraşıyorum. Beni götürüp getirecek birisi olsun istiyordum ama arabayla da vakit kaybedecektim. O yüzden ‘Beni motorla götürüp getirecek birisi var mı acaba?' düşüncesinden çıktı bu fikir.” dedi.

Scotty ekibi her geçen gün daha da büyüyor

Scotty ekibi her geçen gün daha da büyüyor

“İlk başlarda arkadaşlarımızla denemek amaçlı kullandık.” diyen anlar, “Ardından da Cenk ( Kurucu ortak ve Pazarlama Direktörü) ile karşılaştık bunu büyük bir iş haline getirebileceğimiz konusunda anlaştıktan sonra da hızla çalışmaya başladık. Dünyada birçok ülkede yapılmış olmasına rağmen hala Türkiye'de yapılmamasının da büyük bir kayıp olduğunu düşündük. Çünkü gelişmiş ve gelişen ülkelerde uygulanan bir teknoloji bu. Yani biz Amerika'yı yeniden keşfetmedik.” ifadelerini kullandı.

“20 BİNE YAKIN YOLCULUK YAPILDI”

“Endonezya'da, Malezya'da, İtalya'da ve başka ülkelerde olan bir sistemi Türkiye'de uygulamaya soktuk.” diyen Anlar, “Dolayısı ile de bu uygulama başladığı andan itibaren bugüne kadar 20 bine yakın yolculuk yapıldı ve şu anda 4.9 (5 üzerinden) memnuniyet oranına sahip. Açıkçası bu çok güzel bir rakam. İnsanlardan aldığımız bu geri bildirimler bizi motive eden şey. Onların mutlu olması bizi daha da çok çalışmaya teşvik ediyor.” İfadelerini kullandı.

img_0011

“SÜRÜCÜLER ÇOK KEYİF ALIYOR”

Motor sürücülerinin yaptıkları işten inanılmaz keyif aldığını belirten Tarkan Anlar, “Sürücüler ‘Yolculuk sonrasında yolcunun memnun olduğunu, keyif aldığını görmek benim bütün motivasyon kaynağım' diyorlar. Yolcular da ‘Zaman kazanıyorum, maliyeti uygun oluyor,  benim için muhteşem bir şey' diyor. Biz de inanılmaz mutluyuz.” diyor.

img_0015

SİLİKON VADİSİ YAKINDAN TAKİP EDİYOR

Sağladıkları başarı nedeniyle birçok yatırımcı tarafından dikkatle takip edildiklerini belirten Tarkan Anlar, bu durumun yurt dışındaki yatırımcıları da etkilediğini belirtti. Tarkan Anlar “Şuan da Silikon Vadisi'nin en tepesindeki isimler, Scotty'i çok yakından takip ediyor.” dedi ve ekledi: Scotty'nin sunumunu gördüler ve yakinen takip edip, Scotty'nin bir parçası olmaya çalışıyorlar. Biz de tabi ki bundan mutluluk duyuyoruz.

1

YATIRIM SÜRECİ

İşin en başında bir arkadaşından yatırım aldıklarını söyleyen Tarık Anlar daha sonra gelişen başarılı süreci şöyle anlattı. “Arkadaşım, Twitch'i 1 milyar dolara Amazon'a satmıştı. Bu projeyi ona anlattığımda sadece fikirlerini sormuştum. Ancak o, ‘sadece fikir değil para da verebilirim. Yeter ki böyle bir fikri hayata geçirin' dedi. Onun da desteğiyle 75 bin dolar gibi bir meblağ topladık. Bu miktarla projeye başladık. Başlar başlamaz ciddi bir etkileşim oldu insanlar arasında. Bu gelişmelerin ardından bir sonraki yatırım sürecine başlama şansımız oldu. 500 bin dolarlık bir yatırım daha aldıktan sonra şimdi çok daha hızlı ilerliyoruz. Yeni bir yatırım raundu başlattık ve kapatmak üzereyiz.  Ardında bu ay 6 farklı şehire ve önümüzdeki bir yıl içerisinde de 4-5 ülkeye girmeyi planlıyoruz.”

img_0014

SCOTTY İSMİ NEREDEN GELİYOR?

Bir çok kişi tarafından neden bu isim kullanıldığı merak ediliyor dediğimizde Tarkan Anlar projeye bu ismin veriliş hikayesini şöyle anlatıyor: Scotty şu anda sadece motor sürücüleri ile insanları buluşturan bir uygulama ama biz birçok alanda çok faydalı teknolojik geliştirmeler yapabileceğimize inanıyoruz. Sadece bununla kısıtlı kalmayacak. Dolayısı ile gerçekten Türkiye'den çıkan büyük, global bir marka olacak Scotty. O yüzden ‘motor çağır ya da motor taksi' gibi bir isimle çıkmadık. Scotty ismiyle çıkmamızın temelinde yatan şey şu:

Scotty, Star Trek filminden de bileceğimiz üzere ‘Işınla beni Scotty'dir. Ama bunun yanında makine bozulsa onu çağırırlar, kalkanlar çalışmasa onu çağırırlar. Her türlü teknolojik problemi çözen kişidir. Biz de bundan çok etkilendik. Gerçekten insanların problemlerini teknoloji ile çözmeye çalışan bir firma olacağız. Ve bu bağlamda ilerliyoruz. Çok sevilen bir markaya dönüşüyoruz. Çünkü insanlar artık ‘ben A noktasından B noktasına gideceğim' demiyor. Beni ışınlar mısınız Scotty? diyor. İnsanlar bizi gördüklerinde amblemimizdeki gibi selam veriyorlar. Bu çok enteresan. Geçen bir yatırımcı geldi İngiltere'den ve hava alanında birbirimiz böyle karşıladık. Bu arada gelen yatırımcı İngiltere'nin en büyük fonlarından birisi ve sadece bizimle tanışmak için buraya geldi. Dört saat sonra da geri uçtu.

İNSANLAR KEYİF ALMAYA BAŞLADILAR

Bu yola ilk çıktıklarında hedeflerinin daha hızlı daha hesaplı yolculuk olduğunu söyleyen Anlar, artık  insanların yolculuklardan keyif almaya başladılarını belirtti.  “İstanbul'da olmanın en büyük ızdıraplarından birisi trafik çilesi. Scotty'i kullananlar için trafik çilesi artık bitti denebilir.” diyen Anlar,  “Bir kullanıcımız 150 defa kullanmış. 150 defa Scotty ile yolculuk yapmış. Yani adam şöyle diyor: Ben motor da almam araba da almam. Scotty ile yolculuk yaparım. Hem onaylanmış sürücüler, hem de dilediğim zaman geliyor. Park etmek zorunda değilim. Geliyor beni alıyor ve istediğim yere gidiyorum. Ve insanlar yolculuk esnasında arkadaş oluyor.” ifadelerini kullandı.

SCOTTY İLE YOLCULUK NE KADAR?

Scotty’yi kullanmanın size maliyeti gideceğiniz mesafeye göre değişebiliyor. Sürücüyü, çağıran kişinin yanına gönderebilmek için 3 TL'lik bir açılış ücreti var. Daha sonra yaptığı kilometre başına 1 TL. Zaten kullanmak isteyen kişi uygulamayı açtıp başlangıç ve bitiş noktalarını seçtikten sonra, belirtilen rota üzerinden gittiği taktirde tahmini ücreti ekranda görüyor.

“ÇOK FAZLA SÜRÜCÜ BİZE KATILIYOR”

Uygulamanın hızla yayıldığını söyleyen Scotty Kurucu Ortağı ve Pazarlama Direktörü Cenk Kaya, Scotty'ye bağlı herhangi bir motor ya da motosiklet kullanıcısı olmadığını söyledi.

Scotty Kurucu Ortağı ve Pazarlama Direktörü Cenk Kaya

Scotty Kurucu Ortağı ve Pazarlama Direktörü Cenk Kaya

“Ama şu var. İstanbul'un merkezi noktalarında yoğunlukta olmaz üzere Silivri'den Tuzla'ya kadar motosiklet bulabiliyor insanlar. Doğal olarak merkezi yerlerde biraz daha kolay buluyorlar.” diyen Kaya, merkezden uzaklaştıkça motosiklet kullanıcılarının sayısı görece azaldığını belirtti. “Çok yakın zamanda İstanbul'da her yerde motosiklet bulunabilir hale gelecek.” diyen Cenk Kaya, “Çünkü çok fazla sürücü bize katılmaya çalışıyor.” ifadelerini kullandı.

SÜRÜCÜLER NASIL SEÇİLİYOR?

Belki de en çok merak edilen konulardan biri sürücülkerin nasıl seçildiği. Bu konuda çok titiz davrandıklarının altını çizen Cenk Kaya, “İstanbul'da bizim onay verdiğimiz herhangi bir motosiklet kullanıcısıyla yolculuğunu paylaşmak, bu deneyimi paylaşmak isteyen kişileri bir araya getiriyoruz. Ama bu motosiklet kullanıcıları kimler? Bu bizim için çok önemli.” dedi. Kaya, “Sokakta her hangi birisi bu uygulamayı indirip yolculuğunu paylaşamıyor. Biz bu kişilerin öncelikle sürüş becerilerine bakıyoruz. Kapalı alanda yolcu ile beraber sürüşlerini gözlemliyoruz, test ediyoruz. Gerekli tüm evraklara sahip olduğundan emin oluyoruz. Kişilerin adli sicil kayıtlarına dahi talep ediyoruz. Çünkü biz gerçekten güzel bir iş yapmaya çalışıyoruz, güzel bir topluluk oluşturmaya çalışıyoruz.” ifadelerini kullandı.

Kendi de bir motosiklet sürücüsü olan Cenk Kaya gerekli kriterleri sağlayamadığı için Scotty sürücülerinden biri olamamış

Kendi de bir motosiklet sürücüsü olan Cenk Kaya gerekli kriterleri sağlayamadığı için Scotty sürücülerinden biri olamamış

“Bu hem motosiklet kullanıcıları hem de yolcular için geçerli. Onaylanmış sürücüden kastımız bu. Şu ana kadar 6 bin 500-7 bin civarında motosiklet kullanıcısı başvurdu. Fakat biz henüz sadece 600 kişiye onay verdik.” diyen Kaya, “Olabildiğince seçici davranıyoruz. Motosiklet modellerinde de gerçekten iki kişinin güvenli bir şekilde yolculuk etmesini sağlayacak modeller üzerinde duruyoruz. Şu ana kadar yaklaşık 300 model belirledim. Belki kişi ne tarz model motosikletle gideceğine de karar verebilir.” açıklamasında bulundu.

“SÜRÜCÜLER İNSANLARA ZAMAN HEDİYE EDİYOR”

Amaçlarının İstanbul’da motosiklet külürünün de gelişmesi olduğunu söyleyen Cenk Kaya, “İstanbul'da 260 bin tane motosiklet kullanıcısı var. Motosiklet ve otomobil kullanıcılarının bir şekilde bilinçlendirilmesi ve bir eğitime tabi tutulması gerekiyor. Bunun için çok fazla çaba sarf eden kişiler var. İstanbul'da motor ve araba kullananları bir araya getirmeliyiz.” diyor.

img_00101

Scotty’nin aynı zamanda bir deneyim paylaşımı olduğunu söyleyen Cenk Kaya, “Scotty ile beraber yolculuklarını paylaşan kişiler artık motosiklet kullanıcılarına biraz daha farkı bir gözle bakabilirler. O yüzden Scotty'nin amacı aslında daha az trafik yaratarak, daha az çevre kirliliği yaratarak, daha az gürültü yaratarak İstanbul'u güzelleştirmek. Ben hep şunu söylüyorum. Motosiklet kullanıcıları aslında bu insanlara zamanlarını hediye ediyor. İki saatte gidilen bir yolu bir buçuk saatte gittiğim zaman kalan bir buçuk saatlik zamanı motosiklet kullanıcısı bana hediye etmiş oluyor. Bunu başardığımız zaman insanları güzelleştirdiğimizi düşünüyorum. İstanbul'da başladık ama bu bizim için yeterli değil. Daha fazla şehre girmemiz de aslında bizim için çok yakın. Bunun için de çalışmaya devam ediyoruz.” ifadelerini kullandı.

UYGULAMA NASIL ÇALIŞIYOR?

Scotty motosiklet sürücüsü ile motosiklete binmeyi isteyen kullanıcıyı uygulama üzerinden bir araya getiriyor. Kullanıcının bulunduğu lokasyona yakın olan sürücüye bildirim gidiyor. Sürücü bildirimi kabul ederse ikili iletişime geçiyor ve keyifli yolculuk başlıyor.

“TEŞEKKÜR PAHA BİÇİLEMEZ”

Scotty sürücülerinden Derya Karaosmanoğlu'nun mesleği avukatlık. Ama diğerleri gibi o da bir motor tutkunu. Ve bu tutkusunu Scotty ile birleştirmiş. Çok uzun süredir motor kullandığını belirten Derya Hanım motor sevgisinin yaygınlaşması için çok fazla çaba harcadığını söylüyor.

Derya Karaosmanoğlu

Derya Karaosmanoğlu

Scotty uygulamasının motor sevgisini insanlara aşılamak, bu tutkuyu paylaşmak ve motorun aslında güvenli bir ulaşım aracı olduğunu insanlara göstermek için bir fırsat olduğunu düşünüyor. Derya Karaosmanoğlu , “ İnsanlar yolculuk sonunda çok teşekkür ediyorlar. Bu benim için paha biçilemez. Bunun yanı sıra bir sürü insan tanıdım. Bizim için işin ekonomik boyutun ikinci planda. Çok fazla insanı motorla tanıştırdım ve motoru sevdirdiğimi düşünüyorum. Bunun değeri çok fazla” diyor.

“AYLIK KAZANCIM 2 BİN TL'Yİ GEÇİYOR”

Emir Beyaz Scotty sürücüsü ve mesleği uçak mühendisliği. Bunun yanı sıra proje tasarımı da yapıyor. Scotty'i tercih etmesinin sebebi boş zamanlarını çok daha güzel geçirmek.

1

Emir Beyaz

Emir Beyaz uygulama sayesinde insanlarla sürekli iletişim halinde olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Bu çok canlı bir iş. Sürekli yeni insanlar tanıyorum. Ortalama olarak günde 10-15 yolcu taşıyorum. Bu işin maddi boyutunu da kesinlikle küçümsemiyorum. Ayda 2 bin TL'den fazla bir katkısı oluyor bana. Zaten sevdiğim işi yaparak ekstra para kazanıyorum.”

Biz de keyifli sohbetimiz sonrası dönüş yolculuğu için Scotty'i tercih ettik

Biz de haberimizi hazırlarken Scotty uygulamasını kullandık

“BU BİR HAYAT TARZI”

Scotty sürücülerinden Cemil Bey finans sektöründe çalışıyor ve Scotty uygulamasından son derece memnun. ‘Bu bir hayat tarzı ve ben bunu keyifle yapıyorum' diyor. Motor kullanmayı çok sevdiği belirten Cemil Bey, insanlara motor sevgisini aşılamak gibi bir çabasının olduğunu söylüyor. ‘İnsanlar motosiklerleden korkuyorlar ancak bunun korkulacak bir yanı yok' diyen Cemil Bey, Scotty'nin bu algıyı yıkmak için çok büyük bir fırsat olduğunu söylüyor.

 

Son güncelleme: android-time 17:1003.11.2017
SIRADAKİ HABER
Paylaş Tweet social-whatsapp Whatsapp more