Son üç yıldır çok hızlı bir büyüme içinde olduğunuzu görüyoruz? Türkiye'de hangi ürünler ile hizmet veriyorsunuz?

Uber XL ve Uber Taksi uygulaması ile varız. Uber XL ile mini van araçlarla taşımacılık yapılıyor. Uber Taksi ise bildiğimiz sarı taksi. Sarı taksi tarifesi geçerli olmak üzere burada ücretlendirme yapılıyor. Uber XL'da ise normal taksi ücretinin yüzde 5 civarında bir fazlasını ödüyorsunuz.

Taksiciler ile Uber arasındaki gerginliğin sebebi ne?

Platformumuz ticari taksilere de açık. Biz sarı taksilerin verimliliğini artırıyoruz. Taksilerden teknoloji hizmet bedeli de almıyoruz. Aslında biz onlar için bir masraf yapmış oluyoruz. Her ülkenin piyasa koşullarına göre farklı ürünlerimiz var. Uber uluslararsı bir firma olmasına rağmen hep yerelden hareket ediyor. Lokal yasalara göre hareket etmek zorundasınız. Türkiye'deki yasalar bu iki ürüne müsaade ettiği için varlar. Uber XL'e de gelinece VIP taşımacılık Uber gelmeden önce de yapılıyordu. Bu zaten olmayan bir sektör değildi.

uber2

Her isteyen şoför olabiliyor mu Uber'de? Belki de taksiciler biraz da bundan tepkili...

Türkiye'deki yasalara göre şahıs aracınıza bir kaç belge alıp taşımacılık yapamazsınız. Buna imkan veren ülkeler var. ABD buna imkan veriyor örneğin. Orası daha liberal. Daha çok ürün çeşidi var orada. Siyah mini van araçlar zaten bir turizm şirketine ait oluyor. O şirket vergisini veriyor. Bizim burada ofisimiz var biz vergimizi veriyoruz.

Uber ile çalışmak isteyen şirketlerde aradığınız özellikler neler?

Ulaştırma Bakanlığı ve Büyükşehirler'den gerekli lisanslarının olması gerekiyor. XL araçları kullanan şirketler hali hazırda kurulu şirketler ve vergi ödüyorlar. Kesinlikle şoförlerde adli sicil kaydına bakıyoruz ve temiz şartı arıyoruz. Zaten yolcu aracın şoförünü puanlıyor, şoför de yolcuyu puanlayabiliyor. Düşük puan alan yolcunun da şoförün de sistemden silinme riski var. Bu yüzden yolculuklar sevgi ve saygı çerçevesinde ilerleyibiliyor. Ayrıca bir sorun yaşandığında 7/24 ayakta olan bir Uber destek hattımız var. Onlar da müşterilerin sorunlarını çözmeye çalışıyor.

Zaman zaman Uber XL araçlarına ve yolcularına cezalar kesildiğini okuyoruz...

Bu cezalar münferit olarak kesiliyor. Cezada muhattap biz değiliz. Muhattap turizm şirketi. Şirketler de ceza kesildikten hemen sonra itiraz davası açıyorlar. Korsan cezası taşımacılık belgesi olmayan araçlara kesilir. Bizim çalıştığımız mini van araçların hepsi zaten kurulu VIP taşımacılık yapan şirketler.

taysa21

Uber aynı zamanda sarı taksilere de hizmet veriyor. Taksiciler arasında bir fikir ayrılığı var o halde anladığım...

Fikir ayrılığı var evet. Bütün taksiciler Uber'e karşı diye bir şey yok. Dünyada 2 milyon Uber sürücüsü var. Bizim İstanbul'da 3 binin üzerinde şoförümüz var. Bunun yarısı sarı taksi şoförü. Uber'in değerini kavramış olanlar bize geliyor. Araç ve sürücü aynı anda kayıt oluyor sisteme.

Türkiye'nin koşullarını düşündüğünüz zaman, bu uygulama bizde tutmaz diye düşündüğünüz oldu mu?

Uber'in hizmet gösterdiği bütün ülkeler için geçerli bir soru bu. Acaba tutar mı? Geleneksel bir sektörde insanlar teknolojiyi adapte edecek mi? Bu sorular hep var ama bütün girdiğimiz ülkeler hızlı adapte ediyor kendini.

Türkiye en büyük pazarlardan bir tanesi. Böyle iyi bir büyümenin olacağını anlamak zor değildi. İstanbul gibi büyük şehirlerde ulaşımın akıllı hale gelmesi şehirlerin akıllı şehirler hale gelmesine ihtiyaç var. Tom Tom trafik endeksinde en sıkışık trafiğe sahip kentlerden biri İstanbul. Neden çünkü her otomobilde bir kişi seyahat ediyor! Toplu taşıma da büyüyor ama alternatif ulaşım büyümüyor. En son taksi plakaları yıllar yıllar önce verildi.

Ayrıca Uber taksicilerin ekmeğini çalıyor gibi yorumlar var. Yok öyle bir şey. İnsanlar her zaman devam edecekler taksi çağırmaya sokaktan. Herkesin akıllı telefonu mu var? Ya da akıllı telefonu olan herkes Uber mi kullanıyor.

En büyük pazar İstanbul'a girmişsiniz... Ankara İzmir'de durum ne?

Çalışmalar yapıyoruz. Yeni ürünlerin getirilmesi, yeni şehirlere girmek adına.Kesin şu zaman diyemem Ankara, İzmir için ama kesinlikle bakıyoruz.

Sizin kariyer yolculuğunuzdan bahsedelim biraz da...

Boğaziçi ekonomi mezunuyum. Finans alanında çalıştıktan sonra işletme master'ı yaptım. ABD’de yine yatırım bankacılığı alanında yaz stajı yaptım yatırım bankası Merill Lynch'te Londra'da teknoloji-medya bölümünde çalıştım. Skpye da finsans müdürlüğü yaptım daha sonra. Conde Nast’ın uluslararası dijital ofisinde strateji müdürü olarak çalıştım. 10 sene yaşadım yurt dışında Uber'den teklif geldikten sonra geri geldim İstanbul'a zaten dönmeyi düşünüyorduk.

mumay@sozcu.com.tr