Dailymail'de yer alan habere göre benzer hayvan türleri, biyocoğrafi olarak bilinen dünyanın aynı bölgelerinde birlikte yaşama eğilimindedir. Fransa'dan bilim insanları, dünyadaki hayvan dağılımlarını büyük jeolojik olaylarla karşılaştırdı ve akrabalarından farklı şekilde evrimleşmiş hayvan gruplarının Dünya'nın kabuğunun ani hareketlerinden etkilenmiş alanlarda yaşadıklarını buldular.

Buna karşın, çok fazla evrimleşmeme özelliğine sahip hayvan gruplarının, iklim değişikliği ile ayrılmış bölgelerde yaşama eğilimleri bulunduğunu gösterdiler.

Jeolojik aktivitenin evrimi şekillendirdiği bölgelere örnek olarak, Asya ve Avustralya arasında konuçlanan Wallace Line adıyla bilinen Wallece Hattı bulunuyor. Wallace Hattı, ilk kez biyolog Alfred Russel Wallace tarafından keşfedilen ve teknonik plakaların hareketi tarafındna yaratılan Endonezya üzerinde bulunan keskin bir sınırı temsil ediyor.

hayvan_evrimlesmesi_wallace_lineBilim insanları, araştırma makalelerinde "Doğacılar uzun zamandır coğrafi bölgeler arasındaki yaşam çeşitliliğinden etkilenmiş ve 18. yüzyıldan itibaren biyocoğrafi alanları tanımlamışlardır. Wallace, bu biyocoğrafi bölgelerin ilk haritalandırılanlardan biridiydi ve bunlar arasındaki bazı geçiş alanlarını belirlemişti." diyorlar.

Wallace Hattı'nın her iki tarafında evrimleşen hayvanlar, mesafe çok yakın olmasına rağmen birbirlerinden oldukça farklıdırlar. Borneo ve Sumatra'nın Endonezya adalarının bulduğunu hattın batı tarafında, hayvanlar Asya'da bulunan türlerle yakın benzerlik taşıyor. Örneğin Sumatra kaplanları yalnızca Wallace hattının batısında Sumatra adasında bulunur. Bu kedi türü, diğer Asya kaplan alt türleriyle benzerlik taşımaktadır. Fakat, Papua Yeni Gine'nin bulunduğu, hattın diğer tarafında hayvanlar Avustralya'da bulunan türlere çok benziyor. Bu bölge, montreme adı verilen doğum yapmak yerine yumurta bırakan küçük bir grup memeli hayvana ev sahipliği yapıyor.

hayvan_evrimlesmesiKarıncayiyen ve ördek gagalı ornitorenkten oluşan mototremeler sadece doğu Avustralya'daki hattın doğusunda bulunuyor. Kanguru ve koala gibi keseli hayvanlar da sınırın doğusunda bulunuyor.

Wallace Hattı, 200 yılından fazla uzun bir süre önce keşfedildi, ancak sınırı şekillendiren etkiler henüz araştırılmamıştı. Çalışmada, Fransa'daki Ekoloji Laboratuvarı'ndan bilim insanları, bu etkilerinin her birinin hayvanların göç hareketlerine engel oluşabileceğini değerlendirmek adına, iklim değişikliği, dağ hareketleri ve tektonik aktivitelerin bilgisayar modellerini kullandı.

hayvan_evrimlesmesi_2Yüksek evrimleşme özelliği taşıyan hayvanlar, bu üç etkinin kombinasyonuna sahip komşu bölgelerde görüldü.

Araştırmacılar, "Tektonik hareketlerin, iklim koşullarındaki keskin değişimlerin ve orografik (dağ) engellerinin mevcut biyocoğrafi sınırları belirlediğini gösterdik. Çalışmamız, dünyanın biyocoğrafi bölgelerini şekillendiren çoklu itici etkiler olduğunu ortaya koyuyor." diyor.

Araştırma, Nature Ekoloji&Evrim dergisinde yayımlandı.

Çeviri: Reha BAŞOĞUL