Bilindiği üzere 1 Ağustos 2017’ ye kadar; motorlu taşıtların kullandığı otogazla, evde ve sanayide kullanılan LPG’nin KDV oranları aynı, ÖTV’leri farklı idi. Bu durumda evlerde ve sanayide kullanılan LPG’nin ÖTV’si; otogaza göre düşük olduğu için, bazı kişi ve şirketler tüplü /dökme olarak aldığı LPG’yi otogaz olarak satıyor ve ÖTV’de vergi kayıp ve kaçağı ortaya çıkıyordu.
Vergi Denetim Kurulu 2016 yılı Faaliyet Raporu’nda; “2016 yılında tüplü/dökme olarak aldıkları LPG’yi otogaz şeklinde teslim etmek suretiyle, vergi kayıp ve kaçağına neden olabileceği değerlendirilen 33 mükellefin daha, vergi incelemesine sevk edildiği belirtilerek; bu kapsamda 2016 yılında 7 mükellef ile ilgili olarak vergi incelemesinin tamamlandığı ve 5.225.665,69 TL matrah farkı ve 322.959,20 TL vergi farkı tespit edilerek, bu mükelleflere 924.321.35 TL ceza kesildiği” açıklaması yapılmıştır.

TÜPLÜ /DÖKME LPG’NİN KDV’Sİ YÜZDE 18’DEN YÜZDE 8’E DÜŞÜRÜLMÜŞTÜR…

Çözümün ilk aşaması olarak; LPG’nin motorlu taşıtlarda yakıt olarak kullanılacak olanları (otogaz) hariç olmak üzere; EPDK’dan ‘LPG Dağıtıcı Lisansı’nı haiz olanlarca teslimi ile bunlardan satın alanların sonraki safhalardaki teslimleri için KDV oranı 1 Ağustos 2017’den geçerli olmak üzere yüzde 18’den yüzde 8’e indirilmiştir.

Katma Değer Vergisi’nde yapılan indirim, ÖTV  artırılarak dengelendi


Çözümün ikinci ve en önemli aşaması olan ve vergi kayıp ve kaçağının ana nedeni olan; ÖTV oran farklılığı yüksek ÖTV oranına sahip otogazdaki ÖTV oranına, mutfak gazı ve sanayide kullanılan ÖTV oranları aynı seviyeye çıkarılarak denge sağlanmıştır.
Yani, sanayide ve evlerde kullanılan LPG’nin ÖTV tutarı, yüksek olan otogaz ÖTV tutarına yükseltilmiş, KDV indirimi yolu ile kaybedilen KDV, ÖTV artırılarak telafi edilmeye çalışılmıştır.

YENİ DURUMDA DEVLET DAHA ÇOK VERGİ TAHSİL EDİYOR…

Hükümet yayımladığı Bakanlar Kurulu Kararları ile evde ve sanayide kullanılan LPG ile otogazın ÖTV tutarını, evde ve sanayide 1.210-TL’den 1.778-TL’ye, otogazda ise 1.494-TL’den 1.778-TL’ye çıkarmıştır. Otogazın tesliminde KDV oranını yüzde 18’de bırakmış, evde ve sanayide kullanılan LPG’nin KDV oranını ise yüzde 18’den yüzde 8’e düşürmüştür.
Aşağıda LPG’nin ham fiyatını dikkate almadan; KDV matrahına ÖTV tutarını da dahil eden mevzuat hükümlerinden hareketle; Maliye’nin evde ve sanayide kullanılan LPG’den ne kadar vergi tahsil edeceğini hesapladık.
Görüldüğü üzere; yeni durumda Maliye kilogram başına (1.920,20-TL-1.427,80-TL=) 492,40-TL daha fazla vergi geliri elde edecektir.

22

Tam bir çözüm olmadı


Ülkemizde her yıl LPG’li araç sayısı artarken, otogaz tüketiminin azaldığı EPDK istatistiklerinde her ay ben buradayım diye kendisini gösterirken ve Vergi Denetim Kurulu her yıl ÖTV farklılığının yarattığı vergi kayıp ve kaçakları ile ilgili vergi inceleme raporları düzenliyor iken; Maliye, yukarıda rakamsal sonuçları ile ortaya koymaya çalıştığım bir çözüm buldu. Ama bu çözüm, bu sektörde ÖTV ile ilgili kayıp ve kaçak imkanını ortadan kaldırırken, Katma Değer Vergisi oran farklılığı nedeni ile yeni bir kapı açtı.
Bakanlar Kurulu’nun yaptığı düzenlemelerden sonra; tüplü /dökme gaz-otogaz ÖTV farkı eşitlenerek, ton başına 670,24-TL olan fark kapatılmıştır. Ancak, rafineriden yüzde 18 KDV oranı ile tüplü/dökme gaz alıp, bunu yüzde 8 KDV oranı ile teslim düzenlemesi yapılınca; bu KDV oran farklılığı nedeniyle kötü niyetlilere 303-TL’lik yeni bir kapı açıldı. Yani litre başına 37 kuruş vergi kaybına neden olanlar, bundan sonra KDV oran farklılığından faydalanarak 17 kuruşu almak için mücadele edeceklerdir.
1 Ağustos 2017 tarihinden itibaren Bakanlar Kurulu Kararları ile yapılan düzenlemeler ile tüplü/dökme gaz-otogaz ilişkisinde Özel Tüketim Vergisi ile ilgili vergi kayıp ve kaçağı ortadan kaldırılmıştır.
Ancak evde ve sanayide kullanılan tüplü/dökme gazın yüzde 18 Katma Değer Vergisi ile alınıp, yüzde 8 Katma Değer Vergisi ile ev ve sanayi kullanımı dışında otogaz olarak satılması durumunda; yüzde 10’luk KDV farkı bu sektörde faaliyet gösteren ve vergi oranının yüksekliğini kullanarak suiistimal edenleri yine cezbedecektir.
Dolayısıyla tüplü/dökme gaz-otogaz üçgeninde vergi kayıp ve kaçağını sıfıra indiren bir çözüm bulunamamıştır.