İnternet ve aktif sosyal medya kullanımı ile cep telefonu sayısında gelişmekte olan ülkeleri neredeyse ikiye katlayan Türk insanı, alışveriş tercihlerinde ise mağaza sınırlarını aşamadı. 2020 yılına kadar tüm dünyada e-ticaret sektörünün 3 trilyon dolara ulaşması beklenirken, sosyal medyada ABD ve Çin’den yüzde 50 daha fazla zaman geçiren Türk insanı alışverişlerde geleneksel mağaza kanallarını tercih ederek,  yüzde 3.5’lik e ticaret oranı ile bu iki ülkenin oldukça gerisinde kaldı. Global ölçekte toplam perakendenin yüzde 9’unu yapmakta olan e-ticaretin, 2020’de bu ağırlığını yüzde 12’ye çıkaracağı öngörülürken, tüm dünyada online platformdan en çok satın alınanlar, bebek bakım ürünleri oldu.

TÜRKİYE’DE YÜZDE 67

Nielsen’ın hızlı tüketim ürünleri perakende ve alışverişçi trendleri alanında gerçekleştirdiği araştırmaya göre, Türk tüketicisi online ve mobil alanda dünya ortalamasının üzerinde bir profil ortaya koyuyor. Araştırmaya göre, global nüfusun internet kullanım oranı yüzde 53 iken, Türkiye’de bu oran yüzde 67. Dünya ortalaması yüzde 42 olan aktif sosyal medya kullanımı Türkiye’de yüzde 63’e ulaşırken, Türkiye mobilde de dünya ortalamasının üzerinde. Cep telefonu kullanıcısı oranı dünya genelinde yüzde 68’lerde seyrederken, bu oran Türkiye’de yüzde 90. Türkiye yine sosyal medya penetrasyonunda da örneğin Facebook kullanıcı sayısı sıralamasında 9’uncu, Instagram kullanıcısı sırasında ise 5’inci sırada yer alarak, dünya ortalamalarını geçmiş durumda.  Türk tüketicisi sosyal medyada, ABD ve Çin’le kıyaslandığında yaklaşık yüzde 50 daha fazla zaman geçiriyor.

e-TİCARET BÜYÜYECEK

Son yıllarda perakende markalarının sosyal medya alanındaki çalışmalarına ve yatırımlarına hız vermesine rağmen, mobil bir profil çizen Türk tüketicisi ise alışverişlerde geleneksel kalmaya devam ediyor.  Nielsen Perakende Hizmetleri Lideri Tamer Gülsaç, global ölçekte toplam perakendenin yüzde 9’unu yapmakta olan e-ticaretin, 2020’de bu ağırlığını yüzde 12’ye çıkaracağına işaret ederek, “Hızlı tüketim ürünlerinin de içinde yer aldığı Türkiye perakende pazarında e-ticaret payı global ortalamanın altında. e-ticaret açısından Türkiye, ekonomik olarak da paralellikler gösterdiği Rusya ve Brezilya ile benzer bir yapıya sahip” bilgisini verdi.

basliksiz-3

Marketler Gıda alışverişinde lider


Araştırmaya göre, online alışverişe konu olan hızlı tüketim ürünleri kategorilerine bakıldığında, gıda dışı kategorilerin öne çıktığı gözleniyor. Nielsen Müşteri Hizmetleri Direktörü Yankı Yalçın, bebek bakım ürünleri, ev temizlik ürünleri, kişisel bakım ürünleri ve evcil hayvan ürünlerinin online kanalda ön plana çıkmasını beklediklerini söyledi. Yalçın “Üstelik bu, sadece Türkiye’ye özgü bir durum da değil. Online alışverişin ciddi bir paya ulaştığı Güney Kore’ye bakılacak olursa orada da bebek bakım ürünleri, deterjan gibi kategorilerin öne çıktığı görülüyor. ABD’de de yine bebek ürünleri, evcil hayvan ürünleri, sporcu beslenme takviyeleri gibi kategorilerin ilk sıralarda yer aldığı göze çarpıyor. Özellikle taze gıdada, mağaza içinde yaşanan deneyim, önemini korumaya devam ediyor” değerlendirmesini yaptı.